Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

fransk konstnär

Lähteet

Paris d. 7 December 1874. 7. joulukuuta 1874
Epävarma yhteys Nu till en nyhet som kommer att ge stoff åt en korrespondens i Helsingfors Dagblad; Edelfelt har med några kamrater och Julian Alden Weir fått tillstånd att se det inre av nya operan; det enda som i lika hög grad imponerat på honom i rikedom är Isaakskyrkan; där finns målningar av Frankrikes bästa målare, Paul Baudry, Isidore Pils och Gustave Boulanger; allt är framdanat av arkitekten Charles Garniers produktiva snille; inträdesbiljetten hade de fått av Joseph Blanc, vars far målat några dekorativa pannåer.
Barbizon (vid Fontainebleauskogen) d. 23 April 1875 23. huhtikuuta 1875
Som Alexandra Edelfelt ser sitter Edelfelt långt från Paris in den lilla vackra byn Barbizon, Jean François Millets och Théodore Rousseaus sommarnöje; träd och blommor blommar; i början av veckan gick han alla eftermiddagar med Léon Chevreuil och Jospeh Blanc till Charenton och därifrån till Joinville vid Marne, där han började på en liten landskapsstudie; på onsdagen åkte Edelfelt med Julian Alden Weir och Dewey Bates på tre dagar till Fontainebleau; de kom ungefär kl. 11 på förmiddagen till Villeneuve St Georges, stannade där och tecknade, fortsatte sedan med tåg till stationen Melun och tog därifrån omnibus till Barbizon.