Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

svensk arkeolog, professor, riksantikvarie, ledamot av Svenska Akademien

Stockholm d 27 okt 1879 27. lokakuuta 1879
Edelfelt är bjuden till doktor Oscar Montelius.
Fragment 30. lokakuuta 1879
Edelfelt tycker om Oskar Montelius som skrivit första delen av Sveriges historia som utkommer snart; Montelius är gift med en Reuterskiöld och därigenom bekant med Cedercreutzes; han bad hälsa till Mille Cedercreutz, vilket Edelfelt ber Alexandra Edelfelt framföra.
Följande kväll är Edelfelt bjuden till herr och fru Montelius.
Oscar Montelius var en av de bästa bekantskaper Edelfelt gjorde vid middagen; den första skålen utbringades till Edelfelt; under middagen var det mycket sång, unga läkare, doktorer Nordlund och Walter, sjöng Gluntar, Bellmanianer och hela sällskapet stämde upp "när skämtet tar ordet"; "gubben" Oscar Augustin Montelius, hovrättsrådet, höll ett tall till gamla tiders minnen och utbringade en skål för gamla visor.
Oscar Montelius har lovat införa Edelfelt på sällskapet Idun; Harald Wieselgren, som är själen i sällskapet, har legat sjuk i ansiktsros och kan därför inte presidera.
Stockholm d. 9 november 1879 9. marraskuuta 1879
Oscar Montelius har sökt Edelfelt fyra gånger under hans sjukdomstid; Montelius hade lovat föra upp Edelfelt på Idun föregående kväll, men blivit tvungen att resa till Upsala; Edelfelt gick ensam (Fredrik Vult von Steijern hör inte dit) och togs vänligt emot av ordförande, professor Axel Key; Edelfelt träffade bekanta som doktor August Malmström och doktor Gustaf Upmark; doktor Arvid Ahnfelt höll ett roligt föredrag om Magnus Jacob Crusenstolpe; fastän två av Carl XV:s närmaste och statsråd var närvarande citerade Ahnfelt Crusenstolpes karakteristik av Carl Johans, Oskars och Carl XV:s regim som spionernas, jesuiternas och gluntarnas tidevarv; han läste också upp brev från Wilhelm von Braun till Crusenstolpe.
Kjøbenhavn d 21 november 79 21. marraskuuta 1879
*Oskar Montelius med fru bad Edelfelt uppmana Mille (Emil) Cedercreutz att äntligen resa via Stockholm.
Stockholm tisdag 28 okt 91 28. lokakuuta 1891
Jag har dessutom konstaterat att jag lider af mask – och har varit hos en berömd läkare, professor Medin, som ordinerat mig en kur) – men att genomgå den persen nu, midt i brådskan, det blir väl omöjligt, och fastän jag ej mår bra, tror jag ändå att jag skjuter upp det till min hemkomst. I morgon är det nämligen stor fest för mig. Jag kunde aldrig tro att det skulle blifva något så storartadt då prof Montelius kom och bjöd mig på enkel middag om onsdag på Hôtel Continental. Nu ha de emellertid skramlat ihop mycket folk. Montelius, Hildebrand hela Nationalmusum, Cederström, Nyblom med fru och dotter, Bjorck, Millets, Snoilsky m.fl. hvad det blir förskräckligt att hålla tal. Jag har redan börjat skrifva det. Jag kunde ej riskera att ta maskkur dagen innan denna historia, – kan Mamma förstå.
Djursholm, tisdag 12 juli 1892 12. heinäkuuta 1892
– I morgon på aftonen skall jag med Wåhlin på en bjudning till häradshöfding hr Montelius med Upmark, Oscar Montelius o a från Nationalmuseum – måtte jag bli litet mindre idiotiskt-snufvig till dess
Stockholm lördag 16 juli 1892 16. heinäkuuta 1892
Jag har blifvit uppehållen med porträttet just genom vädret. Medelbart genom den snufva som jag plågats af under en vecka (men som nuär öfver) och omedelbart genom det miserabla ljuset. I går var det en slags afsyning af porträttet i det Snoilskys, Montelius, Sven Scholander och Wåhlin voro der för att fotograferas i grupp – Nå, de tycktes alla tycka om taflan – Sven Scholander uttryckte sin begejstring genom omfamningar och utrop. Jag vet bäst hvad som ännu fattas – uttryck och ställning äro rätt bra, men jag måste på 2 dagars arbete i solsken på fonden och det hela. Detta porträtt är börjadt i solsken och det solen som spelar in är just den "raffinerade finhetens kodill potens" i taflan.