Innehåll

  • Edelfelt kom just hem från en utfärd med Adolf von Becker till Ecouen, där de besökt Thomas Couture och Pierre-Édouard Frère.

    Écouen Adolf von Becker Thomas Couture Pierre-Édouard Frère
  • Det har uppstått en lucka i korrespondensen med Alexandra Edelfelt.

    Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har börjat på ett självporträtt; han använde först Severin Nilssons spegel, men såg så rund och vind ut i ansiktet att han köpte en egen spegel för 5 francs; teckningen blev bra, men fördärvades då han började måla; han får börja om igen.

    Severin Nilsson
  • Amerikanerna Robert Arthur, John Hamilton och Dewey Bates har anlänt till staden; Edelfelt har sprungit omkring med Bates för att få honom in vid École des Beaux Arts; Bates och Hamilton kommer till Jean-Léon Gérôme, liksom Sidney Adams som också lär vara i staden; Émile Claus hade sökt Edelfelt, men hunnit resa tillbaka till Belgien innan de träffats; Frédéric Matthæi väntas komma inom de närmaste dagarna; i nästa månad kommer Jules Dubois där via på sin resa till Rom; Alexandra Edelfelt ser således att Edelfelt får en riktig antwerpisk klick där; allt tal om Antwerpen har gjort att Edelfelt ser gatuvyerna framför sig och hör tornklockspelets Marthaouvertyr.

    Belgien Antwerpen Rom Vårfrukatedralen i Antwerpen École des Beaux-Arts Alexandra Edelfelt Jean-Léon Gérôme Frédéric Matthæi Sidney Adams Robert Arthur Émile Claus Dewey Bates John Hamilton Jules Dubois
  • Edelfelt letar ny bostad; i ett skede övervägde han att stanna med Severin Nilsson men har ändrat sig; Batignolles är alltfår långt från École des Beaux Arts; både Peyrot och Adolf von Becker har avrått honom från att påverkas av Nilssons mediokra inflytande.

    Batignolles École des Beaux-Arts Adolf von Becker Severin Nilsson Peyrot
  • Adolf von Becker påstår att Hugo Salmson och Alfred Wahlberg är de enda svenskar som har kommit någon vart i Paris, och det beror på att de satt sig in i de franska förhållandena och försökt bli något där och inte i Stockholm; August Malmström, Mårten Eskil Winge och Wilhelm Wallander har rest iväg lika svenska som när de kom; vad lönar det till att resa igenom Europa bara för att konstatera att allt utanför Stockholm är bara skräp; ynglingen Ernst Josefson påstod på allvar att Nationalmuseum i Stockholm var mera värt än Louvren; "Stackars franska konst som ej har lyckan att vara förstådd af så många stora män i Sala, Köping och Arboga!"

    Paris Stockholm Europa Nationalmuseum Louvren Köping Sala Arboga Adolf von Becker August Malmström Ernst Josephson Hugo Salmson Alfred Wahlberg Mårten Eskil Winge Wilhelm Wallander
  • Adolf von Becker rådde Edelfelt att ta ett logement, ett omöblerat rum, där han kan måla; Edelfelt borde måla något i vinter för att ställa ut det om det blir bra.

    Adolf von Becker
  • Edelfelts franska bekanta rådde honom att inte bo på hotell eller chambre garnie (hotell utan mat); de, liksom Adolf von Becker, menar att man inte kan arbeta med lust om man inte känner sig hemma, vilket man inte gör på hotell; Edelfelt skulle gärna vilja ha möjligheten att måla hemma om andan faller på; Peyrot har påpekat att ingen annan elev av Edelfelts kaliber bor på hotell.

    Adolf von Becker Peyrot
  • Edelfelt har gått skallgång efter ett rum i Quartier latin, från Pantheon till St Germain de Pres, från Luxembourg till Seinen; han sprang på boulevard St Michel, Rue Bonaparte, Rue Vaugirard, Rue des Rennes, Rue de l'École de Médécine, Rue de Racine; små möblerade rum för 25 à 30 francs är små hål under taket; lite större och ljusare kostar omkring 50 francs; Filip Forsten betalar 50-60 francs för sitt rum; Edelfelt såg ett präktigt omöblerat logement vid Rue des Cassettes som han tror att han tar; Adolf von Becker har berättat vad han behöver i möbelväg; kostnaderna skulle bli 5 francs mera än det billigaste rum med städning på hôtel Russie där Robert Arthur bott; möbeltransport får man kostnadsfritt från Kolossen på Rhodos, det största och billigaste magasin i Paris; om Becker reser får Edelfelt en del av hans möbler; Severin Nilsson kanske kunde ge honom ett av sina bord billigt (två av dem tillhör egentligen Ernst Josefson); redan i Antwerpen rådde Karel Scriba och Arthur honom att ta privat logis.

    Paris Antwerpen Quartier Latin Panthéon Seine Luxembourgpalatset Hôtel Russie Saint-Germain-des-Prés Adolf von Becker Karel Scriba Robert Arthur Filip Forstén Severin Nilsson Ernst Josephson
  • Adolf von Becker menar att Edelfelt under våren borde måla några små akvareller som han kunde sälja till konsthandlare, åtminstone göra sitt namn känt hos dem; Becker är hygglig mot Edelfelt och lyckades muntra upp honom när han hade ett skov av melankoli till föjd av att självporträttet blev så dåligt.

    Adolf von Becker
  • Bostadsfrågan måste lösas inom de närmaste dagarna eftersom terminen börjar snart och alla studentkvarter blir uthyrda; Robert Arthur, John Hamilton och Dewey Bates kommer att bo i närheten; Arthur har ateljé och blir elev i landskapsmåleri hos Charles Daubigny; Edelfelt tycker det är dumheter att vilja ta enskilda lektioner hos en målare eftersom denne ändå aldrig kan säga annat än vad lärarna i École des Beaux arts anmärker;

    École des Beaux-Arts Robert Arthur Dewey Bates John Hamilton Charles-François Daubigny
  • Det är förargligt att postgången till Alexandra Edelfelt är så trög att han inte hinner invänta hennes åsikt i bostadsfrågan; han får lita på dem som bott längre än honom i Paris; han kommer inte att flytta förrän Severin Nilsson återvänt.

    Paris Alexandra Edelfelt Severin Nilsson
  • Fastän det är sent och Edelfelt i morgon skall presentera Dewey Bates för Jean-Léon Gérôme skriver han några ord om besöket i Ecouen; han och Adolf von Becker styrde genast stegen till Thomas Couture, som de hittade i sin park tillsammans med fru och två döttrar; Edelfelt frapperades av att Couture, upphovsmannen till "les Romains en décadence" och "les Volontaires", liknar morbror August; bland de modernaste målarna sätter Couture mest värde på Ernest Meissonier, medan han var rysligt sträng mot Paul Baudry och hans tavla "les Poetes"; Couture liknar Fredrik Cygnaeus i att han gärna tar emot smicker; de fortsatte till Pierre-Édouard Frère och hans fru som bor i en förtjusande villa som är byggd i stil med en medeltida borg; de besökte också Beckers gamla bolagist [rumskamrat] James Wells Champney med fru, de blev bjudna på middag i amerikansk stil; där fanns också två kusiner till fru Elizabeth Champney från Amerika; Edelfelt önskar att han tillsammans med Alexandra Edelfelt och systrarna kunde tillbringa en sommar därute i trakten av Paris, där det är trevligt och billigt och nära in till världsstaden; Champney har också gått på konstakademien i Antwerpen; de hann inte besöka belgaren Léon Dansaert innan de måste ta tåget tillbaka till Paris.

    Paris Amerika Antwerpen Kungliga konstakademien i Antwerpen Écouen Alexandra Edelfelt Berta Edelfelt Adolf von Becker Adolf von Becker Fredrik Cygnaeus Alexandra Edelfelt Ellen Edelfelt Jean-Léon Gérôme Ernest Meissonier Dewey Bates Thomas Couture Pierre-Édouard Frère Paul Baudry August Streng James Wells Champney Léon Dansaert Elizabeth Williams Champney
  • Calle Holms "flicka" har ännu inte fått sin låda.

    Carl Holm
  • Det blir rolig att träffa Mille (Emil) Cedercreutz; vet Alexandra Edelfelt med säkerhet att han kommer till Paris?

    Paris Alexandra Edelfelt Emil Cedercreutz
  • Edelfelt är tacksam för Alexandra Edelfelts present som kom med fröken Hilda Granstedt; hans gamla ullstrumpor har alla stora hål på hälarna; stövlar (bottiner) har han, däremot behöver han köpa en paletå i oktober, *men de borde gås att få ganska billigt i de stora magasinen.

    Alexandra Edelfelt Hilda Granstedt
  • *P.S. Lulle (Julian) och Leonard Serlachius, samt Axel Antell har inte skrivit sedan juni.

    Axel Antell Julian Serlachius Leonard Serlachius
  • *Följande morgon tänker Edelfelt anmäla sig till konkursen [tävlingen] i Ecole des Beaux Arts; först väntar anatomi och perspektiv, därefter teckning.

    École des Beaux-Arts