Innehåll

  • Tack för Alexandra Edelfelts 3 uppmuntrande brev; Edelfelt lyssnar gärna på hennes "predikan"; Ellan menar att Alexandra Edelfelt är klok; frågar själv varför Edelfelt "bråkar", då Ellan sjäv är nöjd och lugn.

    Alexandra Edelfelt Ellan de la Chapelle
  • Tror att oron delvis beror på världsutställningen.

  • Porträttet av Daniel Grosjean framskrider; allt Edelfelt gör snabbt blir bra i färgen.

    Daniel Grosjean
  • Vädret varit kallt tills igår; omöjligt att göra långa promenader; Ellan har åkt i vagn med Mademoiselle Grosjean, men två gånger har de fått hagel över sig.

    Ellan de la Chapelle Elisabeth Grosjean
  • Ellan vilar sig; förutom då Madame Grosjean av vänlighet samtalar med henne.

    Ellan de la Chapelle Emma Grosjean
  • Grosjean och Mademoiselle Grosjean är alltid roliga.

    Elisabeth Grosjean Jules Grosjean
  • Grosjean är mån om att Ellan ska ha det bra.

    Ellan de la Chapelle Jules Grosjean
  • Besett paraden den 14 juli från Lalances fönster.

    Lalance Lalance
  • Familjen Lalance är den förnämsta familjen i Montbeliard.

    Lalance
  • Nationaldagsfirandet i Montbeliard påminde om brandkårsfesterna i Borgå; folket firade stilla i jämförelse med "pariserpöbelns" oljud; vad är orsaken: närheten till bergsbefolkningen eller protestantismen?

  • Strövat omkring på nationaldagskvällen med Daniel Grosjean och andra unga män ur paraden.

    Daniel Grosjean
  • I Montbeliard hör man talas om Paris lika litet som i Finland, trots att de flesta reser till Paris varje år.

  • Landskapet är lummigt och rikt; har börjat en landskapsstudie.

  • Fortsatt den 18.

  • Porträttet av Daniel Grosjean är färdigt och väcker beundran.

    Daniel Grosjean
  • Stannar i Montebeliard till måndag morgon; vill retuschera porträttet av Daniel Grosjean och måla croquis av Grosjean.

    Jules Grosjean Daniel Grosjean
  • Skulle måla flera porträtt i Montbeliard, men gör det inte nu: behöver några dagars lugn för att inte bli lika nervös som tidigare.

  • Hemresan via Basel och museet i Cassel; sedan till Hamburg eller Kiel.

  • Kommer sent till Finland i år, tack vare Edelfelts dumhet.

  • Ellan vill resa tillbaka till Paris i september; Edelfelt: får se om det blir så.

    Ellan de la Chapelle
  • Konstverken till världsutställningen ska lämnas in 20 december; det komplicerar alltsammans, eftersom det inte är troligt att Edelfelt får låna "På havet" av Fürstenberg, "Ett barns likfärd" av Botkin och "museitavlorna"; nu blir porträttet av Pasteur kanske det enda; har i 3-4 år planerat att denna världsutställning ska bli en succé; ser illusionen ramla som följd av egen oro.

    Dmitrij Petrovitj Botkin Pontus Fürstenberg Louis Pasteur
  • Blivit "vänd ut och in" av allt nytt under året: förlovning, giftermål, hem, framtidsplaner.

    Ellan de la Chapelle
  • Har inte gjort något "dugligt" på hela året och inser nu att det är för sent att göra ett mästerverk.

  • Kommer hem för att få goda råd och för att utföra arreterade planer.

  • Hoppas bli lugn och kunna arbeta metodiskt; lider själv av oron och plågar sin omgivning med den: Alexandra Edelfelt och Ellan; Ellan är förståndig och jämn.

    Ellan de la Chapelle
  • Varit på första gemensamma promenaden i Montbeliard igår; Edelfelt har målat hittills och Ellan åkt ut i vagn med Mademoiselle Grosjean.

    Ellan de la Chapelle Elisabeth Grosjean
  • Landskapet kring Grosjeans lantställe är vackert.

    Jules Grosjean
  • Ehrensvärd beskriver likadana kvinnohuvudbonader överaltt i Frankrike; Edelfelt: han hade inte rest i Jura; här har de svarta bahytter.

    Augustin Ehrensvärd (osäker koppling)
  • Kan inte urskilja någon särskild kvinnotyp här.

  • Skickar fotografi av ett gammalt slott, som nu är kasern.