affärer antiken ateljéer belgier (nutidsfolk) brev dagstidningar döden engelsmän finländare förmögenhet gravar Gud gudar handel häxor häxprocesser historia kaféer kardinaler kläder krig Kristi himmelsfärd kvinnor möbler mytologi porträtt restauranger ryssar sällskapsliv sjukdom (tillstånd) skulptörer skulptur studier (studieinnehåll) tavlor tjänstefolk utseende utställningar vår varuhus

Beskrivning

Albert Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt från Paris lördagen den 13 maj 1877, 6 sidor.

[...] fick jag besök af den unge antwerparen Van Beers, som genom sina extravaganta taflor på årets Salong (en hexprocess under Philip II och Carl den godes begrafning 1127) väckt stort uppseende. Han kom med en ung ryss Semenoffskij, som gått igenom Antwerpen akademin, och berättade att min landsman Ritz ligger mycket illa sjuk derborta, och att han troligen ej kommer sig. Att det är bröstet som har fel antog han för gifvet. Stackars Ritz! Måtte nu de veta af det derhemma, så att han kunde få pengar om han behöfver. Kanske dock denna sjukdom går öfver med Guds hjelp, och den beskedliga flitiga Ritz åter kan fortsätta på denna bana, som för honom tills dato ej haft annat än törnen. [...]

Innehåll

  • Kyparen kom upp med Alexandra Edelfelts brev.

    Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt fick besök av den unge antwerparen Jan Van Beers, som väckt stor uppmärksamhet på årets salong med sina extravaganta tavlor (en häxprocess under Philip II och Carl den godes begravning 1127); han hade med sig en ung ryss Émile Eisman Semenoffskij som genomgått Antwerpen akadmien och berättade att finländaren Ritz ligger mycket sjuk därborta; stackars Ritz, kanske ändå sjukdomen går över med Guds hjälp och den flitiga Ritz kan fortsätta på den bana som dittills bara haft törnen.

    Antwerpen Kungliga konstakademien i Antwerpen Ritz Jan van Beers Émile Eisman Semenovsky Filip II Karl I
  • Jan Van Beers ville göra Edelfelts bekantskap och sade att hans tavla väckt uppmärksamhet på Salongen; Van Beers häxprocess är en enorm tavla med över 200 huvuden; häxan har han gjort till en modern pariserconcierge [portvakt] med sjal och mössa; uttrycket då hon förbannar kardinalerna som dömt henne är mästerligt; mitt bland kostymer från 1500-talet sitter två moderna engelsmän; Van Beers säger öppet att han gjort dessa anakronismer för att väcka uppmärksamhet; Edelfelt tycker det är ett oförskämt humbugsökeri.

    Jan van Beers
  • På Kristi himmelsfärdsdagen gjorde Edelfelt undan en massa visiter; först åkte han till de svenska målarna Axel Borg och Georg Pauli; Madame Enjolras uttryckte sina sympatier för Edelfelts vackra talang efter att hon sett hans opus på Salongen; han besökte Runebergs och sist herrskapet Ahlberg; Edelfelt må anses oartig om han i månadtal skjuter upp visiter, men han kan inte annat om han inte vill försumma arbetet eller trötta ut sig fullständigt, de långa avstånden gör det också tungt, speciellt då vårluften besvärar honom.

    Lina Runeberg Georg Pauli Walter Runeberg Johan Georg Ahlberg Enjolras Emilia Ahlberg Axel Borg
  • Bertha Levin är ytterst familjär, och kommer över en som ett yrväder; hon har bett Edelfelt följa med henne och fadern till Belgien, till Hermans [?], vilket han inte tänker göra.

    Belgien C. A. Levin Bertha Levin
  • Madame Enjolras förklarade på sitt drottninglika sätt att Edelfelt nästa år skulle komma oftare på besök; Edelfelt tror att de lugnar sig, i synnerhet om hon inte kommer att ha några pensionsgäster nästa år.

    Enjolras
  • Edelfelt fick igen en gång korrigera fröken Judéens porträtt av unga Enjolras utan att det blev mycket bättre.

    A Judéen Enjolras
  • Walter Runeberg sörjer över att inte ha träffat sin far på 4 år; Edelfelt satt och pratade med fru Lina Runeberg någon timme; då Walter kom gick de till hans ateljé; Edelfelt fick se Walters senaste Psyche som skall huggas i marmor; det är den första helt nakna kvinnofigur han gjort och den är bättre än de andra även om Edelfelt tycker att den inte står riktigt bra; det är inte mera möjligt att återge de klassiska idéerna för idéernas skull; då dagens människor tänker på krig, tänker de inte på en naken Mars med hjälm och en kort svärdstump; då de tänker på handel är det inte Merkurius de ser; däremot är det berättigat att återuppliva de gamla mytologiska idéerna för att beteckna allmänna typer av ungdom, skönhet, mod och kraft; Runebergs ängel för Victor Hovings grav i Rom blir bra, hans fris till Studenthuset tycker Edelfelt inte om.

    Rom Studenthuset Johan Ludvig Runeberg Lina Runeberg Victor Hoving Walter Runeberg Mars Psyche Mercurius
  • På eftermiddagen gick Edelfelt till Ahlbergs, som bjöd med honom på middag på Café Helder, ett dyrt demi-monde ställe, men på dagen anar man inte den publik som infinner sig där efter klockan 12 på natten; med på middagen var också doktor Albert Laurin med fru, "gamle gubben" Bolinder med järnfabriken, hans dotter, samt en ung Monsieur Eugène Thiébaut; de tre "fruntimren" såg alla bra ut; Edelfelt skulle vilja veta om fröken Klara Bolinders vackra minspel och ständigt växlande uttryck i ögonen var naturligt eller inlärt; om det är inlärt får det Edelfelts beundran, hon behärskar i så fall balansgången i koketteri; doktor Laurin drack "drottning Blancas" skål; unge Thiébault talar bra svenska, även om han konstruerar meningar på franskt vis; han är uppfostrad i Stockholm; han är i staden i affärer och skall nästa år göra sitt "volontariat" [militärtjänstgöring].

    Stockholm Café Helder Johan Georg Ahlberg Emilia Ahlberg Albert Laurin Louise Laurin Jean Bolinder Klara Bolinder Eugène Thiébaut Blanka
  • Föregående kväll var Edelfelt bjuden till Charles Moreau-Vauthier, son till skulptören; där var ungefär 15 från ateljén, däribland Filadelfo Simi, Julian Alden Weir, Ferdinand Gueldry, Pierre Petit-Gerard och Max Faivre; Edelfelt hade ont i huvudet och kunde inte roa sig som de andra; han fick göra bekantskap med hans förtjusning, Jean Paul Laurens.

    Jean Paul Laurens Julian Alden Weir Ferdinand Gueldry Maxime Faivre Filadelfo Simi Pierre Petit-Gérard Charles Moreau-Vauthier Augustin Moreau-Vauthier
  • Alexandra Edelfelt skulle se Jean Paul Laurens tavla i år, Marceaus död; Valter Runeberg säger att det är "Fänrik Stål" i denna härliga bild.

    Alexandra Edelfelt Jean Paul Laurens Walter Runeberg François Séverin Marceau Stål
  • Edelfelt har ännu inte skrivit om Salongen för Alexandra Edelfelt; han har skrivit om den i brev till Carl Gustaf Estlander och Pietro Krohn.

    Alexandra Edelfelt Pietro Krohn Carl Gustaf Estlander
  • På årets Salong finns mycket skräp, men några goda tavlor: Jean Paul Laurens tavla, två historiska bilder från Ludvig den heliges tid av Luc Olivier Merson, Léon Bonnats porträtt av Adolphe Thiers, Jules Bastiens "lady anglaise" [engelsk dam], samt Édouard Detailles "honneur aux blessés" [heder åt de sårade].

    Jules Bastien-Lepage Édouard Detaille Jean Paul Laurens Léon Bonnat Adolphe Thiers Ludvig IX Luc-Olivier Merson
  • På förmiddagen gick Edelfelt med Axel Fredrik Holmberg och fru Engström för att se på möbler i magasinen i närheten av Bastiljen.

    Bastiljen Axel Fredrik Holmberg Engström
  • Edelfelt måste ge sig av till Cours du soir [kvällslektionen].

  • Ernst Nordström tar med sig Ellen Edelfelts porträtt.

    Ellen Edelfelt Ernst Nordström
  • Svenska och finska tidningar med sorgkanter gör ett sorgligt intryck på Edelfelt; nu är den stora tiden förbi, vem är nu vår stolthet och låter världen veta att Finland finns till.

    Finland Johan Ludvig Runeberg
  • Edelfelt har inte tid att skriva till systrarna; han ber om förlåtelse och hälsar dem.

    Berta Edelfelt Alexandra Edelfelt
  • Adèle Ehrnrooth är i staden och vill träffa Edelfelt.

    Adelaïde Ehrnrooth