amerikaner ateljéer bildkonstläroinrättningar dagordning dagstidningar ekonomi finländare furstar gotik Gud illustration inredningar katolicism kejsarinnor konstnärer lyrik medeltiden religion (fenomen) renässansen restauranger sällskapsliv sjukdom (tillstånd) skådespel skådespelare stipendier studier (studieinnehåll) tandvärk utställningar vapen (tekniska objekt)

Beskrivning

Albert Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt från Paris den 12 januari 1877, 4 sidor.

[...] Weir, som har alla möjliga äfventyr, hade här om dagen ett som var mindre angenämt. Med en annan amerikanare hade han gått ut till Point du Jour (åt St Cloud till) och der ätit middag i en liten cabaret. Då värden hemtade räkningen, befanns denna öfverskrida den öfverenskomna summan, och Weir protesterade. Som inga andra voro närvarande i värdshuset, blef värden ovettig – Weir likaså, och den förre tar slutligen en laddad bössa från väggen och hotar skjuta Weir och hans följeslagare om de ej betalade. – Weir har sednare varit och anklagat detta nöt och hans hustru, (som understödt mannen i hans fina beteende) i Mairiet i det arrondissement dit Point du Jour hör. – få se om han skall få rättvisa. [...]

Innehåll

  • Edelfelt önskar god natt och Guds välsignelse åt Alexandra Edelfelt och småsyskonen.

    Alexandra Edelfelt Berta Edelfelt Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt skriver några ord i anslutning till intyget från École des Beaux-Arts som han sänder; intyget är undertecknat av direktören Eugène Guillaume och Edelfelt hoppas att det är allt som behövs för att lyfta stipendiet.

    École des Beaux-Arts Eugène Guillaume
  • Svullnaden i Edelfelts kind har nästan lagt sig.

  • Häromdagen strök Edelfelt ut varje streck på rida ranka och började om; det var att kasta de utgivna modellpengarna ut genom fönstret, men han är nu nöjdare med kompositionen och har kanske lite mera "la main faite" [~ stadigare på hand].

  • Följande dag är Edelfelt bjuden på middag hos Madame Jacquinot.

    Jacquinot
  • Den 25 denna månad går spektaklet [skådespelet] hos Madame Enjolras av stapeln; Philip Forstén och fröken Levin deltar och Edelfelt ser fram emot att se hur de finska representanterna tar sig ut på scenen i Paris.

    Paris Filip Forstén Bertha Levin Enjolras
  • Denna vecka har Edelfelt arbetat på sin tavla på förmiddagarna.

  • Om kvällarna har Edelfelt gått på Cours du soir [kvällslektion] och suttit på restaurangen efter dinern [middagen].

    Chez Mademoiselle Anne
  • Filadelfo Simi är talangfull och ger enligt Edelfelt de mest förnuftiga råden; Simi beundrar den gamla renässansen och har inte mycket till övers för den grannlåt och de knep som herrarna efter Rafael och de moderna använt sig av: Allons donc, est-ce que les anciens avaient besoin de toutes ces bêtises-là! [Kom igen, hade de gamla behov av alla dessa dumheter!]; Simi håller på med en tavla från Granada för Salongen.

    Granada Rafael Filadelfo Simi
  • Julian Alden Weir hade här om dagen ett mindre angenämt äventyr; han hade gått med en annan amerikan ut till Point du Jour (i riktning mot St Cloud) och ätit middag på en liten cabaret [krog/värdshus]; Weir protesterade då räkningen överskred den överenskomna summan; värden var oresonlig och hotade till slut med en bössa; Weir har sedan anmält "detta nöt" och hans hustru till arrondissmentets Mairie [distriktets stadshus].

    Saint-Cloud Point du Jour Julian Alden Weir
  • Gunnar Berndtson arbetar på ateljén och brukar mest sitta tyst på eftermiddagen; de fyra år han gått och "stulat" [stultat] i Helsingfors har inte gjort honom någon nytta; det kan vara svårt att bli av med ett "apatiskt vegeterande” som man vant sig vid; Gunnar är så god och vänlig att Edelfelt inte har hjärta att säga att hans moltigande och liknöjdhet förargar honom; då Edelfelt är nedstämd är Gunnar inte den rätta mannen att inge nytt mod.

    Helsingfors Gunnar Berndtson
  • Edelfelt läser Blaise Pascals Pensées [Tankar]; Pascal ser kristendomen stort och vackert, helt annorlunda än "de små usla stackare" som nu för katolicismens sak i Frankrike.

    Frankrike Blaise Pascal
  • Edelfelt letar efter en Mariabild och en bönstol från 1300-talet att sätta i ena hörnet av hans tavla; han tänker också göra ett halvfärdigt tapisseri [bonad] bredvid henne och en silverask med silkestråd och nålar, ett gotiskt skåp bakom henne och tapisseri på väggarna.

    Maria
  • Johan Ludvig Runebergs Nadescha skulle vara svår att illustrera; där förekommer så fullkomligt olika typer, kejsarinnans hov, furstarna, Miljutin och Nadescha själv.

    Johan Ludvig Runeberg Nadeschda Miljutin