Innehåll

  • Edelfelt ber om förlåtelse för sitt slarviga brev, han är trött; han tackar för Alexandra Edelfelts brev.

    Alexandra Edelfelt
  • Brevet till ministerstatssekreteraren skall han skriva färdigt.

    Alexander Armfelt
  • Edelfelt placerade sig på andra plats i concousen [tävlingen] vid teckningsskolan (slöjdskolan) vid Rue de l'École de Médicine; sammanlagt med den tidigare första plasen berättigar resultatet till en förstamedalj vid skolårets slut; flera av hans medtävlare, bland andra Julian Alden Weir, är elever vid École des Beaux Arts; fastän Edelfelt deltagit i fyra tävlingar vid École des Beaux Arts har han inte vunnit något där, detta är nästan omöjligt för en elev som studerar första året.

    École des Beaux-Arts skolan vid Rue de l'École de Médicine Julian Alden Weir
  • Alexandra Edelfelt kan inte föreställa vilket besvär Edelfelt haft med teckningen; om han kommert tillbaka till Paris om något år fortsätter han att försöka få medalj i École des Beaux Arts aftonskola.

    Paris École des Beaux-Arts Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har kommit så långt att han lider av att se dålig teckning; det märks på Arvid Liljelunds alster att han inte lärt sig teckning i Paris; tidigare ansåg han att Liljelunds och Adolf von Beckers teckning var oklanderlig.

    Paris Adolf von Becker Arvid Liljelund
  • Edelfelt har denna dag plågats med en modellfigur som han tecknat om fem gånger utan att få det bra; han förargar sig åt att hans första lärare i teckning, Carl Sjöstrand, aldrig lärde honom något om att få en god "ensemble" [helhet, sammansättning], vilket varje 15-åring vid skolan vid Rue de l'École de Medicine behärskar; vid tävlingarna i École des Beaux Arts märker han till sin fasa att han hör till de medelmåttiga.

    École des Beaux-Arts skolan vid Rue de l'École de Médicine Carl Eneas Sjöstrand
  • De nordiska målarnas största fel är att de inte kan teckna; i Sverige, och ännu mindre i Finland, finns det ingen som kan kallas tecknare.

    Finland Sverige
  • Ingen tecknar och komponerar som Jean-Léon Gérôme.

    Jean-Léon Gérôme
  • På söndagen var Edelfelt tillsammans med Filip Forsten, två fröknar Forsten, fröken Gyldén och herr Axel Gyldén och hörde på Edmond de Pressensé; Edelfelt blev förvånad över att se fyra kumpaner från ateljén i kyrkan; han visste inte att Frédéric Christol, Eugène Burnand, Auguste de Beaumont och Paul Robert var protestanter; efter gudstjänsten talade han kort med fröken Gyldén om Alexandra Edelfelt innan han skildes från "fruntimren".

    Jean-Léon Gérôme Filip Forstén Paul Robert Frédéric Christol Edmond de Pressencé Anna Forstén Sofia Gustava Gyldén Axel Gyldén Auguste de Beaumont Eugène Burnand Ina Lange
  • Edelfelt gick till Louvren med Philip Forsten och herr Axel Gyldén, som i tiderna har studerat skulptur vid École des Beaux Arts i Pierre-Jules Caveliers ateljé; de fortsatte hem till Edelfelt, som visade några studier och presenterade dem för Julian Alden Weir.

    Louvren École des Beaux-Arts Julian Alden Weir Filip Forstén Axel Gyldén Pierre-Jules Cavelier
  • Edelfelt åt middag med Axel Gyldén och gick sedan med Philip Forstén och hans släkt till familjen Enjolras; flera hade uppträtt med "dessa eviga arior ur Mignon, Faust o.a.", däribland Anna Forsten.

    Filip Forstén Enjolras Anna Forstén Axel Gyldén Enjolras Faust Ina Lange
  • Under kvällen satt Edelfelt och pratade med Ina Forstén, som är "duktigt kokett".

    Ina Lange
  • Edelfelt önskar att han haft mera tid att umgås med fröken Gyldén för att tala om Alexandra Edelfelt.

    Alexandra Edelfelt Sofia Gustava Gyldén
  • Monsieur Mason, en amerikansk miljonär i Jean-Léon Gérômes ateljé har bjudit Edelfelt och Julian Alden Weir på middag för att visa dem sin fars tavelgalleri; sedan är de bjudna att göra honom sällskap till teaterpjäsen "Demimonde"; familjen har bott länge i Paris och Mason går till ateljén för nöjes skull; Mason är vänlig trots sin rikedom och skiljer sig därigenom från en annan amerikansk miljonär, Julius Stewart; Mason är vacker och det är en ståtlig syn att se honom på hästryggen på hans promenad i bois de boulogne.

    Paris Bois de Boulogne Jean-Léon Gérôme Julian Alden Weir Julius Stewart Mason
  • Anders Ramsay är fortfarande i staden; Edelfelt träffade honom ett ögonblick på Hôtel du Monde föregående dag; Edelfelt bjöds på kaffe och likör så länge Philip Forsten klädde sig; Ramsay hör inte till Edelfelts favoriter, men är artig och vänlig.

    Hôtel du Monde Filip Forstén Anders Ramsay
  • Då Edelfelt var hos Rafael Hertzberg för att läsa tidningar anlände Karl Eneberg, som inledde en dispyt med Hertzberg angående Yrjö Koskinen; Edelfelt skrattade då Eneberg framhöll att Koskinen är en av Finlands största män, vilket förargade Eneberg, som slog igen dörren och försvann,

    Finland Karl Eneberg Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen Rafael Hertzberg
  • Edelfelt har alltid undvikit fennomani och tåligt svalt Karl Enebergs yttranden om att alla som inte är fennomaner har ett uselt och oändamålsenligt liv; om det roar Eneberg att bli förargad så må han bli det, men Edelfelt menade inget ont med sitt skratt.

    Karl Eneberg
  • *Porträttet av Berndt Lindholms pojke anses likt, men är inte bra målat.

    Berndt Lindholm Ragnar Lindholm