Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

En äldre naken man, stående helfigur, med klubba i högra handen, den vänstra handen på bröstet. Olivgrön fond. 73 x 59,5. Antagligen på kilramen: A. Edelfelt. Målad 1874 eller 1875 i Gérômes ateljé. Förvärvad år 1876 från konstnären till Ateneum.

Esiintymiset kirjeissä

Paris 18 April 1875 18. huhtikuuta 1875
Epävarma yhteys Den Lindholmska pojken kostade inget att måla; Berndt Lindholm har bekostat ramen och tillåter att tavlan ställs ut i Helsingfors; Edelfelt sänder även några nakenstudier som Alexandra Edelfelt får avgöra om de ställs ut eller inte.

Paris d. 12 Maj 1875 12. toukokuuta 1875
Epävarma yhteys Edelfelt skall skicka porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier; Alexandra Edelfelt får avgöra om det lönar sig att ställa ut något annat än Lindholms pojke.

Paris d. 17 Maj på aftonen. (annandag pingst) 17. toukokuuta 1875
Epävarma yhteys Edelfelt har tagit lös sina studier från ramarna för att skicka dem till Helsingfors. Epävarma yhteys Idag sänder Edelfelt en låda med porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier till konsul Klingström i Lübeck för vidare befordran till Alexandra Edelfelt; han hoppas unge Lindholms porträtt hinner med på utställningen i Helsingfors.

Börjadt d. 25 Maj 1875, fortsatt senare. 25. toukokuuta 1875
Epävarma yhteys Edelfelt ska snart skriva om de studier han sänt hem; han hoppas att studierna och porträttet av lilla Ragnar Lindholm kommer fram i tid; av studierna har han bara tänkt ställa ut två, Alexandra Edelfelt är säkert av samma åsikt.

Paris 31 Maj 1875. 31. toukokuuta 1875
Epävarma yhteys Edelfelts studier borde lyckligen ha anlänt till Helsingfors; han borde ha förvarnat Alexandra Edelfelt på att flera av dem inte är ägnade för folks, systrarnas och fruarnas, blickar på grund av sin nakenhet; torserna, den lilla pojken som spelar flöjt och huvudena kan ju vem som helst se; han hade gärna velat måla draperier på de nakna gubbarna men då var det för sent, och målningen torkar ju inte på en dag.

Paris måndag d. 14 Juni 1875. 14. kesäkuuta 1875
Det var en stor uppmuntran att Alexandra Edelfelt finner inte Edelfelts studier alltför dåliga; de är alla hopsmetade på 5-6 förmiddagar och om han får mera tid kan han göra bättre; bara han blir säkrare i teckningen, i synnerhet i konstruktionen (proportioner, rörelsen o.s.v), så kommer måleriet också att gå lättare.

Paris d. 25 Juli 1875 25. heinäkuuta 1875
Epävarma yhteys Ateljén är nu stängd och Ecole des Beaux Arts har lov; vid skolårets slut hålls en utställning av elevernas arbeten; Edelfelt ställde ut sina 4 sista figurer; Julian Alden Weir belönades med tredje pris och 100 francs; Jean-Baptiste Duffaud fick det andra, medan ingen fick första pris. Epävarma yhteys Kamraterna tyckte det var orättvista att Edelfelt inte fick en "mention honorable" [hedersomnämnande], men studierna föreföll hårda på expositionen; Luneau fick hedersomnämnandet; Adolf von Becker tyckte Edelfelts studier var de bästa efter Pascal Dagnan; Edelfelt litar inte på Beckers omdöme, han kan inte se att Julian Alden Weir är artistiskt begåvad och tyckte inte att Jules Bastien-Lepages "kommuniant" var ett mästerstycke.

Paris d. 8 Sept. 1875. 8. syyskuuta 1875
Epävarma yhteys Edelfelt har beställt en mörbklå duffelvinterkostym och stövlar; han hoppas bli resklar i slutet av följande vecka; han har skrivit till Pihl & Fehling för att få reda på ångbåtarnas avgångstider; han vet inte om han skall göra omvägen via Metz, mest har han lust att åka raka vägen hem; han sänder sina studier och böcker på förhand till Lübeck.

Rôm. 2 Mai. 1876. 2. toukokuuta 1876
Epävarma yhteys En underrättelse i brevet till Pietro Krohn som Edelfelt inte kan låta bli att förundra sig över är den om auktionen och den ofantligt höga summa allt detta kom att stiga till; han tycker synd om alla dem som kastat pengar på dessa gamla studier.