Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

svensk friherre, löjtnant, ägare till gymnastikinstitut vid nr 86 Boulevard Haussmann i Paris

Lähteet

Riddarhusets stamtavlor, friherrliga ätten Ehrenborgh F366, tab 41
Adelsvapen-wiki, tab 41: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Ehrenborg_nr_1109

Paris d. 22 om aftonen 85 1. tammikuuta 1885
På nyårsafton är det stor "svensk finsk" bjudning hos löjtnant Ehrenborg.
Paris 27 dec 85 27. joulukuuta 1885
Är bjuden till löjtnant Ehrenborg på nyårsafton.
Nyårsaftonen 85 31. joulukuuta 1885
Edelfelt har bråttom, "är så sjasad"; ska gå på "stor tillställning" till löjtnant Ehrenborg; skriver iklädd "vaxlädersskor, svarta byxor, vit duk och ulltröja".
Det är roligare att skriva hem än att se baroner, grosshandlare, gymnaster, sångerskor i Ehrenborgs ”stiliga” våning.
Nyårsdagen 1886. 1. tammikuuta 1886
Hos Ehrenborgvar baroner, grosshandlare, sångerskor; sällskapet var i avsaknad av värdinna ogenerat – nästan som på värdshus; löjtnant Rosenblad, Hanna Palmes vän, hade roligt åt Hannas föredrag som han inte hade hört om förut; Björksten sjöng brandvaktssången; Ehrenborg utbringade nyårsskålen; dans, musik, enkelt smörgåsbord med många viner; inte roligt.
Söndag 2 maj 86 2. toukokuuta 1886
Soaré hos Ehrenborg: de svenska "knoddarna" och löjtnanterna var tarvligare än vanligt; alla svenska bildkonstnärer utom Larsson och Pauli var där, och alla teg om Salongen.
Paris d. 2 Januari 87 2. tammikuuta 1887
Senare på nyårsafton var Edelfelt på Ehrenborgs svenska soaré; det var musik, affärsmän, svenska löjtnanter.
Paris 21 februari 1890 21. helmikuuta 1890
Middag hos Zorns på fastlagstisdagen; Edelfelt: inga grosshandlare kunde vara mera "merkantilistiska" än Hagborg, Thegerström och löjtnant Ehrenborg som är massör; de hyllar de borgerliga dygderna och Edelfelt kan inte förstå hur Zorn kan leva i detta sällskap.
Paris 8 mars 90 8. maaliskuuta 1890
Igår, på Berta Edelfelts födelsedag, på konstnärsmaskerad hos Zorn; alla var vackert kostymerade; Edelfelt en venetiansk doge; alla damer var skådespelerskor eller modeller, men det blev inte rått och otäckt som det blir på alla andra ställen; man skulle få gå först efter supén klockan 5; Edelfelt mutade en vaktmästare och gick klockan 3; många "orientaler", människor i äkta Louis XVI-kostymer; de flesta damer blivit klädda av konstnärer; en flicka i rustning var som utstigen ur ett verk av Velasquez; Zorn var spanjor; Ehrenborg amma.
tisdag 17 mars 90 17. maaliskuuta 1890
Fru Zorn hade gråtit och Zorn hade inte kunnat sova, eftersom Antell skällt ut dem för alla på kaféer, ateljéer och hos Ehrenborg; Antell menar att porträttet av honom som Zorn målat är "skandalmåleri", en karrikatyr som prisas av fru Zorn och fru Thegerström; Antell kallat fruarna för "judpack" eftersom de heter Lamm; Antell:Zorn ska få betalt, men porträttet ska brännas; Edelfelt: porträttet är bra: Antell är inte förskönad utan ser ut som om han vore uppfylld med sött vin och innerligt belåten med sin "affärsställning"; Zorn vill ställa ut porträttet, vill inte bränna det; Edelfelt förstår Zorn.
Paris 14 april 1893 14. huhtikuuta 1893
– Soiréen hos Mme Artôt var mycket tröttande – ett ändlöst program, alla hennes elever – af dessa hade fr.Törnebladh visserligen ej den bästa rösten, men hon sjöng mest musikaliskt Möjligt att jag tyckte det för att alla hennes visor voro gamla bekanta "Solveigs sang. o. a. Der var en ytterst brokig samlinga – Millet med fru, Due, duchesse de Pomar Ehrenborg, Blasco en massa underliga spanjorer och mycket extravaganta spanskor. I allmänhet förebrår man Mme Artôt att ej kunna välja in salong hon släpper in rigtiga äfventyrare och äfventyrerskor och detta, jemte hennes nära relationer med hofvet i Berlin under Wilhelm Ista de tid äro ett hinder för hennes elevers carrière. Hennes rival, Mme Marchesi är tio gånger mera "faiseuse" Mme Artôt förefaller naiv i allt sådantder verldsligt. Der var, som sagdt, spanjorer som sågo ut så att man tog ofrivilligt åt klockan och plånboken. fr. Törnebladh lider rätt mycket af detta Fru As man, Padilla, är icke "la distinction même, loin de là, – Blasco ogillar på det högsta deras sätt att debutera i Paris. – Emellertid fick jag höra Mme A. sjunga i en trio med fröken T. och en ung spanska som har en magnifik röst. Man kände la "griffe de lion" vid första tonen.