Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

g.m. Robert Thegerström

Lähteet

Paris, onsdag 8 januari 1890 8. tammikuuta 1890
Frukost hos Thegerström för Griegs; det bästa som Edelfelt hört i musikväg.
Ellan var glad att hon inte kom till Thegerströms; hon skulle ha kommit ifall hon orkat, hon hade vakat strösta delen av natten; Edelfelt var också trött, men han ville inte missa Grieg en tredje gång.
Edelfelt gråtit så han lyssnat till paret Grieg; det gjorde de andra också: Thegerström, fru Thegerström, fröken Lamm, Bull som är son till Ole Bull, trävaruhandlaren Zimmer och hans franska fru; på paret Griegs konsert hos Pleyel och Wolff lär det ha varit likadant; paret Grieg verkade njuta av att uppträda.
tisdag 17 mars 90 17. maaliskuuta 1890
Fru Zorn hade gråtit och Zorn hade inte kunnat sova, eftersom Antell skällt ut dem för alla på kaféer, ateljéer och hos Ehrenborg; Antell menar att porträttet av honom som Zorn målat är "skandalmåleri", en karrikatyr som prisas av fru Zorn och fru Thegerström; Antell kallat fruarna för "judpack" eftersom de heter Lamm; Antell:Zorn ska få betalt, men porträttet ska brännas; Edelfelt: porträttet är bra: Antell är inte förskönad utan ser ut som om han vore uppfylld med sött vin och innerligt belåten med sin "affärsställning"; Zorn vill ställa ut porträttet, vill inte bränna det; Edelfelt förstår Zorn.