Innehåll

  • Edelfelt svarar genast på Alexandra Edelfelts brev, som Adolf von Becker kom med kl. halv tolv på natten.

    Alexandra Edelfelt Adolf von Becker
  • Alexandra Edelfelt hade rätt i att Edelfelts ögon har öppnats för den stora tavla som Paris utgör, och den har fått liv; det historiska Paris ser han med förtjusta ögon, Seines böljor, Notre dame kyrkan, det nedbrunna hotel de Ville, Tuilerierna.

    Paris Notre Dame Tuilerieträdgården Seine Hôtel de Ville Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har glömt att tacka för Alexandra Edelfelts näst senaste brev, som var adresserat till Karel Scriba.

    Alexandra Edelfelt Karel Scriba
  • Edelfelt har redan fyra gånger varit på Salongen, och har sett lika mycket konst som under hela livet hittills; han tycker att den franska konsten ställs orimligt högre än annan konst, vad utförande beträffar.

  • Edelfelt vill studera för Jean-Léon Gérome av främst två orsaker: en utmärkt allvarlig teckning och en "oupphinnelig" sanning i uppfattningen; Gérome har tre tavlor på Salongen, "Fredrik den store" är en satir över tyskarnas avgud, kungen, bakom vilken François de Voltaires byst står och grinar mot sina beundrare; den andra är "Corneille och Molière; den tredje "l'eminance grise" [den grå eminensen], som föreställer en av dessa munkar som i tiderna spelat en ofantlig roll vid Vatikanen.

    Vatikanen Voltaire Jean-Léon Gérôme Molière Pierre Corneille Fredrik II François Leclerc de Tremblay
  • Adolf von Becker har förgäves sökt den franske målaren Le Roux för att be honom presentera Edelfelt för Jean-Léon Gérome; i stället följer Becker med Edelfelt följande dag till Gérome.

    Adolf von Becker Jean-Léon Gérôme Héctor Leroux
  • Edelfelt är nästan säker på att han blir antagen till målarskolan [École des Beaux-Arts]; inträdet beror på hans resultat i en tävling, med en god concoursritning borde han komma in.

    École des Beaux-Arts
  • Edelfelt skall snart börja med Calle Holms beställning; han är övertygad om att Calle Holm inte skulle tilltalas av Catharina di Medicis porträtt och går därför in på Adolf von Beckers förslag att anlita en modell och måla ett vackert fruntimmer i allmänhet; modellutgifterna kommer han att dela med Becker; han frågar Alexandra Edelfelt om råd hur han skall måla modellen, en mörk judinna.

    Alexandra Edelfelt Adolf von Becker Carl Holm Katarina di Medici
  • I augusti har de lov även i Jean-Léon Géroms ateljé och Edelfelt kan då börja även med August Eklöfs tavla.

    August Eklöf Jean-Léon Gérôme
  • Luxembourgmuseet har fått många nya tavlor sedan Alexandra Edelfelt var där 1852, Ernest Hébert, Ernest Meissonier, Hippolyte Flandrin och Henri Regnault; såg mamma Thomas Coutures "La décadance de Romains"?

    Luxembourgpalatset Alexandra Edelfelt Ernest Meissonier Thomas Couture Ernest Hébert Hippolyte Flandrin Henri Regnault
  • Edelfelt skulle gärna göra en tur med Alexandra Edelfelt genom samlingarna; han har haft det icke avundsvärda nöjet att vara de "finska fruntimrens ciceron" (fröken Mili Mechelin m.fl.); han har tänkt på vilken skillnad det är på alla andra fruntimmer och Alexandra Edelfelt.

    Alexandra Edelfelt Emilie Mechelin
  • Föregående dag hade Edelfelt träffat på fröken Jeannette Lepsen, friherrinnan Emilia Wallensköld och deras "högra hand" fröken Sandell på Louvren; de kom från Genève; sällskapet gick förbi Jeanne d'Arcs staty, Tuilerieträdgården till Champs Elysés och Industripalatset där årets salong håller till; Edelfelt tyckte synd om fröken Sandell som nästan hela tiden fick sitta i trädgården för att lilla fröken Walborg Wallensköld började skrika på expositionen; friherrinnan Wallensköld har genom sina resor, sin långa vistelse i Petersburg och sitt intresse mycket mera hum om saker än andra fruntimmer; när de skildes åt bad de Edelfelt följa med till Versailles någon dag.

    Sankt Petersburg Versailles Louvren Tuilerieträdgården Genève Industripalatset i Paris Champs-Élysées Jeannette Lepsen (osäker koppling) Emilia Charlotta Wallensköld Sandell Jeanne d' Arc Walborg Eleonora Wallensköld
  • Berndt Lindholms och Adolf von Beckers tavlor ta sig bra ut på salongen, även om de inte väcker någon uppmärksamhet bland de 3 000 målningarna; Léon Bonnats "Le Premier pas" [det första steget] är ett mästerverk; Alphonse de Neuvilles bataljmålning är målad så att man själv tror sig höra de "pipande" kulorna och dela fransmännens förtvivlade mod; Héctor Le Roux har målat Prometheus och Herkules i ett Elsass-Lothringen tema; sedan kommer Marie-François Fermin-Gerards bröllopståg från 1600-talet, Jehan Georges Viberts "après déjeuner", porträttet av Paris största skönhet, aktrisen Mademoiselle Anna Judic; Édouard Detailles kyrassiärer, Alexandre Cabanels porträtt och Lawrence Alma Tademas tavlor, varav den ena försätter åskådaren i egyptiernas Isisdyrkan; det finns så många tavlor han ville att Alexandra Edelfelt skulle se; flamländarna anses vara de bästa marinmålarna; Charles Verlat, Emile Wauters och Louis Gallait har inte exponerat, ställt ut.

    Paris Elsass-Lothringen Alexandra Edelfelt Adolf von Becker Édouard Detaille Anna Judic Berndt Lindholm Alphonse de Neuville Charles Verlat Léon Bonnat Alexandre Cabanel Héctor Leroux Marie-François Firmin-Girard Lawrence Alma-Tadema Emile Wauters Louis Gallait Jehan Georges Vibert Prometheus Herkules Isis
  • Om ett eller två år skall Edelfelt själv försöka få ställa ut på Salongen, kanske något från finska kriget 1808-1809; qui vivra verra [den som lever får se].

  • I Louvren är Edelfelt mest betagen i Rafael, Peter Paul Rubens och Jusepe di Ribera.

    Louvren Rafael Peter Paul Rubens Jusepe de Ribera
  • Nästa månad flyttar Edelfelt in i Severin Nilssons (tidigare Berndt Lindholms) ateljé och bostad; det var dumt att han betalade för en månad på St. Georges' hôtel då han anlände; sedan han blivit mera bekant med Paris har han blivit övertygad om att det går att leva billigare än Thorsten Waenerberg och Adolf von Becker.

    Paris Adolf von Becker Berndt Lindholm Thorsten Waenerberg Severin Nilsson
  • Edelfelt har fått förlängning på sitt stipendium och tackar Gud för detta.

  • Nicaise de Keyser hade uppmanat Edelfelt att så länge han är ung satsa på det rent tekniska i måleriet; man kommer inte långt med stora idéer om man inte förmår fästa dem på duken; Peter Paul Rubens och Anthonis Van Dycks storhet låg i hur de förvärvade herravälde över materialet.

    Peter Paul Rubens Anthonis van Dyck Nicaise de Keyser
  • Jean-Léon Gérôme målar ytterst utförligt, och tål inte det färgmurande som vissa målare lagt sig till med; Edelfelt måste medge att koloristgalenskap har gått för långt.

    Jean-Léon Gérôme
  • Med Adolf von Becker har Edelfelt träffat elever till Léon Bonnat; det var ett aristokratiskt sällskap bestående av bland andra greve de Tiremois, Monsieur de Pray och Monsieur de la Boulaye; Edelfelts kommentar om Adolph Thiers och andra republikaner orsakade livlig debatt bland det ultraroyalistiska sällskapet, som ville se Henri V eller Henri D'Aumale som kung; de konservativa idéerna sträckte sig också till folkbildningen, som de ansåg att Frankrike klarat sig utmärkt utan före den senaste revolutionen under de Bourbonska kungarna; lika lite tyckte de att andra än aristokrater passade för diplomati och det politiska livet i allmänhet; Napolen I och III, liksom Louis Philippe betraktades som usurpatörer som genom att störa den naturliga tronföljden hade dragit himmelens straff över Frankrike; de Tiremois liknade till sin stil Gustaf Philip Armfelt och hade rest i Amerika och Västindien, samt deltagit i fälttåget 1870-1871 och flera gånger varit nära att skjutas av kommunarderna.

    Frankrike Amerika Västindien Adolf von Becker Napoleon I Bonaparte Léon Bonnat Henri de Chambord Louis Philippe I Adolphe Thiers Louis Antoine Tiremois (osäker koppling) de Pray Octave de la Boulaye Gustaf Philip Armfelt Napoleon III Bonaparte Bourbon Henri d' Orléans
  • B.O.Schauman har infört en oriktig notis om Edelfelts placeringar i tävlingen i Antwerpen.

    Antwerpen Berndt Otto Schauman
  • Tavlorna har Edelfelt redan sänt till B.O.Schauman genom konsul Klingström i Lübeck; Alexandra Edelfelt får betala frakten med pengarna han fått av Calle Holm.

    Lübeck Alexandra Edelfelt Berndt Otto Schauman Carl Holm Frans Oscar Klingström
  • Edelfelt har skrivit till Ellen Edelfelt och tänkt skiva ett skilt brev till Anni Edelfelt med anledning av hennes födelsedag, men glömt att skriva brevet då han mötte friherrinnan Emilia Wallensköld på Louvren; han ber Alexandra Edelfelt hälsa alla och kyssa Anni och Butti (Berta) Edelfelt.

    Louvren Alexandra Edelfelt Berta Edelfelt Alexandra Edelfelt Ellen Edelfelt Emilia Charlotta Wallensköld