Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Bertel Hintzen kirjoitukset

En gammal man i visitdräkt och uppslagen, svart överrock, med en cylinderhatt i högra handen och en käpp i den vänstra, står i en tambur, beredd att gå ut. Knäfigur i halv fas åt höger. I bakgrunden en mörkgrå vägg och mörkbruna gardiner. 140 x 90. Signerad och daterad 1890. Målat i Paris i februari–april 1890. Retuscherat i Paris i juni 1895. Ursprungligen avsett att målas i röd uniform med kraschaner och ordnar (en studie i röd dräkt målad i Paris i februari 1890). En tuschteckning av kompositionsstudien avbildad i Liv och Arbete, sid. 283. Jfr Kat. n:o 911. En studie i blyerts, 33,5 x 21,7, i Gösta Stenmans handteckningssamling.

Esiintymiset kirjeissä

Tisdag e.m, skrifvet på cerclen 1. tammikuuta 1890
Skrev visserligen imorse, men skriver igen; Edelfelt är så glad över att ha kommit fram till ett beslut om porträttet av Moltke, att han skriver igen. Har gjort en croquis som tillfredsställer både Moltkes och Edelfelt själv; vill göra porträttet distingerat och enkelt: stående i svart paltå med käpp och handske. "Söndagspubliken" skulle ha blivit dragen till ett porträtt av Moltke i röd uniform; Edelfelt: en sådan succé skulle inte vara mycket att fika efter; Moltke: ett porträtt enligt skissen från idag kommer att ha mycket större framgång "aupès des gens du monde". Sett på möbler och ätit frukost hos Moltkes, som upptas helt av hertigen av Orleans; grevinnan hade suttit bredvid hertiginnan av Chartres och prinsessan Marguerite vid mässan imorse; båda hade gråtit mycket; man säger att regeringen kommer att tillämpa lagens strängaste skala: två års tukthus i fångdräkt. Känner sig glad som en skolpojke över att ha ledigt på eftermiddagen; ska promenera. Ber Alexandra Edelfelt göra som Edelfelt bett: sälja några obligationer; Edelfelt lånar av sig själv; får ju mycket pengar om några månader.

Thorsdag 1. tammikuuta 1890
Är alldeles nervös igen p.g.a. porträttet av Moltke, som ska vara färdigt i övermorgon; strök ut halva figuren igår; om en halv timme kommer Moltke för att sitta modell igen. Blir lugn och glad igen efter den 19, oberoende av beslutet: ställa ut porträttet av Moltke eller inte; kommer att ställa ut porträtt av Erik, "Portas by", "Kaukola ås i solnedgång", samt två skisser: "Ätande bondgubbe (Klangen)" och "vintertorgstycket" från [35?]; kommer således att var väl representerad på utställningen. Ellan tror att porträttet av Moltke blir bra; aldrig har något verk krävt så mycket arbete.

21 jan. 90 21. tammikuuta 1890
Ska kanske måla ett litet porträtt av greve Moltke-Hvidfeldt; bjuden att äta middag i litet sällskap på legationen imorgon och tala om porträttet; Edelfelt hoppas att hans mage är bättre så att kan gå dit.

29.1.1990 29. tammikuuta 1890
Edelfelt har just varit på frukost hos Moltkes för att se på Moltke och avgöra om Edelfelt vill måla honom på legationen eller i ateljén; i övermorgon till legationen för att göra croquiser; ska måla Moltke i sådana kläder han har hemma eller i uniform och ordnar; Moltke är en av de få som kan bära upp "en sådan ståt"; har ännu inte fått tag i något annat ansiktsuttryck hos Moltke än världsmannens förbindliga; Moltke har konverterat till katolicismen, kanske kan det ge djupare inblick i hans karaktär. Ingres tog aldrig emot en porträtt beställning före han bekantat sig med modellen; därför plågade han hela Chantilly med att spela violin utan att röra en pensel, då han skulle måla ett porträtt av hertigen av Orleans 1840; Edelfelt ska inte göra på samma sätt med Moltke; Moltke skulle inte tycka om att Edelfelt skulle "glo på" honom i flera dagar.

1 febr. 90 1. helmikuuta 1890
Börjat porträttet av Moltke i "stor uniform" igår; uniformen var ändå brokig och Moltke tyckte själv att en svart rock vore bättre; frun och Edelfelt röstade för uniformen, men Edelfelt har ändå börjat tveka. Moltke kommer till ateljén på måndag; det blir lättare att måla där än hemma hos honom. Ätit frukost hos Moltkes idag.

Tisdag 11 febr 90. 11. helmikuuta 1890
Förargelse med porträttet av Moltke: gjort skisser med Moltke i uniform i en vecka; sedan började Moltkes tvivla på att det skulle bli bäst i uniform; Moltke har alltid velat bli porträtterad civilt och som bröstbild; Edelfelt vet inte vem Moltkes talat med och som fått dem på nya tankar: de talar båda om ett porträtt av marskalk Canrobert; Moltkes är artiga och har bett om ursäkt för krånglet; Edelfelt: har i alla fall förlorat en vecka på försöken med uniformen. Nu till Moltkes för att börja om med tankar och skissböcker; har spårat ur efter att den "röda färgsammansättningen" inte blir av. Ut på promenad efter seancen hos Moltkes; har nämligen inte lilla Lyon idag, eftersom herr Lyon har affärer i Bryssel; porträttet är nästan färdigt; porträttet synade igår av släktingar och gjorde "succes"; bland släktingarna fanns en vacker tant; sydamerikanska kvinnor är de vackraste människor på jorden; porträttet av lilla Lyon har tagit tid: målat honom plirande och skrattande.

Paris 14.2.90 14. helmikuuta 1890
Arbetat med porträttet av Moltke, men får honom att likna kejsar Wilhelm d.ä.; det finns dagar då inte ett enda streck blir som man vill; vill göra ett bra porträtt, eftersom Moltke, som varit minister i 30 år, är känd i hela inom diplomatiska kåren, jockey-klubben och Faubourg.

Paris 21 februari 1890 21. helmikuuta 1890
Blir troligen tvungen att börja porträttet av Moltke på ny duk; lyssnade på grevinnan som ville att ögonen skulle se på åskådaren medan huvudet är i tre kvart; på det sättet fick Moltke ett blängande uttryck, som han inte har i verkligheten; Zorn rått Edelfelt att ändra; Ellan säger samma sak; vill gärna göra porträttet bra eftersom Moltke är känd i Paris och porträttet kan skaffa Edelfelt flera beställningar i Faubourg St Germain. Edelfelts mage är bra igen och porträttet av Moltke ska bli bra.

d. 24 febr. 1890. 24. helmikuuta 1890
Porträttet av Moltke får vila en några dagar: ska lägga sista handen vid porträttet av unga Lyon; måste se porträttet av Lyon i ram innan det levereras.

27.2.90. 27. helmikuuta 1890
Magproblemen fört med sig oro för porträttet av Moltke; gett Moltke "ledigt" idag och imorgon; Dagnan menar att de senaste utkastet är bättre, att det nu kommer att gå som en dans.

Paris 8 mars 90 8. maaliskuuta 1890
Porträttet av Moltke går långsamt eftersom grevinnan talar med Edelfelt hela tiden, inte med Moltke som det var meningen; grevinnan målar själv och diksussionen svävar i så höga sfärer att greven inte kan följamed, särskilt eftersom han hör dåligt: greven prefererar jockey-klubben, parforcejakter och motion, därför är han vid 66 år "vigilantare" än många vid 30 år; "järnhälsa", god aptit och ingen pessimism. Målat porträttet av Moltke och "Minnen"; ämnar skicka "Minnen" till Mulhouse.

Paris 21 Mars 1890 21. maaliskuuta 1890
Tagit 5-6 dagar ledigt från porträttet av Moltke; tänker bara gå omkring och promenera; gjorde en lång promenad tillsammans med Ellan igår; har inte på länge känt sig så lycklig; den enda möjligheten att bli frisk är att vara ute i friska luften; måste bli frisk först, kan måla sedan; hårt att erkänna sig vara "invalid"; känner avund gentemot Zorns verksamhetsiver och de många resultaten av hans arbete". Grevinnan Moltke kommit för att se på porträttet av Moltke, som Edelfelt målat om; all friskhet har försvunnit genom ändringarna, det sade grevinnan också genom omsvep och komplimanger; Edelfelt: varför arbeta med porträttet sjuk och "odisponerad"? Medan Edelfelt hållit på med Moltke har Zorn målat 6 porträtt och nästan alla är bra; Zorn är en lycklig människa; Zorn har under några år gått framåt i sin konst mera än under de senaste 10 åren; Zorn fyllde 30 år för några dagar sedan; Edelfelt tykcte att Zorns illustrationer och akvareller var osympatiska; sedan Zorn börjat måla i olja har hans konst blivit "utmärkt bra"; visserligen är Zorns verk "stora spirituella skisser", men de har rörelse, impression, färg och friskhet och är således bättre än verk med detaljer.

Paris 3 april 90 3. huhtikuuta 1890
Om porträttet av Moltke skulle bli bra, skulle Edelfelt känna sig bättre till mods; nu har sjukdomen förosakat det dåliga arbetet och det dåliga arbetet förorsakat sjukdomen; följden är att porträttet framskridit på 2 månader som porträtt vanligen gör på 3-4 seancer. Porträttet av Moltke har blivit som en mara, en "själssjukdom"; Edelfelt tror inte att det någonsin blir färdigt; "Från Köpenhamns redd" kommer att bli betald först om ett halvt år; Bulla vill inte beställa något; Edelfelt är således tvungen att ta ut av sina besparingar.

Paris 11.4.90. 11. huhtikuuta 1890
Porträttet av Moltke blir bättre; har målat om porträttet varje dag, duken har blivit som tjock vaxduk. Idag var Portalis och Chambure i ateljén och såg porträttet av Moltke medan Moltke satt modell; de tyckta att porträttet blir bra; Edelfelt väntar otåligt att höra Dagnans åsikt.

Lördag d. 19 april kl. 2 e.m 19. huhtikuuta 1890
Sitter, som Ehrensvärd, omgiven av sina verk, 6 st; om en timme kommer karlarna efter porträttet av Moltke, porträttet av Erik, "Kaukola ås i solnedgång", "Portas by", "Salutorget" och "Ätande bondgubbe" och för dem till Champs de Mars; har en förskräcklig "examensfeber", känns som att "spela högt spel" att ställa ut alla dessa verk efter världsutställningens grand prix. Porträttet av Moltke kunde vara bättre vad kläderna beträffar; har arbetat sig "halvtassig" med porträttet och ser inte skillnaden längre; experimenterat med att måla med vax blandat med terpentin som italienarna före Rafael; det ger en fin ton, men torkar långsamt, skulle därför velat hålla porträttet av Moltke en vecka i ateljén istället för att föra det till det dammiga Champs de Mars. Ska ta ut porträttet av Moltke ur ramen och föra det till hans mor som är 82 år, inte kan gå ut och som vill se porträttet. Nu kom de efter verken; Garnier håller ännu på med att fotografera porträttet av Moltke. Haft besök i ateljén av personer som sagt artigheter om konstverken: Boit, Courtois, Hanna Palme, M. Marcel, Reinhardt m.fl. Dagnan varit i ateljén på morgonen; lämnat ett skrivet utlåtande om Edelfelts verk: i det stora hela fördelaktigt. Hoppas verken inte är för dåliga.

Paris 20 april 1890. 20. huhtikuuta 1890
Har äntligen sluppit tavlorna och kan andas ut. Åkte till gamla grevinnan Moltke med porträttet av Moltke; gamla grevinnan är vacker och ser 10-15 år yngre ut än hon är; hon har själv målat och bedömde porträttet både som konstnär och som mor; grevinnan tyckte att porträttet är likt: Edelfelt blev lugnare. Träffade Dagnan, Friant m.fl. på Champ de Mars; de såg tavlorna i utställningsbelysningen och ansåg att porträttet av Moltke är bra, också "Kaukola ås i solnedgång" och "Portas by"; porträttet av Erik såg inte lika bra ut på utställningen som i atlején. Kom hem från utställningen förbi av nervositet; promenerade hem med Dagnan, som menar att Edelfelts verk inte är så dåliga som han själv tycker, men att man visserligen kan se på de båda porträtten att Edelfelt inte varit frisk; Edelfelt: var det dumt att ställa ut i år?

27 april 90 27. huhtikuuta 1890
I förrgår på Champ de Mars; återsåg tavlorna; retoucherade fonden på porträttet av Moltke, lovade återkomma idag; Ellan hindrade och det var bra, eftersom Edelfelt inte kan hejda sig då han väl börjar ändra och han hade kunnat förstöra hela porträttet; Moltkes kropp är "illa tecknad", men huvudet är bra och likt.

Paris 3 maj 90 3. toukokuuta 1890
Vet inget om tavlorna på utställningen; Courtois tycker inte om porträttet av Moltke. Moltkes själva är förtjusta i porträttet; de ämnar betala mera än det först varit frågan om, men porträttet är ju också större än det först var meningen att det skulle vara.

Tisdag 13 maj 1890 13. toukokuuta 1890
Tavlorna tar sig bättre ut på utställningen än hemma, men de ser svaga och oenergiska ut; Edelfelt funderar över om han alltid kommer att vara "mild och kärringaktig", tvärtemot sin smak och sina sympatier.

Paris 15 [med blyerts 16] maj 1890 16. toukokuuta 1890
Vernissagedagen föregicks av två "besiktningsdagar"; Edelfelts verk bra placerade, i rad på cimaisen; ungefär där som Dagnans var förra året, Berta Edelfelt vet. Moltkes på vernissagen; de är förtjusta i porträttet av Moltke; dottern är nöjd; dottern är gift med Sager. Edelfelt måste "krya upp" sig i teckningen, han lider av den "omanlighet" som är genomgående i hans verk; ändå relativt nöjd med sin utställning. Meissonier talat med Edelfelt om utställningen; Edelfelt: tycker Meissonier inte att mycket är "skräp": det gör han inte; Edelfelt: Meissonier kan teckna och kunde förakta Edelfelts teckning.

Paris 7 juni 1890 7. kesäkuuta 1890
Salongen går bra, om man ser den som en affär: intäkterna hittills 120 000, utgifterna 80 000.

torsdag 15 maj 1891. 15. toukokuuta 1891
Bara ett ord – Salongen ser ut att bli en rätt hederlig succès för mig – Isynnerhet tycker man om landskapet – Jag fick höra vackra saker af Carnot, Al. Dumas m.fl. och af hundradetals menniskor i går – Mycket mera härnäst förlåt mitt korta bref – jag har så mycket mycket att berätta och tala om – Det hela går tusen gånger bättre än jag trott och förtjenat efter denna tokiga sjukdoms och slapphetsvinter. –

Paris 6 augusti 1891 6. elokuuta 1891
Det här är icke för att beklaga mig men för att förbereda er på att jag ej ännu på länge kan komma hem. – Då jag började det Grancherska porträttet var det ej fråga om något pris, G.hade talat med Vallery Radot och sade mig "je ne vous parle pas du prix, je sais que vous êtes tres modeste. Då jag ändtligen i dag fick tillfälle att tala ett ögonblick med Vallery Radot mellan fyra ögon frågade jag honom hvad Grancher tänkt sig för pris, och fick till svar: ungefär 2000. Nu är saken den att jag är skyldig här 2500 – hyran, dukar ramar, skräddaren, pensionen m.m. och lofvat betala alla dessa inom denna vecka. Först och främst blir porträttet ej färdigt snart, ty jag harnu skrapat ut hufvudet, och det är således att börja om på ny kula. För det andra har jag ej lyckats sälja några småsaker som jag gjort under sommaren. Mme Granchers duk är lika stor som Moltkes, för hvilken jag fick 4000 och fru Reuterskölds, som betaltes med 5000, det ledsammaste är att Grancher och hans fru ej ha en aflägsen aning om konstverks värde och de gängse prisen, likasom de lefva i den mest rörande okunnighet om konstverden här i Paris – En medicine professor som alltid sysslat uteslutande med sin vetenskap och en kreolska som ej han lära sig sitt Paris fastän hon varit här i 12 år gift. Jag misstänker starkt att de endast öfvertalade af Pasteur kommit sig till att beställa porträttet. Min ställning är derför otäckt obehaglig. Endera ser jag ut att vilja profiteraaf det ouppgjorda priset, eller går jag in på något som är en skandalöst dålig affär och en stor förlust för mig.

Paris Lördag 15 juni 1895 15. kesäkuuta 1895
Det är en massa tråkiga retoucheringssaker som nu hänga öfver mig: att ta bort några otäcka fläckar från Moltkes porträtt och att spänna om och fernissa Mme Granchers. – Detta är så icke mycket, men tar ändå några dagar med afhemtningar o.d. –

Paris 20 Juni 1895 20. kesäkuuta 1895
Gr. Moltkes porträtt har fått några matta fläckar – skall repareras – Mme Granchers porträtt skall fernissas!!

Måndag d. 12 juni 99 kl. 7 e.m. 12. kesäkuuta 1899
I morgon skall jag på middag till unga Leon Moltke, som gift sig med en stenrik och ful amerikanska. Häromdagen var jag hos Modren, som jag ej sett sedan hans död – hon gret öfvermåttan, och jag konstaterade att mitt porträtt var ganska bra. Unge Leon vill ha en kopia af det, men i full uniform och 35 kraschaner. "Nästa år, svarade jag. – Der var bl.a. den andra sonens svärmor, en Mme Bonaparte (Paterson) som såg mycket hygglig ut. – I allmänhet voro de icke dreyfusvänliga der och jag fick hålla tungan rätt i munnen. Nolesse oblige att vara korkad nuförtiden.

Paris 27 nov. 1900 27. marraskuuta 1900
Det är bekvämt att måla henne så till vida som hon kommer (med sin sällskapsdam) tre gånger i veckan – på de andra dagarna kan jag måla Moltke – originalet står redan här.

Tälle taideteokselle ei löydy kuvia.