årets fester ateljéer brev Gud herrgårdar konstnärer konstutställningar midsommar museer norrmän porträtt post sjukdom (tillstånd) utställningar väderlek

Beskrivning

Albert Edelfelts brev från München till Alexandra Edelfelt, skrivet på midsommarafton år 1876, 4 sidor.

[...] En ovanligt begåf. norsk målare Eilif Petersen har präktiga saker på exp. – han är vid mina år (tänk) och håller på med en stor tafla, som blifvit såld till museet i Stuttgart. Kristian tyrann. Jag blef bekant med honom i går och var på hans atelier – en alldeles ovanligt begåfvad, hygglig ung man – djerf i koloriten särdeles skicklig; skada att han ej teckna litet omsorgsfullare, då skulle det bli utmärkt. – Nu vill Krohn att vi skola gå ut och äta. I morgon resa vi till Nürnberg derifrån till Dresden! Jag har sofvit hela eftermiddagen och är alldeles sömnsnurrig än. Jag törs ej tänka på att det är midsommar afton när vädret är regnigt, och jag saknar Italiens sol. [...]

Innehåll

  • Edelfelt fick Alexandra Edelfelts brev först tredje gången han gick till posten; han har i Italien blivit bortskämd med att få brev hemifrån varannan dag.

    Italien Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt är sorgligt upprörd över underrättelsen om att Morbror Gustaf Barndts son Gösta är sjuk; han hoppas och ber till Gud att sjukdomen snart går över, för det tar alltför mycket på Moster Fannys och Morbrors krafter att vaka länge vid ett sjukläger.

    Fanny Johanna Brandt Gustaf Brandt Erik Gustaf Ragnar Brandt
  • Hindhår tilltalar inte Alexandra Edelfelt; Edelfelt gläder sig så mycket att återse familjen att han inte tänker på stället där detta sker, "Nord oder Süd, wenn nur die Seele glüht"! [nord eller syd, så länge själen glöder].

    Hindhår gård Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har varit på allmänna utställningen av tysk konst och konstindustri; Pietro Krohn har sett till att han inte ansträngde sig vid vandringen i glaspalatset; där fanns ca tusen tavlor, det mest goda medelmåttor; Hans Makart, som tyskarna betraktar som en koryfé [ledande gestalt], är en skicklig målare, men jagar bara effekter; Edelfelt anslogs av Eugène Dückers makalösa landskap från Estland och Wilhelm von Kaulbachs kartong till Nero, samt Anton von Werners gigantiska tavla "Tysklands enhet"; Franz von Lenbach har målat ett "präktigt" porträtt av Ignaz von Döllinger; mest intressant var Lingelmayers teckningar till Johan Wolfgang von Göthes Faust; Faust och Mefistofeles är makalösa hela vägen igenom; Margaretha är lite för vanlig, med undantag för ett par scener där hon är mästerligt framställd; det mesta var ändå sämre än på salongen i Paris; utöver det medelmåttiga var endast Lingelbachs [?] tidigare nämnda teckningar, Fritz Kaulbach (brorson till Wilhelm von Kaulbach) och landskapen.

    Paris Estland Tyskland Glaspalats Pietro Krohn Wilhelm von Kaulbach Franz von Lenbach Nero Hans Makart Anton von Werner Lingelmayer Johann Wolfgang von Goethe Eugène Dücker Faust Mefistofeles Ignaz von Döllinger Margareta Friedrich Kaulbach
  • Edelfelt har träffat en ovanligt begåvad norsk målare i hans egen ålder, Eilif Petersen; Edelfelt har varit i hans ateljé, och han håller på med en stor tavla, Kristian tyrann, som blivit såld till muséet i Stuttgart; Petersen är djärv i koloriten och skicklig, skada bara att han inte tecknar mera omsorgsfullt.

    Stuttgart Eilif Peterssen Kristian II
  • Pietro Krohn vill att de skall gå ut och äta, så Edelfelt tar farväl; följande dag reser de till Nürnberg och därefter till Dresden; *Edelfelt törs inte tänka på att det är midsommarafton då vädret är regnigt och han saknar Italiens sol.

    Italien Dresden Nürnberg Pietro Krohn
  • I Dresden hoppas Edelfelt kunna skriva till morbror Gustaf Brandt.

    Dresden Gustaf Brandt