Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Tämä kirje

sjukdom (tillstånd) akatemiat ateljeet etsaus hylkäys kevät kirjeet kuvataideoppilaitokset laboratoriot näyttelyt opinnot osoitteet ruotsalaiset sää seuraelämä taiteilijat vuodenajat

Paris d. 15 April 1895
tie dagsafton
Älskade Mamma!
Det gör mig ondt att Mamma åter skall ha
fått vänta på bref, men orsaken dertill är, att
jag sedan söndagsaftonen, då jag fick brefven
hemifrån varit strängt upptagen, och der-
till i går afton hade en otäck ögon-
väck. – En ledsam nyhet: jag är
refuserad i salongen. Först då jag
erför den fatala nyheten, kostade det
dugtigt på mig, isynnerhet, som jag
blifvit inväggad i en sorts säkerheter
sömn genom kamraternas försäkringar
om att jag skulle blifva antagen.
Jag var alldeles olycklig. – Weir har
fått det ena af sina porträtter antager
det andra har delat min taflas öde.
Det är dock en stor tur för honom. Bur-
hand är antagen. Bland refuserade vet
jag i Gérômes al. Courtois (Gérômes quist
ung Eaton, De haisne, Contensin. Lan.

Becker och Lindholm antagna, den
senare med acclamation, Liljelund refve
rerad. Bl. Svenskar vet jag att baron
Bermelin, som kommit hit expres
från Sveriga med tvenne stora taflor,
fått båda refuserade, likaså en liten
puckelrygg hr. Skänberg. – I min
sorg var det dock roligt att se huru
alla i Gérômes atelier voro förvå
hade öfver att höra det jag var "re
toqué". På aftonen gick jag Linda
holm, som tröstade mig på det bästa,
och redan följande dag var mitt
humör temligen gladt igen. – det
hela var det ej att undra på att ett
litet skizzartade barnporträtt ej hängsl
de juryns uppmärksamhet, då porträt
är en så ofantlig uppdrifven genre
i Paris, och de endast ett 1000 tal taflor
kunde anlagas, hvaremot 7000 refuseras.
I söndags afton var jag bjuden till
Sargents, steg upp kl. 6 följa morgon,
för att hinna till Ecole des Beaux
En revanch
som ersatiring för detta kosta och sent komma
bref skall jag snart skrifva ett annat utförlig
går
A

e
Arts och få plats. Sedan på middagsatur
den skrång jag för att ändtligen få reda
på M. Caventon, (som jag sökt förgåfva
flestaldiga gånger, emedan Ecole de
Medec. Nu haft påskferier ung. 3 veckors
tid). – Icke der, en student upplyste mig
om att jag som i dag skulle på träffa ho-
nom på ett medicinskt möte i Acaden
de Mederin. Gick det, fann honom men
kunde har betala, emedan han ej
kunde ge ett qvitto der. Går derföre
till honom i morgon bittiva, och
får då qvittat. Mamma kan första
att så slarfvigt det än låter, det
dock är ganska naturligt att
jag hellre sökt honom på Wartz
laboratorium, som är i quartier i
än att på morgonen (då M. Cavento.
träffas hemma) afbryta arbetet i
skolan för att kila till Rue St Anne t.
Måtte ej Chydinins nära ord. Som
sagdt med nästa bref kommer qvitter
sen. – I Ecole de Br. Concours i Yvons
klass. I går och i dag afton har jag
varit hos Burnand och tagit mina


första lektionen steau forte). Derföre
har jag nu, som i går afton dugtig
hufvud och ögonvärk, och jag hoppas
Mamma förlåter såväl brefvets
korthet som slarfvighet. Bara jag
får sofva på så går det ung öfver.
Vi voro der en massa kamrater hos
Burnand: de Rodt, Robert, Van Mme
den, Beaumont, ingen firardet, och
alla ha vi sutti och tecknat på plat,
och i dag tillställt etsningen med skedvätt-
Girardet, Robert och Burnand äro reda
litet hemma i ettning. Det är sant (kl.
12) och jag skall tidigt upp i morgon, emedan tre
som kommer till ateliern. God natt derföre älska.
Mamma. Rätt snart skall jag skrifva mera,
och då äfven skicka dit Chydeminska qvittat.
Helsa alla, från mig, isyjunekat Morbror
gustaf och syskonen. – Vi börjar på vår
här i Paris, träden äro grönskiftande eller
pa knoppar, men icke desto mindre är det
dugtigt kallt ibland, då solen ej skinner
Godnatt
Atte

Avaa näköispainos Kirjeet on litteroitu koneellisesti ja saattavat sisältää pieniä virheitä.

Sisältö

  • Edelfelt är ledsen att Alexandra Edelfelt fått vänta på brev, men han har varit strängt upptagen och hade föregående kväll dessutom en "otäck ögonvärk".

    Alexandra Edelfelt
  • Edelfelt har en ledsam nyhet; han är refuserad i Salongen; Julian Alden Weir fick det ena porträttet antaget, även Eugène Burnand är antagen; bland de refuserade i Jean-Léon Gérômes ateljé finns Gérômes gunstling Gustave Courtois, Wyatt Eaton, Léon Dehaisne, Istres Contencin och Law; Adolf von Becker och Berndt Lindholm är antagna, den senare med acklamation; Arvid Liljelund är refuserad.

    Adolf von Becker Gustave Courtois Jean-Léon Gérôme Arvid Liljelund Berndt Lindholm Julian Alden Weir Istres Contencin Eugène Burnand Wyatt Eaton Léon Dehaisne Law
  • Bland svenskarna är baron Olof Hermelin och "en liten puckelrygg" herr Carl Skånberg refuserade.

    Olof Hermelin Carl Skånberg
  • Alla i Jean-Léon Gérômes ateljé var förvånade över att Edelfelt blivit refuserad.

    Jean-Léon Gérôme
  • Berndt Lindholm hade tröstat Edelfelt, som insåg att det var svårt att med ett skissartat barnporträtt fånga juryns uppmärksamhet då porträttgenren är så stor i Paris.

    Pariisi Berndt Lindholm
  • Edelfelt var bjuden till Sargents på söndag kväll och berättar utförligare i ett annat brev.

    FitzWilliam Sargent Mary Sargent
  • På måndagen skyndade sig Edelfelt till Ecole des Beaux Arts för att få plats; på middagsrasten sprang han till École de Médicine för att söka reda på Monsieur Jospeh Caventou, som dock var på möte i Académie de Médecine; Edelfelt hittade honom men kunde inte ge Johan Jakob Chydenius pengar eftersom Caventou inte hade något kvitto att ge; han hoppas Alexandra Edelfelt förstår att han föredrog att söka upp honom på Adolphe Wurtz laboratorium, som är i samma kvarter, snarare än att avbryta arbetet i skolan för att på morgonen kila till Rue St Anne 51, för att söka upp honom hemma; han sänder kvittot med nästa brev.

    École des Beaux-Arts École de Médicine Alexandra Edelfelt Johan Jakob Chydenius Joseph Caventou Adolphe Wurtz
  • I École des Beaux Arts är det concours [tävling] i Adolphe Yvons klass.

    École des Beaux-Arts Adolphe Yvon
  • Edelfelt har varit hos Eugène Burnand och tagit sina första lektioner i etsning, gravure à l'eau-forte; till följd har Edelfelt huvud- och ögonvärk och ber Alexandra Edelfelt förlåta att brevet är kort och slarvigt.

    Alexandra Edelfelt Eugène Burnand
  • Andra kamrater som också hade samltas hos Eugène Burnand för att lära sig etsning var Eduard de Rodt, Paul Robert, Evert Van Muyden, Auguste de Beaumont och Eugène Girardet.

    Paul Robert Eduard von Rodt Auguste de Beaumont Eugène Burnand Evert van Muyden Eugène Girardet
  • Följande morgon kommer Jean-Léon Gérôme till ateljen, så Edelfelt måste stiga upp tidigt och önskar därför Alexandra Edelfelt godnatt och hälsar alla, i synnerhet Morbror Gustaf Brandt och syskonen; han skriver mera snart och sänder Johan Jakob Chydenius kvitto; de börjar få vår i Paris, även om det är kallt när solen inte skiner.

    Pariisi Alexandra Edelfelt Gustaf Brandt Jean-Léon Gérôme Johan Jakob Chydenius