Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

svensk konstnär

Paris d. 15 Maj 74. 15. toukokuuta 1874
Med Adolf von Becker har Edelfelt varit inne hos Hugo Salmson, och hos en italienare som målar som Bernhard Reinhold.
Paris d. 21 Juli 1874. 21. heinäkuuta 1874
Adolf von Becker har det tråkigt sedan Berndt Lindholm, Hugo Salmson, Alfred Wahlberg och Olaf Isaksen rest.
Paris d. 20 Sept. 1874 kl. 11 på afton 20. syyskuuta 1874
Adolf von Becker påstår att Hugo Salmson och Alfred Wahlberg är de enda svenskar som har kommit någon vart i Paris, och det beror på att de satt sig in i de franska förhållandena och försökt bli något där och inte i Stockholm; August Malmström, Mårten Eskil Winge och Wilhelm Wallander har rest iväg lika svenska som när de kom; vad lönar det till att resa igenom Europa bara för att konstatera att allt utanför Stockholm är bara skräp; ynglingen Ernst Josefson påstod på allvar att Nationalmuseum i Stockholm var mera värt än Louvren; "Stackars franska konst som ej har lyckan att vara förstådd af så många stora män i Sala, Köping och Arboga!"
Paris d. 2 November 1874. 2. marraskuuta 1874
Adolf von Becker och Berndt Lindholm står fast vid sitt beslut om att skriva till Nyländska studentavdelningen för att ordna stipendium åt Edelfelt; de anser att man bör smida medan järnet är varmt; de funderar på att be Alfred Wahlberg, Wilhelm von Gegerfeldt och Hugo Salmson att underteckna brevet med dem.
Påsklördag 1877. 31. maaliskuuta 1877
Föregående dag gjorde Edelfelt ett fruktlöst besök i Industripalatset för att få upplysningar om hans tavla; vaktmästarna förklarade att han skulle få besked om 14 dagar, såvida han inte kände någon i juryn; det påverkar lynnet och arbetslusten att se hur protektionssystemet anlitas inom konstnärsvärlden; det är fel av Jean-Léon Gérôme att inte sitta i juryn och inte göra någonting för sina elever; man borde göra som Carroll Beckwith och vara "intim" med Alexandre Cabanel och Jean-Jacques Henner; Wilhelm von Gegerfelt och Hugo Salmson bjuder jurymännen på fina middagar; det är bara naiva provincialer [från landsorten] och utlänningar som Edelfelt som inte har bekantskaper i den artistiska världen; han medger att juryn och publiken är rättvisa mot de mycket stora talangerna, även om de skulle komma från Noukha-Hiva, men medelmåttor tar sig fram med protektion.
1sta Maj 77. 1. toukokuuta 1877
Av nordborna är bara Hugo Salmson, Christian Meyer Ross och Edelfelt på cimaisen [högre vägglist].
Paris, andradag jul 1877 26. joulukuuta 1877
Axel Borg läste ett humoristiskt festkväde; det muciserades i oändlighet; en ung finne Fatzer (arbetar på kontor men vill ägna sig åt konst, son till buntmakaren) spelade piano utmärkt bra; han följdes av Claes Grundström, Axel Borg, en skulptör och Otto Wallenius; under kvällens lopp anlände allt fler svenskar, Hugo Salmson, Nils Forsberg och Wilhelm von Gegerfelt; julklappsutdelningen räckte länge; Edelfelt kom inte lös från sällskapet förrän kl. 3, då han och Gunnar Berndtson skaffade en vagn som tog dem till "andra ändan verlden" [andra sidan staden].
Paris d 7 Febr. 78. 7. helmikuuta 1878
Hugo Salmson och Christian Meyer Ross har många vackra dräkter från olika epoker och Frits Thaulow har ett överflöd av fonder.
Axel Borg blir en ypperlig Tizian; en svensk Hjalmar Sandberg blir en Bartholomeus Van der Helst, Hugo Salmson en Anthonis Van Dyck; det fordras lite att göra sådana tablåer bra, huvudsaken är ramen, belysningen och l'esprit artistique [konstnärlig anda]; idag går det av stapeln; det galnaste är att alla medverkande får stå bakom förhänget som packade sillar; Edelfelt har lämnat sidendraperiet som han använde till Blancas kjortel till deras disposition.
Föregående kväll var en ryslig villervalla i ateljén då alla klädde sig så gott de kunde; det rådde fullkomlig liberté, égalité och fraternité [frihet, jämlikhet och broderskap]; Fritz Thaulows syster ser riktigt bra ut, kanske lite uttryckslösa ögon och min; Hugo Salmson arrangerade hennes tablå och hon var inte buskablyg.
Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20. maaliskuuta 1878
Edelfelt har ännu inte lyckats få ramen från sin förgyllare så att han kan ge sin tavla "sista smörjelsen"; i synnerhet om morgnarna tycker han tavlan är skräp, men ändrar sig ju längre fram på dagen han arbetar sig in i den idé som väglett honom i utförandet av tavlan; skall han sända tavlan till Salongen eller världsutställningen, "that is the question" [det är frågan]; Robert Runeberg lär inte kunna ge något svar på vilken plats de finska konsterverken får på världsutställningen; ryssarnas jurymän har ännu inte anlänt, lika lite som deras tavlor; Hugo Salmson och Wilhelm von Gegerfelt ställer bara ut på Salongen; det är en gåta för alla hur världsexpositionen skall kunna öppnas den 1 maj, på Marsfältet ser det ännu ofärdigt ut.
d. 5 April 78 5. huhtikuuta 1878
Hugo Salmson, Wilhelm von Gegerfelt, John Singer Sargent och flera ryssar ställer ut på Salongen.
Paris d. 16 Juni 1878 16. kesäkuuta 1878
Edelfelts tavla lär ha varit föremål för diskussion uppe på svenska kaféet; Hugo Salmson hade gått åt den och Edelfelt lirkade ur honom vad han hade emot den; där var några fel som gärna kunnat undvikas.
Svenskar och finnar har som kandidater för medalj i år ställt upp Hugo Salmson och Edelfelt; många av Edelfelts kamrater tror även att han skall få en belöning; Edelfelt tvivlar, men skulle bli glad om det blev så.
Paris d. 12 maj 79 12. toukokuuta 1879
Både Hugo Salmson och August Hagborg har sålt sina tavlor till staten, och endera får troligen medalj; Salongen bjuder på mycket av intresse, men inte andra mästerverk än Jules Bastien Lepages.
d. 3 Juni 1879 3. kesäkuuta 1879
Det är troligt att både Hugo Salmson och August Hagborg får medalj; Salmson har inte mycket snille men är mycket yrkesskicklig målare; Hagborg har gjort enorma framsteg och utvecklat mycket viljekraft på ett år.
d. 9 juni 9. heinäkuuta 1879
Medaljerna är utdelade; August Hagborg och Hugo Salmson fick 3 klassens medalj; 1 och 2 klassens medaljer gavs för dessa eviga akademiska romare, greker och helgon, som här i landet går under namnet la grande peinture [den stora konsten]; några av de saker som fick medalj var riktigt dåliga, en odalisk av Saint Pierre var rysligt skral.
Salongen är upplyst med elektriskt ljus om kvällarna; Edelfelt var där föregående dag och såg att många talanger, som Jan van Beers och Józef Chelmonsky inte har fått medalj; möjligen beror det på att de är utlänningar; Hugo Salmson och August Hagborg hade valt fransk bondgenre som nu är på modet och kunde därigenom beveka juryn.
Paris, tisdag d. 30 dec. 1879 30. joulukuuta 1879
På kvällen gick Edelfelt med Adolf von Becker till den skandinaviska julfesten i Walter Runebergs ateljé; Edelfelt hade slingrat sig undan dekoreringen som gjordes av Hugo Salmson, Wilhelm von Gegerfelt, Walter Runeberg, Ville Vallgren, utan att det blev lyckat; där fanns några norskor som såg rätt bra ut; tablåer arrangerades i flygande fläng och resultatet blev där efter, trots Salmsons granna kostymer.
Hugo Salmson har fått hederslegionen och har efter denna "smörjning" blivit vänlig mot alla och intresserad av det skandinaviska sällskapslivet.
d. 29 Februari 1880. 29. helmikuuta 1880
Porträttet är nu hemma hos Edelfelt; Hugo Salmson tyckte om det; Edelfelts grannar menar att det är bättre målat än tavlan; Edelfelt är nöjd med huvudet och händerna, men totalintrycket är ännu lite såsigt och obestämt, fonden går inte tillräckligt tillbaka.
Paris, tisdag d. 23 maj 1882. 23. toukokuuta 1882
Salmson har ej fått någon 2dra klassens medalj, och måtte vara arg på mig.
Paris 18 dec. 85 18. joulukuuta 1885
Edelfelt besökte Munthe med Salmson, Cederström, ung baron Beck Friis, som är så pojkaktig att Edelfelt inte kan förstå hur han är medlem av den diplomatiska kåren.
Söndag 2 maj 86 2. toukokuuta 1886
Den skandinaviska frukosten på restaurang Ledoyen: det var bara Larsson och Pauli som gratulerade; Salmson, Hagborg, Wahlberg och alla andra såg arga ut.
Paris d. 13 mars 87 13. maaliskuuta 1887
Edelfelt oroar sig alltid, han önskar att han kunde vara lugn som Alexandra Edelfelt; Dagnan har låtit bli att ställa ut på Salongen två gånger; Cazin, Salmson och några andra ställer inte ut i år; det känns ändå hårt att inte vara med när alla talar om Salongen; Chambure menar att Edelfelt är en narr, och han inser att han är det.
Paris torsdag, en vecka efter bröllopet och vår första dag i Paris 1. tammikuuta 1888
Rummen är bra, men små; matsal, sal och skrivrum är trevligt arrangerade, med vackra mattor, goda fåtöljer och "inte oävna" verk av Salmson, Hagborg och Birger; sovrummet är inte bra, det fanns bara en säng och ett mycket litet tvättställ, en dålig byrå och ett dumt arrangerat toalettkabinett; Ellan har arrangerat om sovrummet så nu ser det "helt mänskligt ut"; Ellan och Edelfelt har köpt ett atlastäcke [sidentäcke] i "vieil or" [gammal guld-färg] för sängarna; toalettrummet har fått "engelskt tycke".
Paris 1sta Maj 1888. 1. toukokuuta 1888
Den skandinaviska middagen var livad med Larsson, fru Runeberg, prins Eugen, fru Larsson, fru Tuxen, fru Celsing, Salmson, Hulda von Born, Celsing, Aina Cronstedt, W. Runeberg osv; Larsson höll fåniga tal och så dansades det.
Salmson, Larsson, Björck m.fl. tycker om "Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka".
Paris, måndag 7 maj 88 7. toukokuuta 1888
Edelfelt har varit på herrfrukost hos massören, doktor Nohrström, som bjudit på mycket mat, som i "kung Göstas [Gustav Vasas] tider"; doktorn är en välmenande men originell värd; gäster var Wahlberg, Pirre Horn, Salmson, Hagborg, några grosshandlare; lyckligtvis fanns två andra doktorer bland gästerna, ifall maten hade blivit för mycket.
Paris 17 maj 88 17. toukokuuta 1888
Prins Eugen gav stor middag igår; gäster var Dagnan, Gervex, Roll, Wahlberg, Salmson, Amic, herrskapet Guignard; Ellan och Madame Amic var de enda damerna; Ellan var vackert klädd, decolleterad i ljusgrå klänning med ljusgula rosor, och på briljant humör, hon beundrades av konstnärerna, särskilt Roll och Gervex.
Söndag afton 1. tammikuuta 1889
Börjat en vik med näckrosor och en dam i en båt; men den liknar dåliga konstverk i Paris, en dålig Salmson eller Heilbuth.
Paris 20 maj – kl. 4 på morgonen 20. toukokuuta 1889
De andra skandinaverna har ingen nöd: Kröyer reser, men lämnar Tuxen i sitt ställe; Bergh vet att Salmson kommer att rösta som han själv; men hur ska det gå för "fattiga lappmän"?
Paris 10 dec. sent på qvällen 10. joulukuuta 1889
Orättvisor vid utdelningen av hedersbemärkelserna har nu blivit reparerade: Sargent, Harrison, Zorn, Bergh fått hederslegionen; Salmson fått hederslegionens officersgrad.
Paris, onsdag 8 januari 1890 8. tammikuuta 1890
Richard Bergh haft influensan och legat för döden i Stockholm, men är enligt telegram nu bättre; Salmson och Wahlberg är sjuka.