Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

italiensk konstnär

Lähteet

Ombord på Grefve Berg d. 3 Juli 71. på resa till Åland 3. heinäkuuta 1871
De besökte Karuna kapellkyrka, där de hittade en tavla av stort konstvärde; tavlan föreställde Madonnan, Elisabeth, Johannes och Sankta Catharina i grupp, den var av den venetianska skolan, möjligen efter Paolo Veronese.
Venezia 13 mars 1876. 13. maaliskuuta 1876
Alexandra Edelfelt vet hur det är i början då man anlänt till en berömd ort; man ser sig genast omkring efter kända monumnet, bläddrar i Bædeker [förlag med en serie av Bædekers reseguider] och fångar på några timmar många och omväxlande intryck; det är ett faktum att många av dessa arkitekturens underverk ser förfallna ut då man kommer från en så "genomfin och ny stad" som Wien, men Edelfelt är inte missnöjd; där finns en blandning av olika stilar: Marcuskyrkan i byzantinsk stil med guldmosaik och kupoler, palats i gotisk-ventiansk stil, andra i renässansstil; man borde vara arkitekt för att förstå allt detta, målarna kan i stället betrakta det de ser i ljuset av färger; Tizian, Tintoretto, Paolo Veronese och Giorgione var kolorister för att de inte kunde annat i denna vackra stad.
Arles 4 maj 1891 4. toukokuuta 1891
och jag gick igen till Joliette för att måla – då det började ösregna, och det sålunda var slut med mitt ritande. Jag gick upp på museet der jag såg en massa dåliga taflor från Salongerna i Paris och en god Veronese som lyste som en sol i allt skräpet.Kl. 1 gick jag ännu till hamnen (jag gick hela tiden)