ateljéer avskedstagande brev danstillställningar ekonomi fastlagen födelsedagar författare gotik historia kaféer karnevaler kläder konserter konstnärer krig maskerader medeltiden modeller (yrken) musik operor (verk) polacker restauranger revyer ryssar sällskapsliv skådespelare skulptörer teater tonsättare utställningar

Beskrivning

Albert Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt från Paris den 5 februari 1877, 4 sidor.

[...] I dag på Runebergs födelsedag den 5te februari, ha vi tänkt gå till Walters på e.m. så der kl. 5 vid lag. G. och jag skola efter det vi sökt Ph. bege oss till fr. B. Levin och så skola vi tåga af. Holmberg, Nordström, Wolff m.fl. torde blifva oss följaktliga. Förargligt att Eklöfs ej äro komna, det skulle ha passat så bra att nu ge Julqvällen åt fru Runeberg. [...]

Innehåll

  • Edelfelt har skjutit upp att skriva till Alexandra Edelfelt i tre dagar på grund av att han ställt upp sitt bord med draperi på och han ville inte "derangera" [tufsa till] vecken och hade därmed inget att skriva på; han hade kunnat gå ner till Gunnar Berndtson, men det blev inte av.

    Alexandra Edelfelt Gunnar Berndtson
  • Philip Forstén reser och är lite melankolisk över att lämna Paris, vilket han inte var då "spektaklet" i konservatorium hände; "En te perdant, je sens que je t'aimais" säger han [då jag förlorar dig känner jag att jag älskade dig]; föregående dag sprang Edelfelt, Gunnar Berndtson och Axel Fredrik Holmberg mellan Café Suéde, Philips bostad, Grand Café och hans matställe vid boulevarden för att säga farväl, men förgäves, de hittade honom inte.

    Paris Grand Café Café Suède Gunnar Berndtson Filip Forstén Axel Fredrik Holmberg
  • Edelfelt vet inte hur han skall få sin tavla färdig i tid; pojken sitter inte stilla, och det märks lätt vad som är gjort "de chic" [ur minnet/på fri hand]; speciellt de nakna armarna vill inte bli till något; bokhandlare Knut Nilsson har lånat ut Sveriges historia av Hans Hildebrand och Rudolf Tengberg m.fl.: Hildebrands "Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid" har gjort det ännu klarare för Edelfelt att ingen egentlig gotik har existerat i Sverige och att den så kallade fornnordiska stilen är byzantinsk och den stilen förekommer mera ursprunglig och bättre hos ryssarna; det är fattigt med konst och minnesmärken i Norden; Edelfelt har köpt några siden och sammetslappar vid le Temple; huvudet lämnar han tills vidare och följer Filadelfo Simis råd att först göra allt annat färdigt.

    Sverige Norden le Temple Filadelfo Simi Knut Nilsson Hans Hildebrand Rudolf Tengberg
  • I dag på Johan Ludvig Runebergs födelsedag har de tänkt gå till Walter Runebergs; Gunnar Berndtson och Edelfelt skall efter att de har letat upp Philip Forstén bege sig till fröken Bertha Levin och sedan tåga av; troligen kommer också Axel Fredrik Holmberg, Ernst Nordström och Wolff.

    Johan Ludvig Runeberg Gunnar Berndtson Ernst Nordström Walter Runeberg Filip Forstén Bertha Levin Axel Fredrik Holmberg Rudolf Wolff (osäker koppling)
  • Det är förargligt att Eklöfs ännu inte kommit, det skulle ha passat så bra att nu ge Julqvällen åt fru Lina Runeberg.

    Lina Runeberg August Eklöf Elin Eklöf
  • Edelfelt har varit med Gunnar Berndtson på en rolig årsrevy "Boûm, Voilà" på Athenée Comique; revyn tog upp alla årets händelser, turk-serbiska kriget, cri-cri, pjäser och sist hela den Wagnerska representationen i Bayreuth; Richard Wagner porträtteras mästerligt och håller tal till publiken, i vilket han undanber sig applåder och ber publiken besinna att den befinner sig i framtidens tempel och får höra den enda saliggörande musiken; orkestern utför en mästerlig parodi på själva representationen med Siegfried, Sieglinde, dvärgen Alperich, krokodiler-drakar och Rheingold [Rhenguldet, opera], samt Götterdämmerung [Ragnarök, opera].

    Bayreuth Athénée-Comique Gunnar Berndtson Richard Wagner Siegfried Sieglinde Alberich
  • Snart är de inne i karnevalen; flera gånger i veckan är det maskeradbal och liv och rörelse på bulevarderna; varje lördag är det bal på stora operan där orkestern på 200 man anförs av Johann Strauss, som beställts dit för ändamålet.

    Parisoperan Johann Strauss
  • En kamrat i ateljén, polacken Jan von Rosen har frågat Edelfelt om han vill vara med på en artistbal under karnevalen; herrarna skulle vara gens de lettres [författare], målare och skulptörer, medan "fruntimren" mest skulle vara aktriser; på listan figurerade Sarah Bernardt, Jeanne Samary, Anna Judic, Louise Theo, Jeanne Granier och Blance Baretta; herrarna skulle betala 10 francs i inträde, men med kostymen skulle det bli dyrt och Edelfelt tänker inte mera på saken.

    Blanche Barretta Sarah Bernhardt Anna Judic Jeanne Samary Louise Théo Jan Rosen Jeanne Granier
  • Edelfelt har köpt en hatt för att vara fin för Eklöfs som aldrig kommer; ett par byxor skulle komplettera elegansen.

    August Eklöf Elin Eklöf
  • Edelfelts tavla är för närvarande brun efter att han doppat pytsen i sirap; tidigare har den varit svart efter att han kluddat på med kimrök; han vet hur det skall vara, men han är inte karl att få det som han vill; under veckan skall han måla fonden.

  • Blanchisseusen [tvätterskan] kommer och Edelfelt avbryter för att betala henne.

  • Gunnar Berndtson "den hederliga själen" påstår att Edelfelts tavla blir bra, bara han blir färdig.

    Gunnar Berndtson
  • Mot slutet av månaden väntar Edelfelt besök av Bertha Levin och A. Judéen i ateljén.

    Bertha Levin A Judéen
  • Edelfelt trivs i ateljén, dagern är utmärkt god.

  • Edelfelt hoppas att Alexandra Edelfelts intresse för Blanca skall göra den nytta; hon vet inte hur dålig "plankstrykare" Edelfelt är, men han vill göra något gott, stort och skönt här i världen; han hälsar till de små älskade systrarna.

    Alexandra Edelfelt Berta Edelfelt Alexandra Edelfelt Blanka