Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

dansk skulptör

Granbäck d. 2 Augusti 2. elokuuta 1872
Edelfelt har av borgmästare Calle Holm fått i uppdrag att i Stockholm köpa statyetter; på Gustafsbergs utställning såg Edelfelt "den allra vackraste" "Amor och Psyche"; Johan Sergels liggande "Faun" har inte blivit gjuten på Gustafsberg; däremot såg han Carl Gustaf Qvarnströms "Fiskargosse" och Frithjof Kellbergs "Gosse och faun"; då han återvänder till Stockholm skulle han försöka få Thorvaldsens "Amor och Psyche" återförenade i himlen; Edelfelt ber morbror Gustaf Brandt informera borgmästaren om hans planer.
Thorsdagen d. 8 Augusti 1872. 8. elokuuta 1872
Georg Pauli och Olof Sörling har vistats hela sommaren i Köpenhamn och har mycket att berätta om expositionen [nordiska konst- och industriexpositionen]; om Edelfelt hade mer pengar skulle även han bege sig dit för att se Hans Gudes, Georg von Rosens och Adolfph Tidemans tavlor, samt Thorvaldsens museum.
Lund den 4 September 1872. 4. syyskuuta 1872
De följande dagarna såg de också Museum for nordiske oldsager, Ethnografiska museum, Thorvaldsens museum, och samlingarna på Christiansborgs slott.
Antwerpen d 11 December 11. joulukuuta 1873
På konstakademien målas det flitigt; det behövs ofantligt mycket övning för att komma underfund med målningstekniken, och Edelfelt tror som Jozef Van Lerius: "Ça viendra" [det kommer], inget konstverk skapas ”i första hugget”: Madmoiselle Emilie Björkstén tror att Rafael målade sin Sixtinska madonna med några genialiska penseldrag och att Bertel Thorvaldsen ”högg i marmor sina qval”.
Paris. Adventssöndagen 1874. 29. marraskuuta 1874
Det är förunderligt att stora konstnärssnillen som J.A.D. Ingres och Bertel Thorvaldsen behöver ett helt människoliv för att lära sig förstå de gamla mästarna, medan en magister från Helsingfors vanligen behöver sex månader för att bli kapabel att dömma "kungar, menskor, Gud och fan".
Rom d. 25 Mars 1876. 25. maaliskuuta 1876
Det vore roligt att kunna använda tillräckligt med tid på varje galleri, men för detta skulle fordras många år; Bertel Thorvaldsen har sagt att han inte vet hur mycket tid som behövs för att se allt sevärt i Rom, för han har bara varit där 40 år.
Rom, onsdag d. 24 maj 1876. 24. toukokuuta 1876
Avresan blir inte av före den 15 juni; Pietro Krohn har störts i sitt arbete av att han utsetts till utredningsman av den nyligen avlidne danska konsuln Johan Bravos artistiska kvarlåtenskap; ”gubben” lämnade efter sig en stor massa teckningar, tavlor och skisser; enligt Krohn är det bara en liten samling utkast av Bertel Thorvaldsen som är av värde.
Frascati d. 10 Juni 1876 10. kesäkuuta 1876
Walter Runeberg är rädd för hela Michelangelos riktning; han är för inriden i sin klassiskt-thorvaldsenska riktning för att älska den djärva naturalism som Michelangelo briljerade med.
Paris d. 26 febr. 78 26. helmikuuta 1878
Edelfelt har besökt Walter Runeberg; han tycker att Runebergs saker är bra men tråkiga, i konst gäller: "tous les genres sont bons, sauf le genre ennuyeux" [alla formspråk är goda, förutom det tråkiga formspråket]; Edelfelt har aldrig varit förtjust i Berthel Thorvaldsens skola, vars verk lämnar honom kall; i stället finns det liv i verk av MichelAngelo, Luca della Robbia, Donatello och flera av de moderna som Paul Dubois och Michel-Louis Mercier.
Fragment 6. kesäkuuta 1882
hon har känt Thorvaldsen mycket väl i Rom, der hon bott i 20 år i sin ungdom. Hennes far elev af David var också målare. – Brodren Sonen, Nevöerna, Fortuny och Madrazo således ett ganska artistiskt sällskap.