Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

På en divan med ljusbrunt täcke sitter en ung dam i ljusgrått med svart sammetsrosett , smal vit spetshalsduk och vita manchetter. I händerna en vit spetsnäsduk. Fylligt ansikte, ljust, guldbrunt hår och gråblå ögon. Knäfigur i fas åt höger. I bakgrunden en vägg med fält i ljust gråbrunt och mörkt gråbrunt. I högra övre hörnet synes en del av en tavla i i bred guldram. På ett litet bord till höger lilafärgade syrener i en japansk vas i ljusblått, rött och mörkblått. Bredvid ligger en bok i rött band. 61 x 46. Signerad Albert Edelfelt. 1878. Målat i Paris mars–april 1878 på beställning av sedermera professor Aspelin-Haapkylä.

Esiintymiset kirjeissä

Paris d. 16 Januari 78. 16. tammikuuta 1878
Eliel Aspelin har beställt ett porträtt av sin fru i maj.

d. 13 mars 78 13. maaliskuuta 1878
På Eliel Aspelins beställning har Edelfelt påbörjat en porträttskiss i liten skala av fru Ida Aspelin; Edelfelt skulle självmant inte kommit på att måla detta ointressanta ansikte på en ointressant person; han undrar hur det är möjligt att Aspelin fäst sig vid henne av kärlek; hon är rik och det förklarar saken; de finska strävandena behöver kapital; Fru Aspelin, född Rivell från Wasa, är en beskedlig oppilandslunsa [landsbygdsflicka] med väldiga röda kinder, klär sig illa och sitter tyst; föregående dag gjorde han en teckning, på måndag skall han börja måla; hennes blonda hår intresserar Edelfelt och kanske blir det ännu en liten Holbein av porträttet.

Paris d. 16 mars 78 16. maaliskuuta 1878
Jean-Léon Gérôme tyckte att fru Ida Aspelins porträtt var bra tecknat; han såg på Edelfelts skisser och studier och var nöjd över de framsteg som Edelfelt gjort.

Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20. maaliskuuta 1878
Edelfelt har arbetat med fru Ida Aspelins porträtt.

Torsdag d. 11 april 78. 11. huhtikuuta 1878
Fru Ida Aspelin sitter modell; hon är svårare att måla än Edelfelt först trodde.

Café de la Régence d. 14 april 78. 14. huhtikuuta 1878
Edelfelt är snart färdig med fru Ida Aspelins porträtt; händerna återstår ännu.

Paris skärtorsdag – 78. 18. huhtikuuta 1878
En sådan väva; Edelfelts tid har upptagits av allmänna utställningen, fru Aspelins porträtt och två påbörjade landskapsstudier.

Annandag påsk 1878 22. huhtikuuta 1878
Följande dag tar Edelfelt på nytt itu med fru Ida Aspelins porträtt.

Paris d. 4 maj 1878 4. toukokuuta 1878
Följande dag sov Edelfelt till klockan 11 och var ändå så "udaset" [utschasad], som danskarna säger, då herr och fru Aspelin kom dit för porträttet. Allt sedan Pietro Krohn anlände har det gått åt pengar; Edelfelt har fått låna pengar och skall få betalt för fru Ida Aspelins porträtt; han har inte diskuterat priset med Eliel Aspelin, som antagligen bereder sig på att det inte skall kosta så mycket, i synnerhet då denne kallar det en porträttskiss; Aspelin tycker att blicken inte ännu är tillräckligt djup, den uttrycker inte själen, men har i övrigt inte blandat sig i målningen.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.