Innehåll

  • Edelfelt tackar för Alexandra Edelfelts brev, och försäkrar att han längtar efter dem där hemma lika mycket som Mamma känner tomheten av att han är borta.

    Alexandra Edelfelt
  • Följande dag reser de vidare; på tre dagar har Edelfelt sett så mycket han kunnat av Wien.

    Wien
  • Victor Hoving lider av ett föränderligt lynne och lider i synnerhet av tanken på att Harling följer med dem till Italien; Edelfelt får lov att avleda Hoving från hans förargelse över att Harling följer dem hack i häl.

    Italien Harling Victor Hoving
  • Föregående dag besökte Edelfelt med Victor Hoving Belvederesamlingen; på grund av att de bestämt möte med Harling kl.3 hade han inte tid att grundligt betrakta tavlorna av Peter Paul Rubens, Rembrandt, Rafael och Tizian.

    Belvedere Harling Victor Hoving Rafael Rembrandt Peter Paul Rubens Tizian
  • Föregående kväll gick de på Carltheatern och såg en opera bouffe med titeln Fatinitza av Franz von Suppé; handlingen utspelar sig under Krimkriget och ryssarna är framställda som i Erik Böghs visa "och när som Nicolaus säger Puss puss puss..."; ramberättelsen går ut på att några kadetter bestämmer sig för att spela komedi och ber en tysk tidningsskribent som vistas bland ryssarna att skriva pjäsen; den ryske generalen Kanutscheff [Kantschukoff] förälskar sig i den löjtnant som är utklädd till Fatinitza, som tas i byte till Paschas harem då turkarna överfaller lägret; de utmärkta komikerna Josef Matras och Wilhelm Knaak spelar Paschan respektive tidningskorrespondenten [eg. ryske general Kantschukoff]; Fräulein Antonie Link spelar den ryska löjtnant som är utklädd till Fatinitza; wienarna tycks vara mycket teaterlystna; Edelfelts sällskap har trots upprepade försök inte fått plats på Hofburgtheatern.

    Krim Carltheater Burgtheater / Hofburgtheater Nikolaj I Franz von Suppé Erik Bøgh Timofey Gawrilowitsch Kantschukoff Fatinitza Izzet Pascha Wilhelm Knaack Josef Matras Antonie Link
  • De var hos Edvard Piper föregående dag; han var vänlig men talad om Italien och annat tämligen likgiltigt.

    Italien Edvard Piper
  • I dag tog de på morgonen ett romerskt bad; Alexandra Edelfelt känner till hurudana de är; kalla och varma bassänger i praktfulla salar större än Societetshussalongen i Helsingfors; de besökte künst ü Gewerbemuseum och gjorde ett fåfängt besök att få se det inre av operan; på kvällen gick de till Ésterhazy keller och satt senare en stund på café chantant Orpheum; följande morgon går tåget till Triest; det är dyrt i Wien; Edelfelt har svårt att vänja sig vid turistlivet; han ser fram emot att se Venedig och hoppas få tid att se på Tizian och Tintoretto.

    Helsingfors Wien Trieste Venedig Societetshuset Wiener Staatsoper Esterházykeller Orpheum Österreichisches Museum für Kunst und Industrie Alexandra Edelfelt Tizian Tintoretto
  • Paris överglänser Wien; *Edelfelt önskar att alltid ha Alexandra Edelfelt vid sin sida för att uttrycka sina känslor för någon som fullt förstår dem.

    Paris Wien Alexandra Edelfelt
  • Det moderna österrikiska måleriet ger Edelfelt inte mycket för; i Belvedere fanns en präktig tavla av Jan Matejko, och Hans Makarts Romeo och Julia var "grann i färgen", men resten är bara skräp.

    Belvedere Jan Matejko Hans Makart Julia Romeo