Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

engelsk konstnär

Lähteet

Paris , onsdag d 17 Juni 74. 17. kesäkuuta 1874
För två dagar sedan var Edelfelt ute till Saint Cloud för att göra landskapsstudier med 3 elever från Jean-Léon Gérômes ateljé, engelsmännen Bowen och John Mac Allan Swan, samt amerikanen Julian Alden Weir. .
Paris, onsdag d. 1 Juli 1874. 1. heinäkuuta 1874
Senaste lördag åkte Edelfelt ångbåt med marseljaren Istres Contencin, engelsmännen Bowin och John Macallan Swan ut till Porte de Meudon; de skulle gå till Bas-Meudon för att ta ett dopp men de överraskades av ett åskväder och måste söka skydd i en timme under en bro då det var för långt till Bas-Meudon, St Cloud och Sèvres; efter att regnet upphört och de hade badat i Seinen njöt de av en bastant middag med vin de la campagne, biffstekar, helkokta potatisar med smör, blomkål, omeletter, blancmange och jordgubbar; då de skulle återvända utbröt ett nytt regnväder men de sprang till tåget och vädret var på nytt vackert då de körde in på bangården Montparnasse.
Paris d. 21 Juli 1874. 21. heinäkuuta 1874
John McAllan Swan tror att Edelfelt förstår engelska "very good" [mycket bra]; Edelfelt tycker bättre om att McAllan Swan talar engelska än franska, för det senare talar han så råddigt att inte ens Giuseppe Mezzofanti skulle få någon reda av det.
Paris d. 4 Augusti 1874. 4. elokuuta 1874
Porträttillustrationer av Edelfelts Parisbekantskaper: Peyrot, engelsmannen John Mac Allan Swan 27 år, Johnson, amerikanen Julian Alden Weir, engelsmannen Bowin, Jean-Baptiste Dufaud marse [från Marseille], Istres Contensin marse [från Marseille], Julius Stewart den dryga leda amerikanen och miljonären, Petua en mycket lyckad figur, Duvergnier (le plus grand nez de l'École [skolans största näsa]); Edelfelt hinner inte rita flera för han skall träffa Bassan för att slå fast nästa seance.
Johnson, som studerat i Cambridge, och John Mac Allan Swan har bjudit Edelfelt på äkta engelsk middag, med roastbeef, plumpudding och pale ale på Byron's tavern; det "tråkiga" med att bli bjuden på middag är att man ställs inför skyldigheten att bjuda igen vid ett annat tillfälle.
Paris d. 11 Augusti 74. 11. elokuuta 1874
Edelfelt har tillbringat en hel afton hos Mc Allan Swan och bara hört engelska; Edelfelt har svarat med några engelska fraser; Mc Allan Swans franska är mera obegriplig än hans engelska.
Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1. lokakuuta 1874
I Ecole des Beaux Arts har Edelfelt träffat alla sina gamla vänner: Julian Alden Weir, Bowin, John Macallan Swan, Istres Contencin och Jean-Baptiste Dufaux.
Paris, söndag den 19 November 1876. 19. marraskuuta 1876
I huset mitt emot bor Julian Alden Weir, samt engelsmannen John Macallan Swan och italienaren Filadelfo Simi; i huset bredvid bror Maxime Faivre; alla är från Jean-Léon Gérômes ateljé.
Paris, thorsdag d. 23 nov. 1876. 23. marraskuuta 1876
John Macallan Swan som bor vägg i vägg påstår att det inte är kallt i ateljén bara man eldar något så när.
Paris, söndag d. Nov 1876. 3. joulukuuta 1876
Om det blir för kallt i januari och februari får Edelfelt hyra ett rum nere i hotellet; han hoppas att han kan arbeta bra och med framgång, oberoende av yttre omständigheter; ännu är vädret varmt i Paris; ljuset i ateljén är charmant; Swan som bor bredvid i en likadan ateljé säger sig ha det varmt och gott då han eldar jämnt.
fredag d. 22 dec. 76. 22. joulukuuta 1876
Rida ranka avancerar, men Edelfelt har gjort många ändringar och får goda råd från Filadelfo Simi och hans granne engelsmannen John Macallan Swan.
Paris d. 10 Januari 1877. 10. tammikuuta 1877
I söndags hade Edelfelts tavla en svår dag; både Maxime Faivre, John Macallan Swan och Charles Baude rådde honom att börja om på ny duk; följande dag börjar Edelfelt teckna om motivet och hoppas att han kan dra nytta av de erfarenheter han gjort; han hade gjort pojken för stor och henne för styv och rak; han har varit olycklig och modlös, Alexandra Edelfelt känner till hur lätt han blir nedslagen då arbetet inte går som det skall.
Paris d. 18 Februari 1877 18. helmikuuta 1877
En svensk löjtnant Lundin, som visat sig vara en skojare, har via en elev vid akademin, Jean Marie Rollion, tiggt pengar av Maxime Faivre och hans far, John Macallan Swan och Edelfelt, genom att påstå att han är nyanländ och snart på väg till Marseille; det visade sig att han inte rest och att han varit även hos John Börjeson, Walter Runeberg, Adolf von Becker och Gustaf Cederström; en annan "ljus juvel" från Norrköping, nomine [vid namn] Malmström, har gått omkring och tiggt modelljobb hos nordiska konstnärer; det är inget annat än lättja som gjort att de hamnat på dekis, för så vitt Edelfelt vet super de inte.
d. 11 Juni 77 11. kesäkuuta 1877
Kan Alexandra Edelfelt tänka sig att Edelfelt i den rysliga hettan begav sig till kapplöpningen "le grand prix de Paris"?; varken Pierre Petit Gerard eller Max Faivre ville följa med; han fick sällskap av John Macallan Swan och Richard Gay Somerset; de såg Albert de Broglie och Patrice de Mac Mahons fru; de vackraste toaletterna bars av några aktriser; baron Frédéric de Lagranges franska häst St Christoffe med den berömde engelska jockeyen Carwer [egentligen James Hudson] vann, till stort jubel; "O menskliga dumhet att sätta patriotism äfven i ett par hästben!"
Paris. d 21 Okt 77. 21. lokakuuta 1877
Edelfelt var hos John Macallan Swan och såg hans stora tavla, som han inte tror blir färdig till allmänna utställningen [världsutställningen 1878].
John Macallan Swan rådde Edelfelt enträget att börja på med den stora tavlan, och att göra den bra, inte skynda för att få den med till den ena eller andra utställningen; en medelmåttig tavla gör lika lite effekt på en världsutställning som på en Salong, medan en god tavla väcker uppseende var och när som helst; Edelfelt måste börja med något manligt och duktigt; han är för god för att måla boudoirer eller barnkammarscener.
Allhelgonadag 77 1. marraskuuta 1877
Sedan senast har Edelfelt målat en ny skiss, som blev så pass bra att han kan gå till Jean-Léon Gérôme med den; han skall ännu försöka göra en teckning med kompositionen på höjden för att göra den mera originell; han fasar för alla historiemålningar som liknar varandra och är komponerade på samma sätt; John Macallan Swan säger att skissen inte är illa vad färgen beträffar; den ser ungefär ut som de sista skisserna han gjorde i Helsingfors med några förbättringar; Carl IX:s ställning är han ännu inte säker på, den får åtminstone inte bli för teatralisk.
Samma brocateur [loppmarknadsförsäljare] som sålde Edelfelt fåtöljer erbjöd också en väggdekoration som bestod av renässanssköld, två värjor, halsband och halsplåt; erbjudandet var lockande, men Edelfelt följde John Macallan Swans råd att hellre lägga mera pengar på sådant han behövde, än mindre pengar på sådant han kan undvara.
Paris d. 8 nov. 77 8. marraskuuta 1877
Engelsmännen John Macallan Swan, Richard Gay Somerset och Bolweyn menade att det var bästa att rådfråga en läkare och återkom med doktor Delbet; läkaren satte senapsdeg på bröstet; då febern tilltog lät han koppa Edelfelt för att undvika lunginflammation.