Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

Strandmotiv från Haiko, avbildad i del I, färgplansch V. 135 x 95. Signerad A. Edelfelt 1886. Målad på Haiko i augusti–september 1886 på beställning av konsthandlaren Bulla i Paris för Roland Knoedler i New York. Kompositionsstudier i blyerts i Ateneum, A II 1312–13.

Esiintymiset kirjeissä

Paris d. 14 dec 86 14. joulukuuta 1886
Epävarma yhteys Edelfelt har fått sina tavlor uppspända på ramar.

Paris Onsdag d. 22 dec 1886 22. joulukuuta 1886
Ateljén börjar bli för liten; det är trångt med "I Luxembourgträdgården", "Skeppsbyggare" och de båda porträtten av Pasteur.

Paris d. 18 januari 87 18. tammikuuta 1887
Edelfelt hoppas få delta i sällskapet Cercle de Mirlitons utställning i år med "Skeppsbyggare". Konsthandlaren Bulla vill föra iväg "Skeppsbyggare" genast; Edelfelt får ta en "dust" med honom eftersom Mirlitons utställning börjar den 1 februari och pågår en månad.

Paris d. 24 januari 87 24. tammikuuta 1887
Edelfelt har "kanonfeber" inför utställningen på klubben Cercle des Mirlitons.

Paris d. 1 februari 1887 1. helmikuuta 1887
Tackar för en växel som Alexandra Edelfelt har sänt; Edelfelt kan få pengar för "Skeppsbyggare" och han sålde "Dam som skriver brev" åt Goupil för 1500 franc; skickar således tillbaka beloppet om några dagar; Edelfelt konstaterar att det är dumt att bankirerna förtjänar på dessa försändelser .

Paris d. 9 februari 87 9. helmikuuta 1887
"Skeppsbyggare" och "Dam som skriver brev" uppskattas mer av konstnärer och kännare än av publiken på Cercle de Mirlitons utställning.

Fragment 12. kesäkuuta 1887
Knoedler har beställt en mindre tafla, i stil med pojkarna som rigga båten – när skall Jag få tid till allt detta.