Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Toimituksen kommentit

I juni 1877 gav Carl Mannerheim 1 000 francs för att Edelfelt skulle ge honom en skiss till någon av sina kommande tavlor. Beställningen ändrades sedan till att Edelfelt skulle göra ett portätt på Mannerheims avlidna syster Sofia Cotta (1833–1867). Porträttet slutfördes troligen inte, för följande år erbjöds Mannerheim tavlan Körsbärsflickan H107.

Esiintymiset kirjeissä

Paris d. 27 Juni 77. 27. kesäkuuta 1877
Edelfelt visade Carl Mannerheim sin tavla, som nu finns hos färghandlare Chabod; strax efter då de åkte i Champs Elysées föreslog Mannerheim att Edelfelt skulle måla honom en större skiss för 1 000 francs; Edelfelt avslog först med hänvisning till hur det varit med August Eklöfs beställning, samt till Alexander Wilhelm Brummers och Herman Frithiof Antells väntande beställningar; Edelfelt gick sedan med på att ta emot beställningen och pengarna, som han genast lovade sätta in på Föreningsbanken då han kom hem; Mannerheim ville ha en skiss till någon större tavla, men undanbad sig Carl IX och Klas Fleming.

Paris, söndag d. 1 Juli 77. 1. heinäkuuta 1877
Ska Edelfelt skriva till fru Aurora Karamzin, som aldrig med namn meddelat att hon är intresserad av tavlan?; ska han fråga Herman Frithiof Antell? Edelfelt tänker gå till Chabod och skaffa upplysningar om den franske herren som hört sig för om tavlan; Edelfelt är lycklig över att ha tagit emot Carl Mannerheims pengar; om Blanca inte blir såld är det ändå ifrågasatt om han kan resa ut på hösten; Edelfelt hade just tänkt expediera [sända] tavlan till Stockholm, vilket han väl får lov att göra i alla fall; han har åtminstone pengar för närvarande och får tid att tala om saken med Alexandra Edelfelt då han kommer hem.

Stockholm måndag d. 15. Okt 77. 15. lokakuuta 1877
Edelfelt ber skicka fotografiporträttet av fru Sofia Cotta åt Carl Mannerheim, som han träffade i Åbo.

Stockholm, tisdag d 16 okt 77. 16. lokakuuta 1877
Edelfelt hälsar till Anni och Butti (Berta) Edelfelt och påminner att fotografierna till fröken Munck och Carl Mannerheim inte får glömmas.

Paris d. 27. / XI 77 27. marraskuuta 1877
Carl Mannerheim har låtit ta en kopia i naturlig storlek av sin systers medaljong; Edelfelt antar att fotografiet kommer att vara till nytta då han tar itu med konterfejet [porträttet].

d 5. Dec 77 5. joulukuuta 1877
Alexandra Edelfelt får inte tala om de 1 000 francs som Carl Mannerheim gav Edelfelt i somras; Mannerheim var ledsen på Edelfelt för att nyheten kommit ut; Gustaf Philip Armfelt lär ha berättat det åt alla i Åbo; det måste vara Gunnar Berndtson som har talat om saken; Mamma får heller inte tala om tavlan som Mannerheim köpt; Edelfelt tror denne tänker sälja den, åtminstone hade de tillsammans gått med den till en konsthandlare.

Paris måndag – 17 dec. 77 17. joulukuuta 1877
Det förstorade porträttet av Carl Mannerheims syster har kommit; det är likt den lilla medaljongen, men saknar dess charm; Edelfelt får måla efter det stora porträttet eftersom Mannerheim vill ha det lilla tillbaka till Finland; ramen är mauvais goût [dålig smak].

Paris d. 16 Januari 78. 16. tammikuuta 1878
Porträtten av Mademoiselle Carpentier och Mannerheims syster, samt Heimbürgers beställning borde försäkra inkomster åt Edelfelt.

Paris d. 13 Febr. 13. helmikuuta 1878
Ramen till Carl Mannerheims tavla har kommit; det har varit bråk [besvär] med att få tavlan i ramen och allt upp på väggen.

Paris d. 4 maj 1878 4. toukokuuta 1878
Föregående dag fortsatte Edelfelt på friherrinnan Sofia Cottas porträtt; det är tråkigt och Edelfelt har ingen aning om hur hon såg ut; Edelfelt skall ändå göra sitt bästa då han är skyldig Carl Mannerheim både tacksamhet och pengar.

Paris d. 20 maj 1878 20. toukokuuta 1878
Edelfelt har haft modell för friherrinnan Sofia Cottas porträtt; han gör en studie i fullkomligt samma ställning för att ha något att visa upp för Carl Mannerheim om han kommer dit; Edelfelt har inte uppfattning om hur hon såg ut och det förstorade fotografier blandar bara bort honom ännu mera.

Paris d 21 maj 78 21. toukokuuta 1878
Edelfelt har arbetat med fru Sofia Cottas porträtt och har varit på expositionen för att träffa Pietro Krohn som har tusen järn i elden och ofta skall bort "og snakke med en Mand" [och tala med en man].

Paris d 25 maj 1878 25. toukokuuta 1878
Carl Mannerheim har anlänt men reser snart till Haag för att tala med sin svåger om systerdottern, som de italienska släktingarna vill ta ifrån Mannerheims; Mannerheim tyckte inte att systerns porträtt var likt.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.