Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

norsk konstnär

Paris d 24 på aftonen – (1877) 24. tammikuuta 1877
Hela den svensk-finska artiskolonin var samlad hos Börjessons föregående dag: det var mycket sång och musik; John Börjeson sjunger bra tenor och han framförde saker av Franz Schubert, hans fru spelar piano bra; övriga goda sångare var norske målaren Christian Meyer Ross, svenskarna Axel Borg och Gillis Hafström, samt Filip Forstén; Walter Runeberg var på strålande humör och höll tal, liksom många andra.
Paris d. 22 April 1877 22. huhtikuuta 1877
En norsk målare Christian Meyer Ross har på senaste tid umgåtts flitigt med Börjesons och Walter Runebergs; Ross har målat Valters porträtt, det är väl gjort men saknar esprit [själ] och känsla; Edelfelt tycker han är hygglig men tillgjord; Ross är en stoffmålare; hans teknik är bra, men han skulle behöva entusiasm och geni för att vara en riktig målare.
1sta Maj 77. 1. toukokuuta 1877
Av nordborna är bara Hugo Salmson, Christian Meyer Ross och Edelfelt på cimaisen [högre vägglist].
Paris d. 3 februari 1878. 3. helmikuuta 1878
På fredagsaftonen var Edelfelt hos den norske målaren Christian Meyer Ross; där var danskar och norrmän, samt svensken Axel Borg; det var mycket musik, mest sirapsvisor som ändå inte sjöngs con amore [med hjärtat].
Paris d 7 Febr. 78. 7. helmikuuta 1878
Hugo Salmson och Christian Meyer Ross har många vackra dräkter från olika epoker och Frits Thaulow har ett överflöd av fonder.
Paris d. 13 Febr. 13. helmikuuta 1878
I söndags var Edelfelt hos Runebergs med de andra finnarna och Guglielmo Bracony med fru, Christian Meyer Ross, och den vackra sångerskan fröken Hellberg.
Fastän Edelfelt bor långt borta kan han vara överhopad av besökare, som alla verkar komma på en gång; föregående dag besökte honom oberoende av varandra Christian Meyer Ross, Axel Borg, Georg Pauli, Pierre Petit Gerard, Gustave Bourgain, Hellen, Ville Vallgren, Ernst Nordström, Otto Wallenius, Aukusti Uotila, Gunnar Berndtson, Chabod och 3 modeller.
Paris d 4 Juni 1878. 4. kesäkuuta 1878
Pietro Krohn och Edelfelt var bjuden på en skandinavisk konstnärssoirée hos den norske målaren Christian Meyer Ross; Ross är så förskräckligt bildad, hygglig och väluppfostrad att det blev tråkigt; de satt hela kvällen och sjöng Heineska visor; Edelfelt och Holger Drachmann drog sig då och då bort för att skratta åt deras evinnerliga poesi och weltschmertz; svensken Carl Larssons dumkvicka skämt var visserligen riktigt uppfriskande; Edelfelt kan inte neka att han känner sig mera hemma med svenskarna än med danskar och norrmän.
Paris den 15, redan den 15 Juli! 15. heinäkuuta 1878
Följande veckar flyttar Pietro Krohn till Christian Meyer Ross ateljé; Krohn ville inte ta Edelfelts ateljé då han trodde det skulle bli för varmt att sova där i augusti och september.
Paris d. 28 Juli 1878 28. heinäkuuta 1878
Georg Sibbern höll tal för kungen, norrmannen Behrens (inte sångaren) för Frankrike; Pietro Krohn talade bra för den nordiska sången och Christian Meyer Ross för Ivar Hallström och Jacob Axel Josefson som var närvarande; överste Ferdinand Staaf höll ett långt andragande på franska.