Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

I fgrunden en solbelyst udde, som till vänster avslutas med en brant stupande klippa, skiftande i ljusgult och lila. I bakgr. till vänster konturerna av en lång, hög strandklippa. Till höger det blågröna, soliga Medelhavet i svag vind. Akvarell. Dagmått: 21,5 x 27,7 cm. Målad våren 1891 sannolikt i trakten av Ospedaletti.

Esiintymiset kirjeissä

Ospedaletti 1sta Mars 1891 1. maaliskuuta 1891
föräldrarna till denna ha frågat mig om jag ville göra ett porträtt af henne, men jag afslog det emedan jag måste tänka på mina taflor nu. 10 dagar, kanske 14 bli vi här – här är ändå en så herrlig luft och strax bredvid. d.v.s. i San Remo eller Bordighera eller halfvägs till båda ställen finnas herrliga saker att måla. – Epävarma yhteys Ju längre jag är här desto bättre trifs jag. Jag arbetar dugtigt och behöfver bara sticka näsan utom dörren, (och det gör jag kl. 8 om morgonen för att ej sticka in den igen förrän kl. 9 på aftonen) för att känna mig säll och lycklig. Det är så gudomligt vackert och friskt här, och denna natur har hvarje ögonblick någon ny sida att visa Mest har jag gjort landskap –en figurstudie med pojken som ligga vid stranden bland småstenarne, är ej lyckad –

Ospedaletti 10 mars 10. maaliskuuta 1891
Epävarma yhteys Lugnet här kommer jag att saknar hvart jag att kommer. Paris och fint folk och chic och denna verldens prål är ej för mig – en sådan bonde har jag blifvit. Ett ytterst noga studeradt landskap med en gammal Oljeqvarnsruin emellan citron träd har jag fått färdigt – det andra är mest påbörjadt – taflan, krogscenen, kommer att ta 5 dagar ännu.

Skärtorsdag 1891 26. maaliskuuta 1891
Epävarma yhteys Den här mars månad har varit svår – Vädret är ännu kyligt och mulet och då är det mycket svårt för mig att fortsätta mina taflor och studier, alla på började i solsken. Doktorn har dessutom förbjudit mig att nu måla denne i källarkaféet, der det är så fuktigt.

Cannes 1sta april 91 1. huhtikuuta 1891
Epävarma yhteys Tre af mina 9 aqvareller fr. O. bad han mig ställa ut – Bl. a en marin med höga vågor, som jag målade med gråten i halsen och förtviflad i hjertat den dag pojken var som värst sjuk – Den fick ett tragiskt tycke derigenom – man ser intet land bara mörkgrönt, skumfräsande haf. – Ett landskap i olja, en gammal oljeqvarn, tyckte han om. Han uppmuntrade mig så mycket han kunde och menade att jag hvarken gått tillbaka eller blifvit försoffad. –

Cannes 4 april 1891 4. huhtikuuta 1891
Epävarma yhteys I dag hon fru M., Lily, ett ryskt Geheimeråd med familj hit för att se på mina taflor. –

Ospedaletti 19 april 91 19. huhtikuuta 1891
Epävarma yhteys Under dessa sista dagar har jag målat några goda landskap och är ledsen att ej ha kunnat måla något från San Remo. Men vi måste ge oss af innan pengarna äro alldeles slut – det är nog minsann knappt redan 2 taflor "Smultron" och I skogen, har jag sålt för underpris i Paris bara för att få pengar strax, och nu har det redan gått 14 dagar sedan det förtorflade beslutet, och ändå har jag ej fått någonting. Ledsamt blir det att lemna detta herrliga land, nu då vädret efter all Sannolikhet igen blir vackert. De 3 sista dagarna ha vi haft en grym blåst igen. – Epävarma yhteys – Från Mentone gick jag till Vintimiglia 8 verst, men en så gudomligt vacker väg att man ej märker distansen – jag gjorde några skizzer under vägen.

Paris 21 juni 91 21. kesäkuuta 1891
Epävarma yhteys Skall jag skicka 2 studier (landskap) från Medelhafvet till Villmanstrand?

Paris söndag 5 Juli 91 fortsatt söndag 12 Juli 91 5. heinäkuuta 1891
Epävarma yhteys Har jag något att göra i Willmanstrand? Fru Etter tyckte visserligen att det vore af yttersta vigt att jag reste dit och gjorde min cour, men jag kan ej rigtigt inse hvarför det skulle vara nödvändigt, isynnerhet som jag ej har för afsigt att nu måla porträtt i Petersburg. – Några af de sydländska landskapen skicka jag öfver Lübeck till Finland för Ahrenbergska palatsets i Wstan räkning. Men till hvem skall jag adressera dem?

Paris 16 Juli 91 16. heinäkuuta 1891
Epävarma yhteys Nu när Salongen är slut, kan jag konstatera att mina taflor öfverhufvud taget haft succès, ock att de klokaste och de känsligaste af publiken förstått min Magdalena. Jag skickar den och de andra till München – aqvarellerna hem, till Willmanstrand, Jag tror sig skulle kunna bli en bra målare ännu om jag finge arbeta litet mera i fred, litet mindre beroende af pengar för ögonblicket. Jag går bestämdt framåt nu som bäst, och jag är glad deröfver ty det bevisar att jag icke är och förblir "un jeune homme d'un bien beau passé" som Heine sade om Musset. Tvärtom tror jag att jag är ett sant outveckladt barn och jag är alldeles häpen öfver den gränslösa dumheten i min smak och mitt omdöme för 15 och 10 år Sedan. –

20 Juli 91 20. heinäkuuta 1891
Epävarma yhteys Jag har skickat alla mina taflor till München utom ett landskap från södern – det skickar jag jemte aqvarellerna till Finland eller tar dem med mig om jag har utsigt att komma dit innan kejsar besöket i Willmanstrand. Nog är det, den 8de icke sant Skrif genast och svara på detta, söta Mamma.

Paris 24 Juli 91 ateliern 24. heinäkuuta 1891
Epävarma yhteys Tack för brefvet. Jag gick just och grubblade öfver att taflorna icke skulle komma fram till d 8 Augusti, då de ännu ej äro afsända (jag hade tänkt skicka dem med grande vitesse i morgon) men om de kejserliga komma redan d. 29 så är det för sent. Ännu ett tillfälle förloradt.

25 juli 91 25. heinäkuuta 1891
Jag skickar på försök mina aqvareller per poste rullade till Andersson och ber honom göra ramar ifall Kejsarn kommer till Willmanstrand först den 8de som det hette först. Den 27 är ju i öfvermorgon och d. 3 år Kejsrinnans födelsedag – det kunde ju således hända att de skjuta upp lägerbesöket. –

Stockholm tisdag 20 Okt 91 20. lokakuuta 1891
Epävarma yhteys Nu om Järnefeltska saken: jag skickar dit upp: 1º de 3 inramade aqvarellerna, à 2400 frcs hvarje. I Marin (medelhafvet I blommande frukträd (februari, Italien) III Olivträd skulle någon Sätt dessutom i ram (Helsingforsaqvarellen) aqvarellen från Genua Palazzo Doria, eller den gröna från Provence, med en Cypress, hvilken in anser mera säljbar. 2. Oljetafla "Valescure med Esterelbergen (Provence) röda berg, fyrkantig duk; ram 800 mk. 3. provencaliskt landskap (om ram, enkel och billig kan fås) 600 mk. denna duk har blåa berg och en pinie i förgrund 4 (om ni tror att det icke väcker för mycken ond blod) – By i Tavastland. Gubben och pojken vid Grinden 2000 mk.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.