Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

fransk modell, konstnär, g.m. Charles Sprague Spearce

Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20. maaliskuuta 1878
Edelfelt undrar vad han skall måla åt Heimbürger; han funderar på en kostymfigur i naturlig storlek; hos en engelsman i huset har han sett en kvinnomodell, en 18-årig flicka, som är ovanligt vacker och har förtjusande händer; hon i en kostym från renässanstiden vore fängslande för ögat; han har lust att målat något stort igen.
Paris d. 1 Juli 1878 1. heinäkuuta 1878
Två herrar som presenterade sig som Goupils andra jag och en företrädare för huset Goupil & Co i New York besökte Edelfelt; de beställde en liten tavla (ungefär fjärdedelen av Blanca) med två figurer efter en croquis (en landsknekt och flicka) för 100 francs att göras i höst; de tog spanskan för 500 francs utan ram; om dessa första tavlor behagar kan Edelfelt få en ständig försäljning av småtavlor hos honom; följande dag kommer modellen och Edelfelt skall retouchera händerna på spanskan; kanske hade det varit noblare att ge tavlan åt Carl Mannerheim.
Paris den 15, redan den 15 Juli! 15. heinäkuuta 1878
Edelfelt har varit ute i Sceaux och Fontenay aux Roses och arbetat i en makalöst vacker dal med stora präktiga kastanjträd; Mille (Emil) Cedercreutz och Gunnar Berndtson har varit med honom två gånger; Edelfelt har gjort en studie av Berndtson och modellen (densamma som satt för spanskan); Pietro Krohn vill ändra Berndtsons ställning på tavlan.
I övermorgon åker Edelfelt ut igen; på onsdag kommer Gunnar Berndtson och modellen; Edelfelt fortsätter i sin ateljé resten av veckan.
la Vallée d’Aulnay (près Sceaux) d. 16 Juli 1878. 16. heinäkuuta 1878
Edelfelt gör den Heimbürgerska tavlan i en skogsdild [skogsäng], kallad Parc d'Aulnay; Pietro Krohn tyckte skissen var för mycket komponerad, och Edelfelt ger honom rätt; Edelfelt skall leta efter en naturligare ställning då Gunnar Berndtson kommer ut med kvinnomodellen; Hon sitter och läser, Han ligger och lyssnar och röker cigarr; han borde hitta på något poetiskt namn i stil med "Märchen aus schönen Zeit" [~saga från en vacker tid]; han hinner troligen göra färdig kvinnofiguren och landskapet inom följande vecka, resten gör han hemma; han hoppas någon av hans vänner kan ligga modell för den manliga figuren.
Paris d. 22 Juli 1878 22. heinäkuuta 1878
Tavlans figurer blir inte riktigt bra; Edelfelt hann bara göra en flyktig skiss dagen då Gunnar Berndtson och modellen var ute; ljuset förändras i hans ateljé och han är ovan att måla i fria luften; man mår gott på landet i Frankrike.
Paris d. 23 Juli 1878 23. heinäkuuta 1878
Edelfelt är skyldig modellen 80 francs, Schou 100 francs, färghandlaren 200 francs; han borde därtill ha pengar till kläder, resan, transport för tavlan och conciergen [vaktmästaren]; han skulle behöva 1 000 francs.