ateljéer brev estetik fennomani finska föreläsningar franska fransmän gravyrer Gud historiemåleri hugenotter hygien kläder konst konstföreningar konstnärskap krig landskap (fysiska helheter) litteratur lyrik mat medeltiden melankoli militärer (personer) österrikare porträtt restauranger romer sällskapsliv sjukdom (tillstånd) skådespel språk svenska tablåer tävlingar i yrkesskicklighet teater utställningar

Beskrivning

Albert Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt från Paris fredagen den 23 februari 1877, 4 sidor.

[...] Det är det förargliga med historiska saker att man aldrig (om man ej är en stor mästare) kan gifva dem den aspect de réalité, som åt scener som man sjelf sett, och en massa småsaker som det stora publikum aldrig fäster sig vid, men som ofta mycket bidraga att göra det hela, bli klena i utförandet. Jag hatar det måleri som fått spenamnet ”la peinture de bibelots” der bibetot’erna är allt, och der det hela är uppfastadt såsom ett vackert välgjort stilleben, men nekas kan icke att ofta ett lämpligt val af accessoirer, fonder, landskap o.d. rakt af göra taflan så att t.ex. hufvudfigurerna utan dessa ej göra den minsta effekt. Det är som ramen till en tafla. Den får ej dra ögat till sig, men måste finnas och ej vara störande ful. [...]

[...] Weir och en spanior Ochua fr. ateliern voro här i dag, och funno att min tafla gjort framsteg sedan de sist såg den. Om jag bara finge litet mera lif i färgen! Egentligen återstår mycket litet att göra, utan det blir mest att peta och lappa här och der för att få ensemblen bra. – I afton är jag åter bjuden till Mme Jacquinot på tableaux vivants, som jag sjelf arrangerat. I sista onsdags var jag der, och kunde ge några råd hvad kostymer och sådant vidkommer. Mlle Marguerite och Mlle d’Avançonne ha för resten så mycket smak sjelfva, att de tryggt kunde arrangera saken på egen hand. [...]

Innehåll

  • I Alexandra Edelfelts senaste brev märker Edelfelt att hans jeremiader [klagan] nedstämt Mamma, vilket han är ledsen över; Gud bevare honom från att misströsta, vilket han inte gör, men han begär mycket av sig själv och förargas över att han ibland inte gjort vad han kunnat göra med lite mera viljekraft.

    Alexandra Edelfelt Jeremia
  • Jean-Léon Gérôme är återkommen och Edelfelt tänker be honom komma och titta på hans tavla nästa onsdag; han tror att Gérôme, i likhet med Jules Bastien Lepage kommer att tycka att det hela ser ut att vara gjort de chic [ur minnet/på fri hand].

    Jules Bastien-Lepage Jean-Léon Gérôme
  • Det förargliga med historiemåleri är att man aldrig kan ge dem den "aspect de réalité" [verklighetsaspekt] som åt scener man själv har sett, och en massa småsaker blir klena i utförandet; Edelfelt hatar det måleri som fått spenamnet "la peinture de bibelots" [krimskramsmåleri], där krimskramset är allt och uppfattas som vackra välgjorda stilleben; han kan ändå inte neka till att ett lämpligt val av accessoarer, fonder och landskap gör tavlan så tillvida att huvudfigurerna utan dessa inte skulle göra den minsta effekt.

  • Hans påtänkta tavla Sveaborg är förfelad om landskapet inte blir bra.

  • Edelfelt skulle vilja ha det hela i rida ranka glatt, men han lyckas inte; Pascal Dagnan sade: il faut que tout le tableau chante, non seulement la femme [hela tavlan borde sjunga, inte bara kvinnan].

    Pascal Dagnan-Bouveret
  • Det var dumt att Edelfelt inte under senaste sommar gjorde några ordentliga finska studier; det var omöjligt för att Edelfelt var konvalescent och den ständiga oron för Ellen Edelfelt kvävde alla.

    Ellen Edelfelt
  • Edelfelt vill måla finska motiv efter naturen; han pinas av konstruerade bondtavlor, liksom av varje litterärt arbete som helst där författaren inte känt till det han skrivit om.

  • Edelfelt befarar att Carl IX bara blir en omedveten efterapning.

    Karl IX
  • Den store historiemålaren Jean Paul Laurens håller enligt Pierre Petit Gerard på med en tavla som liknar Edelfelts teckning till Wilhelm von Schwerin; ämnet är detsamma: hjälten Marceau ligger utsträckt på en bår och skall hämtas av franska hären, medan de österrikiske generalerna blottar sina huvuden av vördnad; kostymerna från 1796 är mycket lika dem från 1808; det blir intressant att se tavlan på Salongen; Laurens har hittills mest tagit sina ämnen från medeltiden.

    Jean Paul Laurens Wilhelm von Schwerin Pierre Petit-Gérard François Séverin Marceau
  • Robert Stigell har svårt med franskan, inlärningen försvåras av att han inte har den minsta grammatikaliska baskunskap ens på svenska; Edelfelt har försökt lära honom, men han tror inte att han håller ut.

    Robert Stigell
  • Brevet fortsatt på lördag.

  • Gunnar Berndtson har skriftlig concours [förhör] i historia i dag, och har tagit Edelfelts penna, som därför är tvungen att skriva med blyerts; Berndtson har redan avklarat anatomi och perspektiv; Edelfelt hoppas att teckningen som är det viktigaste går bra.

    Gunnar Berndtson
  • Rafael Hertzberg har anlänt lika skinande som förut och fortsätter sina estetiska studier på samma makliga vis.

    Rafael Hertzberg
  • Julian Alden Weir och spanjoren Rafael de Ochoa från ateljén besökte Edelfelt och ansåg att tavlan gjort framsteg; Edelfelt önskar att han bara fick lite mera liv i färgen.

    Rafael de Ochoa Julian Alden Weir
  • Samma kväll är Edelfelt bjuden till Madame Jacquinot på tableaux vivants, som han själv varit med och arrangerat; den första charaden utspelar ett sjukbesök av en förnäm dam, den andra en zigenerska som spår åt två unga damer, hela ordet (bonheur [lycka]) är en scen från Alphonse de Lamartines Graziella; mademoiselle Marguerite spelar Graziella; i tablåerna spelar Mademoiselle D'avançonne Cornelia, gracchernas mor, lilla Robert Jacquinot och unge Peras graccherna, samt fröken Krogius romaninnan som visar sina smycken; sist framförs le roi d'Yvetot med alla i fantastiska medeltids-normandiska dräkter, med Henri Perrot som kung d'Yvetot.

    Krogius Alphonse de Lamartine Jacquinot Marguerite Jacquinot d’ Avançon Robert Jacquinot Péraz Henri Perrot Cornelia Africana Graziella Tiberius Gracchus Gaius Gracchus d' Yvetot
  • Gunnar Berndtson återvänder med pennan; concoursen [tävlingen] har gått bra.

    Gunnar Berndtson
  • Mademoiselle Marguerite Jacquinot har god smak och mycket esprit d'arrangement [arrangörsanda]; Monsieur Ragio har lovat skaffa bengaliska eldar; representationen [föreställningen] blir familjär; Edelfelt och Julian Alden Weir är bjudna men inte Gunnar Berndtson, som inte varit där sedan han sist var bjuden; Pauline Ahlberg är inte med i någon tablå.

    Pauline Ahlberg Gunnar Berndtson Julian Alden Weir Jacquinot Marguerite Jacquinot Ragio
  • Edelfelt skall med Roude till expositionen [utställningen] i Cercle [des] Mirlitons; där visas verk av Ernest Meissonier, Jean-Léon Gérôme (bl.a. porträtt av operans arkitekt Charles Garnier) och Louis Leloir.

    Jean-Léon Gérôme Ernest Meissonier Charles Garnier Louis Leloir Roude
  • Edelfelt har ännu inte kommit sig iväg till Runebergs med det ena exemplaret av Julqvällen; om han fick göra om Julqvällen skulle det bli mycket bättre och han skulle se till att gravören inte kunde förstöra teckningarna så skamlöst.

    Lina Runeberg Walter Runeberg
  • Filadelfo Simi håller på med ett porträtt och en vy från Granada till Salongen; Simi är mycket mera nedslagen än Edelfelt och behöver ständig uppmuntran.

    Granada Filadelfo Simi
  • Edelfelt skaffar sig inte någon ny rock nu; hans ateljé är dammig och hans splitternya "söndagseftermiddagsgåutochgåhatt" bär tydliga märken av kontakt med taket i korridoren som är lång, kolmörk och krokig; Gustaf Cederström brukar säga att han tvättar upp sig till den 20 mars, men till dess ser han ut som ett svin; ungefär så tänker även Edelfelt.

    Gustaf Cederström
  • Fennomanerna har förtalat Alexandra Edelfelt för hennes "munterhet på Huguenotterna" [sympati för hugenotterna]; Edelfelt medger att fennomanerna kan lära dem ett och annat, men aldrig vett; det enda som grämer honom är att fennomanerna möjligen vill komma åt Mamma för Edelfelts skull.

    Alexandra Edelfelt
  • John Singer Sargent håller på med ett stort porträtt av miss Frances Watts för Salongen; det verkar bli mycket bra; Edelfelt önskar att han kunde skriva till Alexandra Edelfelt att hans tavla är antagen och är tämligen bra.

    Alexandra Edelfelt John Singer Sargent Frances Watts
  • Francois Sarcey håller litterära föredrag flera gånger i veckan; Edelfelt hörde ett föredrag om de moderna romanerna, där Sarcey tappert gick åt Victorien Sardou, Jules Clareti m.fl.

    Victorien Sardou Françisque Sarcey Jules Claretie
  • Edelfelt hälsar hjärtligt till småsyskonen, Morbror Gustaf Brandt, Tante Adèle Gadd och alla vänner.

    Berta Edelfelt Adelaide Gadd Gustaf Brandt Alexandra Edelfelt
  • Det är frukosttid [lunchtid] och Edelfelt är hungrig och törstar efter Mademoiselle Annas sega biffstekar.

    Chez Mademoiselle Anne Anna Chomette