Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

dansk konstnär

Café de la Régence d. 14 april 78. 14. huhtikuuta 1878
Föregående dag besökte Pietro Krohn Edelfelt med en kollega, en gammal dansk målare Brendstrup; gubben Brendstrup talade om Karl Emanual Janson som den bästa finska målaren; Krohn svarade att Edelfelt blir bättre.
Annandag påsk 1878 22. huhtikuuta 1878
Edelfelt har bara gått ut till måltiderna; middagarna har han ätit med Pietro Krohn; Krohn är förtvivlad över det krångel hans förmän på expositionen [världsutställningen] ställer till; efter att utställningen öppnas reser emellertid gubben Thorald Brendstrup och arkitekterna iväg; Edelfelt tycker det är orättvist att kammarherre Friedrich Wolfhagen krånglar med att återbetala Krohn, arbetare och förgyllare det som dessa gett ut på expositionsbestyr; danskarna har en av de minsta konstutställningarna och är så gott som färdiga, ändå går de på med en nervös oro som inte har några gränser; gubben Brendstrup kör upp Krohn klockan halv 6 om morgnarna och har honom att arbeta till klockan 7 på kvällen, och därefter följer oftast en teaterföreställning eller bjudning att gå på.
Paris d. 5 Maj 1878 5. toukokuuta 1878
Edelfelt har flere gånger ätit middag med Julius Lange, Holger Drachmann, Frants Henningsen, Thorald Brendtsrup och Pietro Krohn hos Richard i Palais Royal; Krohn och Drachmann förstår svenska, med de andra måste Edelfelt knaggla sig fram på danska för att bli förstådd; han skulle föredra att tala franska eller tyska i stället för detta tröttande "mesopotamiska språk"; då Brendstrup reser har Edelfelt mera tid att umgås med Krohn, som fram till dess tillhör fosterlandet och expositionen.
Paris d. 16 Juni 1878 16. kesäkuuta 1878
Då Pietro Krohn först kom till Paris var han på ett briljant humör; Edelfelt försöker muntra upp honom; Edelfelt hoppas Thorald Brendstrups förslag om att ännu skicka 20 tavlor till Paris går om intet; danska utställningen är inte värd en sådan människa som Krohn.