adel äktenskap ateljéer böcker brev dagstidningar folkmusik författare förmögenhet illustration judar kärlek kvinnor musik pappersindustri psykologi redaktörer skönlitteratur språk tonsättare
Albert Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt från Paris den 17 april 1886, 8 sidor. Illustration: "Zola".
Alexandra Edelfelts beröm för Edelfelts täta brevskrivande får hans dåliga samvete att bli ännu sämre; har sölat länge mellan de två senaste breven.
Alexandra EdelfeltHoppas Svendsen kunde rycka upp Kajanus ur hans dvala; hoppas han kunde få fart i Kalle Flodin och Wegelius också.
Robert Kajanus Johan Svendsen Karl Flodin Martin WegeliusKajanus har talang, men han saknar kraft och energi.
Robert KajanusDe inhemska folkmelodierna – "Voi äitini parka ja raukka" – och exemplet från Svendsen och Grieg kunde föda kompositioner "af första ordningen"; i Tyskland och Frankrike finns ingen nationell musik mera.
Frankrike Tyskland Edvard Grieg Johan SvendsenEdelfelt är upprörd efter att ha läst l’Oeuvre av Zola: Zola tar enskilda exempel och driver dem till sin spets, men vill inte se de ljusa sidorna; karften i boken är ändå otrolig.
Émile ZolaEdelfelt har blivit presenterad för Zola hos förläggaren Charpentier; Zola påminner om Werner Salingre och Rosenborg; Zola är tvär och tvärsäker, talade om Norden och Ryssland, men inget märkvärdigt.
Ryssland Norden Émile Zola Georges Charpentier Werner Salingre (osäker koppling) RosenborgBeskriving av Daudet, som säger artigheter som ingen tror på.
Alphonse DaudetEdelfelt tycker att Neiglick borde koncentrera sig; den experimentella psykologin verkar vara för matematisk och exakt för honom; borde Neiglick skriva något skönlitterärt? Synd att Neiglick ska bli en "tidningsskrivare", hans ståndpunkt är nu den "bättre journalistikens".
Hjalmar NeiglickKonni Zilliacus har suttit hela eftermiddagen i ateljén och rökt; hans affärer verkar ha med pappersmassa att göra.
Konrad ZilliacusEdelfelt har ätit middag hos Chambure två kvällar i rad.
Emile de ChambureEdelfelt var med Chambure hos herrskapet Kahn, som är förmögna judar; Madame Kahn ville särskilt presentera Edelfelt för Mademoiselle Membrée, som är dotter till kompositören.
Emile de Chambure Kahn Kahn Membrée MembréeMadame Kahn och Chambure hade beskrivit Mademoiselle Membrée på så olika sätt att Edelfelt inte kunde ha någon aning om hurudan hon egentligen var.
Emile de Chambure Kahn MembréeMadame Kahn är "aimabel och skarp som en rakknif".
KahnGäster hos herrskapet Kahn var Edelfelt, Chambure, Madame Membrée, Mademoiselle Membrée och släktingar, som alla är wagnerianer.
Emile de Chambure Richard Wagner Kahn Membrée MembréeMademoiselle Membrée är bortskämd; hon har vuxit upp bland konstnärer: Gérôme, Henri Monnier, Gounod.
Jean-Léon Gérôme Charles Gounod Membrée Henry / Henri MonnierMademoiselle Membrée sjöng Madame Rotschilds sång, uppträdde med komiska scener, bl.a. en som Coquelin brukar uppträda med; hon är om möjligt nervösare än Neiglick.
Benoît Constant Coquelin Hjalmar Neiglick Membrée RotschildEdelfelt tänker inte förälska sig i Mademoiselle Membrée.
MembréeMadame Kahn heter Hecht i sig själv; hon är kusin till den förmögna familjen Hecht, som Edelfelt träffat genom Nordenskiöld; Madame Kahn har varit daglig gäst hos gamla markisinnan de Chambure.
Adolf Erik Nordenskiöld Kahn de Chambure HechtPromenad med Chambure efter soarén hos herrskapet Kahn, "tänkande på verldens gång som Österman".
Emile de Chambure Kahn Kahn ÖstermanChambure och Edelfelt om aristokrati; om Madame Kahn, Mademoiselle Membrée, grevinnan de Chambord.
Emile de Chambure Membrée Maria Teresa de ChambordAlla legitimistiska fruar har sorg efter grevinnan de Chambord.
Maria Teresa de Chambord