Innehåll

  • Ett tecken på att Edelfelt inte längre är långt borta hemifrån är Alexandra Edelfelts svarsbrev på brevet han sände från Stockholm för inte mer än en vecka sedan.

    Stockholm Alexandra Edelfelt
  • Det svenska folkets sorg efter Carl XV:s död märks i de allvarsamma sorgefärgerna i kvinnornas sorgdräkter, de svarta kanterna på tidningarna och det svarta lacket på breven; partigläfsandet har tystnat för en tid; Oscar II har uppträtt väl.

    Oskar II Karl XV
  • Porträttet av C.J. Adlercreutz är svårare att måla än vad Edelfelt trott, då det är målat i ett för honom nytt "maner" [sätt]; eftersom alla teatrar är stängda i Stockholm har han ingen brådska och planerar stanna två dagar längre på Gripsholm; han planerar anlända till Helsingfors i slutet av följande vecka.

    Helsingfors Stockholm Gripsholm Carl Johan Adlercreutz
  • På söndagen var Edelfelt bjuden till Fredrik Ekenstjerna; annars äter han middag och kväll i Mariefred, där han fått sällskap av en skollärare och en gammal kamrer.

    Mariefred Fredrik Ekenstierna
  • Gamla kastellanen [vaktmästaren] herr Geissler är ett original, i vars sällskap [August?] Blanche har trivts utmärkt då denne bodde där om somrarna förut.

    Geissler August Blanche (osäker koppling)
  • "Gubben" Geissler kan den svenska kungahistorien och har teorier som skiljer sig från andra historikers; bokstäverna G.J.M.T i Johan III:s fängelse som allmänt anses beteckna Carl IX:s valspråk Gud är min tröst på tyska anser Geissler stå för Gustaf I, Magnus, Johan III och Lennart Torstenson; Geissler har också berättat mycket om prins Gustaf.

    Geissler Karl IX Johan III Magnus Gustav V Gustav I Lennart Torstenson (osäker koppling)
  • Följande dag är det marknad i Mariefred; förberedelserna följer samma mönster "comme chez nous" [som hemma].

    Mariefred
  • Edelfelt kan inte se sig mätt på vissa konterfejer [porträtt] på Gripsholm, bl.a. amiral Fredrik Chapman och baron Erik Stael från Gustaf III:s tid; med konsten förhåller det sig på samma sätt som med poesin, den går inte framåt med åren utan håller sig lika till sitt väsen, även om smak och tidsandan trycker "sin egendomliga stämpel"; inget i samtiden kan överträffa Davids psalmer eller Homeros, Phidias marmorstatyer och tavlorna av renässansens mästare.

    Gripsholm Gustav III David Homeros Phidias Fredrik Henrik af Chapman Erik Magnus Staël von Holstein
  • På Nationalmuseum i Stockholm tycker Edelfelt bäst om de nederländska tavlorna, delvis de franska och svenska, men inte de italienska, å andra sidan lär de vara svagt representerade där.

    Stockholm Nationalmuseum
  • I Köpenhamn såg Edelfelt några nederländska konstverk, bl.a. några av Rembrandt vilka han tyckte mycket om.

    Köpenhamn Rembrandt
  • Alexandra Edelfelt har inte nämnt något om det brev han skrev från Lund om Köpenhamnsresan; kanske väntar ett svar på postkontoret i Stockholm.

    Stockholm Köpenhamn Lund Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har tänkt låta fotografera sig i Stockholm för att skicka kortet till Leuhusens, assessor Herman Gegerfelt, fröken Ellen Ekström och hans Upsalabekanta.

    Stockholm Uppsala Adelaide Leuhusen Alexander Leuhusen Ellen Ekström Herman von Gegerfelt
  • Edelfelt låter inte sy sig en frack i Stockholm, sedan flera personer sagt att det är dyrt och av dålig kvalitet; kläder är i allmänhet dyra i Stockholm och Köpenhamn.

    Stockholm Köpenhamn
  • Edelfelt måste sluta brevet då kvällsvard i Mariefred väntar; han hälsar till morbror Gustaf Brandt, Leonard Serlachius, Lulle (Julian) Serlachius, Mille (Emil) Cedercreutz och Axel Antell.

    Mariefred Axel Antell Gustaf Brandt Emil Cedercreutz Julian Serlachius Leonard Serlachius