Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

upplyst, uppvaknad, en benämning som gavs Siddhartha Gautama vars lära är grundläggande för buddhismen, den historiska personens liv är främst känt genom myter

Lähteet

Esiintymiset kirjeissä

Näytä henkilöyhteydet Buddha
Paris måndag d. 25 febr. 84 25. helmikuuta 1884
I går var den der bal costumé hos Mme Cartwright En massa menniskor och många verkligen utmärkt vackra kostymer. Jag hade så hett i min arabiska hufvudbonad, af sidan virad tre gånger kring hufvudet och en gång kring halsen, att jag trodde min arma skalle skulle spricka. Efter att ha svettats i en halftimme, så att svärtan från mustascherna rannt i floder, gaf jag kostymtroheten tusan och slängde bort hela ståten från hufvudet, och uppträdde så utan turban under resten af natten. Courtois var ytterst grann – verkligen bra klädd – alldeles kopierad efter en liten Buddha bild som han har nere i ateliern. Jag dansade ej emedan mina skor voro utan klackar så att jag af ovana alltjemt höll på att ramla baklänges. – Gérôme var en stund på balen, omaskerad. Mlle Breslau var klädd till affischör-pojke och hade ett stort paket färdiga plakat som hon sjelf tecknat, och som voro fulla af elakhet mot den ena och andra af sällskapet. Lyckligtvis förstod blott ett fåtal antydningarna. Mest amerikanare från Nouvelle Orléans – som tala franska som fransmän – negeruppassning – hela sällskapet hade något kreolskt – underligt, icke vanligt yankeeaktigt, men vackra diamanter och kostymer.
Paris, Lördag 11 april 85 11. huhtikuuta 1885
Stor kostymbal hos bankiren Gaillard; Courtois klädd som Buddha.
Paris d. 27 mars 1887. 27. maaliskuuta 1887
Raymond Koechlin med vänner är Wagnerianer; Edelfelt vet inte om dessa franska Wagnerianer har en Buddhabild och ett fotografi av Wagner att göra andakt inför, som Adele Osberg, gamla fru Frenckell och Seiling, men det är inte långt ifrån; de reser varje år till Bayreuth och bär alltid ett partitur under armen; förra sommaren var 200 parisare i Bayreuth [vid Bayreuthfestspelen].
Kjøbenhavn 4 maj 1894 4. toukokuuta 1894
Under dessa sista dagar har prinsessan icke suttit för mig ehuru jag ändå målat der efter de skizzer jag gjort och efter mannequin Jag gör henne nu ändå i stor stass med ordnar och hofdrägt och en från skuldrorna nedfallande grå pels med blå räf som hon fått af Kejsarn. Hon är mycket nöjd med utkastet och jag tror också sjelf att det blir både likt och bra. Jag skall om några dagar skicka en utförd teckning af porträttet. Här medföljer en croquis som dock icke är definitif, hvad handens ställning beträffar. Hennes hals sitter så alldeles briljant kungligt på axlarna, och utan att vara vacker är det här hon en sådan ståtlig charme, – att jag tror mig kunna återgifva henne rigtigt bra. –