Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

En ung, sittande kvinna i grå klänning med smal vit krage; halvfigur i bortvänd profil åt vänster. Ljusbrunt hår och svart hatt med två ljusgrå plymer med några lätta toucher av rosa. Fond i ljusgrönt och gult. Duken har ursprungligen varit större nedtill och torde på det bortskurna partiet ha funnits konstnärens signatur och dedikation till Torsten Waenerberg. På baksidan intyg av Torsten Waenerberg och Berta Edelfelt. Rentoilerad. 63 x 52. Målad i Paris våren 1878. Samma modell i identisk kostym förekommer tillsammans med Antonia Bonjean i Gunnar Berndtsons "music de chambre", utställd på Salongen 1878. Skänkt av Edelfelt åt Intendenten Torsten Waenerberg, som senare beskurit duken och sålt den åt Konsul Victor Hoving, av vilken Professor Werner Söderhjelm förvärvat målningen.

Toimituksen kommentit

Edelfelt verkar ha gjort skisser av modellerna som satt för Berndtsons tavla "Music de chambre".

Esiintymiset kirjeissä

Paris d 7 Febr. 78. 7. helmikuuta 1878
Edelfelt har låtit sin tavla vila de senaste dagarna och istället gjort en liten studie: ett modernt fruntimmer i hatt, handskar och muff vilande efter en promenad; kanske använder han det till en tavla, men då behöver han en idé; publiken fordrar idéer, men idéerna blir alltid dumma och tröga då de inte kommer av sig själva. Kaminen har rykt in så förskräckligt att Edelfelt fått lov att skicka bort modellen.

Paris midsommardagen 1878. 24. kesäkuuta 1878
Epävarma yhteys I fredags ville måleriet inte gå; Edelfelt målade färdigt några småsaker.