Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

friherrinna, g.m. Charles Emil Cedercreutz, mor till Mille (Emil) Cedercreutz, Sofia Cedercreutz (g. von Kraemer) och Hedvig Maria Cedercreutz (g. Nordman)

Paris Söndag morgon kl. 9 d. 18 Okt. 1874 18. lokakuuta 1874
Friherrinnan Emmy och fröken Maria Cedercreutz är enkla och trevliga; efter en promenad mot Champs Elysées gick de hem för att vila.
På fredag morgon då Edelfelt hade concours [tävling] på förmiddagen, anlände ett brev från Schweiz, där friherrinnan Emmy Cedercreutz tog sig friheten att be Edelfelt ordna rum åt dem; brevet hade tagit lång tid på sig från Genève och sällskapet väntades till Paris samma morgon; Edelfelt oroade sig under concoursen att han, som i Émile Claus fall, skulle bli tvungen att i dagar springa runt och leta efter Cedercreutz då han inte hann komma dem till mötes; strax innan concoursen avslutades fick han meddelande om att Mille (Emil) Cedercreutz var där och sökte honom.
Mille (Emil) Cedercreutz hade då de anlände begett sig till Rue des Carrières 12, där Adolf von Becker nu hade ateljé, och hade fått veta att Edelfelt fanns på École des Beaux Arts; på gården hade Mille träffat Julian Alden Weir som upplyste honom om att Edelfelt gjorde concoursen [tävlingen] och sedan kommit och sökt honom på ort och ställe; de anslöt sig till friherrinnan Emmy och fröken Maria Cedercreutz på Hôtel de Louvre; sällskapet fick rum på Hotel de Pavillon de Rohan, i Louvre-kvarteret med utsikt mot Place de Théâtre Français.
På kvällen hade Edelfellt concours [tävling] för inträde till Ecole de la Rue de Médicine; Mille (Emil) Cedercreutz skulle med familjen på Théâtre Français för att se Tartuffe.
Efter morgonconcoursen [tävlingen] följande dag träffade Edelfelt Mille (Emil) Cedercreutz hos Filip Forsten; de gick tillsammans med Oscar Kleineh på frukost på Crêmerie rue Lafayette; tillsammans med friherrinnan Emmy och fröken Maria Cedercreutz åkte de till Jardin d'acclimatation och åt middag hos Duval.
Friherrinnan Emmy Cedercreutz ville se "la jolie parfumeuse" av Jaques Offenbach; Edelfelt och Mille [Emil] Cedercreutz menade att man kunde få se och höra ett och annat "icke comme il faut" [oanständigt]; friherrinnan menade att man inte skulle höra alla dumheterna när det var en operett, så de fick platser på andra raden; Louise Théo i huvudrollen var förtjusande, men pjäsen bjöd på så många "tjockheter" och "scener à la Offenbach" att det för "fruntimrens" skull var riktigt obehagligt; Mille menade att man inte kunde vänta sig annat på Bouffes théatern, och att de som av Hackmans hört talas om pjäser där Théo uppträder borde på förhand vetat vad de gick för att se; i alla fall beundrade man Théo och förstod väl att hela Paris springer på Bouffes, och att pjäsen tävlar med "Fille de Madame Angot" i popularitet.
Idag skall Edelfelt på nytt träffa Cedercreutz; Friherrinnan Emmy Cedercreutz tycks ha utpräglade sparsamhetsprinciper, vilket Edelfelt tycker om, eftersom han då kan vara med dem utan att behöva ge ut mycket mera pengar än annars.
Med friherrinnan Emmy Cedercreutz har Edelfelt diskuterat en av hans käraste framtidsplaner; han önskar att Alexandra Edelfelt och systrarna kunde ansluta sig till honom för något år; Ellen skulle må gott i ett mildare klimat; han drömmer om att bli så rik att han kunde bygga Mamma en villa i St Cloud eller vid Comosjön; *han hälsar alla, liksom Mille (Emil), friherrinnan och fröken Maria Cedercreutz hälsar familjen.
Paris. den 26 Okt. 1874 26. lokakuuta 1874
Hela veckan har Edelfelt umgåtts med familjen Cedercreutz; Mille (Emil) Cedercreutz hämtar honom vanligen i École des Beux Arts och eftermiddagarna har gått åt till att besöka Louvren, Luxembourg, Boulognerskogen och Jardin d'Acclimatation; på kvällarna efter hans lektioner på skulpturskolan har han gått med Mille och friherrinnan Emmy Cedercreutz på Folies Bergères-teatern och på Elysée Montmartre, gjort promenader på boulevarden, suttit på kaféer och dylikt, vilket har kostat mycket pengar; Edelfelt anser att anledningen till att Cedercreutz inte har stått för hans kostnader beror på konfusion snarare än på snålhet, som Filip Forsten menar; det som han skrivit får i detta fall inte föras vidare till någon, ingen!; friherrinnan Cedercreutz har en mani för "spektakel", och är också outtröttlig i att se sig omkring, de har sett mycket av Paris; i Schweiz träffade friherrinnan många "hyggliga" tyskar och är i allmänhet rätt tysksinnad och fäller därför hårda kommentarer om fransmännen.
Edelfelt har haft flera utgifter på sista tiden, tvätt, Cedercreutz och teaterbiljetter; följande dag skall hyran betalas och inom kort städerskan; han ber Alexandra Edelfelt sända pengar; *han hälsar alla, i synnerhet systrarna.
Paris d. 2 November 1874. 2. marraskuuta 1874
Edelfelt har träffat Mille (Emil) Cedercreutz varje dag; häromdagen åkte han med herrskapet Cedercreutz till St Cloud, som är Edelfelts favoritort i närheten av Paris; ikväll skall fröken Maria och friherrinnan Emmy Cedercreutz på Français, medan Mille kommer till Edelfelts; Mille läser den Schaumanska kritiken och har roligt åt B.O.Schaumans uttryck.
Paris Onsdagsafton 3 Nov. 1874 3. marraskuuta 1874
Glad som en speleman tågade Edelfelt av till Établissement Duval vid Boulevarden, där han skulle träffa familjen Cedercreutz för sista gången; de var som alltid "utmärkt vanliga"; friherrinnan Emmy Cedercreutz gav honom en portmonnä med en 20 francs dukat till minne; efteråt gick han ännu med Mille (Emil) Cedercreutz på ett avskedsglas till Café de la Régence; Edelfelt hade köpt små presenter till Axel Antell, Lulle (Julian) och Leonard Serlachius; han hade gärna sänt något åt Alexandra Edelfelt och systrarna Ellen, Anni och Butti (Berta) men det skulle ha blivit för dyrt och för svårt att få ner i Milles fyllda kappsäck; de ska få färska hälsningar av Mille då han anländer till Helsingfors.
Edelfelt var på väg till avskedsmiddag med Cedercreutz, men tänkte att han från École des Beaux Arts skulle vika av hem och snygga upp sig innan han gick till deras hotell; då han kom till sin lägenhet väntade ett brev från Alexandra Edelfelt.
den 3 maj 1877 3. toukokuuta 1877
Emil Walléen berättade att Cedercreutzes är i staden; Edelfelt sökte upp Friherrinnan Emmy och fröken Maria Cedercreutz, samt fru Sofia Kraemer; alla påstod sig ha haft en svår vinter i Mentone.
Följande dag skall han gå ensam till Salongen; det är bara när man är ensam som man kan se och tänka, *ifall man inte har någon som man fullt sympatiserar med; han ber om förlåtelse för det slarviga brevet; *Cedercreutz ber hälsa.
Paris d. 7 maj 1877 7. toukokuuta 1877
På Salongen har Edelfelt mött Ahlbergs och likaså konvoyerat [eskorterat] herrskapet Cedercreutz; de senare har varit oroliga för friherrinnan Kræmers andra gosse är skral; fröken Marie Cedercreutz har i bjärta färger målat [beskrivit] deras ledsamma barnkammar- och sjukskötarliv i Mentone; vad hjälper rikedom då hälsan inte finns; Gud vare tack och lov att Edelfelt varit så frisk och kry.
Paris d. 19 november 77 19. marraskuuta 1877
Säg åt Cedercreutz att Edelfelt antar deras beställning; han måste skaffa pengar för att betala sjukdomen; han vill ha pagen såld till vilket pris som helst.
d. 13 mars 78 13. maaliskuuta 1878
Så snart Edelfelt får tavlan färdig börjar han på med skissen till Cedercreutzes; för det priset kan de inte begära något mycket utfört; Edelfelt har funderat på en landsknekt från 1500-talet som kurtiserar en syende flicka i fönstersmyg.
Paris skärtorsdag – 78. 18. huhtikuuta 1878
Edelfelt har börjat på en gårdsinteriör med några tvätterskor i bakgrunden; han undrar om Cedercreutz skulle nöja sig med detta, eller om de nödvändigtvis vill han något från medeltiden.
Paris d 4 Juni 1878. 4. kesäkuuta 1878
Edelfelt hälsar till systrarna; *har Alexandra Edelfelt beslutat om flyttning till landet?; om Mamma fruktar utgifterna kan hon räkna med Edelfelt; han måste ju få pengar genom Johan August von Borns porträtt och småsakerna åt Cedercreutz.
d. 28 Mars 1879. 28. maaliskuuta 1879
Edelfelt skall genast börja på med den Cedercreutzka tavlan; Citoyennen [Medborgarinnan] anser han sig kunna göra lite annorlunda; hon är så barnsligt patetisk där hon står och knyter näven; det skulle behövas något lika gripande men mera sant.
Edelfelt har ännu inte skaffat kostymer till den Cedercreutzka tavlan; vädret är ruskigt och tanken på Salongen gör hans sinne sorgligt.
Paris d. 8 april 79. 8. huhtikuuta 1879
Edelfelt har börjat på den Cedercreutzka tavlan och har haft modell alla dagar.
På Cedercreutz tavla har Edelfelt målat färdigt landsknekten; han hoppas få färdig den Mülhousiska tavlan på fyra dagar; han tror som Alexandra Edelfelt att han lyckas bäst då han arbetar fort.
Annandag påsk 79. 14. huhtikuuta 1879
Följande dag börjar Edelfelt på kvinnofiguren i den Cedercreutzska tavlan; efter den väntar Wilhelm Forsmans Citoyenne [Medborgarinna].
Paris d 20 april 79. 20. huhtikuuta 1879
Den Cedercreutzska tavlan är så gott som färdig; friherrinnan sade att Edelfelt kunde begära mera, även om det till en början var fråga om en skiss för 200 mark; på grund av utgifterna för kostymer och modeller kan han omöjligt begära mindre än 400 mark, och det är billigt i jämförelse med den Heimbürgerska tavlan; Edelfelt skall skriva till Mille (Emil) Cedercreutz och begära några hundra mark på förhand; det är olidligt att lägga ut för ramar och modeller, och det borde inte för köparen vara någon skillnad när han betalar, då tavlan ändå är så gott som färdig.
Den Cedercreutska lilla scenen blir rätt bra vad uttrycken beträffar.
Paris d. 28 april 79 28. huhtikuuta 1879
Den Cedercreutzska tavlan är helt färdig; Edelfelt tycker det är synd att ge den till ett så lågt pris.
d. 8 Maj 79 8. toukokuuta 1879
Edelfelt skriver för att beklaga sig över det förfärliga vädret och sin svåra penningförlägenhet; Cedercreutz har inte skickat pengar, fastän Alexandra Edelfelt meddelat att brevet kommit fram till Mille Cedercreutz.
Paris lördag d. 10 mai -79. 10. toukokuuta 1879
Postiljonen har varit där, men inget svar från Cedercreutz; om en konsthandlare kom och bjöd mera för den lilla tavlan vore Edelfelt galen om han inte sålde den.
Paris d. 17 maj 1879 17. toukokuuta 1879
Alexandra Edelfelt tycks i Edelfelts brev märka en klandervärd strävan efter pengar och ära; Edelfelt ser det hellre som ett behov av att komma närmare de mål och ideal som han eftersträvar; pengar och ära är inte att förakta; i tre veckor har han förgäves väntat på tre hundra mark från Cedercreutz; rikt folk begriper inte hur några hundra mark kan måla livet rosenrött och hur frånvaron av dem får honom att se allt i dystra färger.
Paris 15 februari 83 15. helmikuuta 1883
Vi ha ett bråk med fru Reuterskiölds kostym som icke på flere dagar ännu blir färdig. Hon är ytterst intresserad af målningen, gör sina reflexioner om hvarje rörelse på ett finger eller ett veck i kjolen. Fru R. se det är en lifvande typ (till det yttre, N.B.) från Gustaf IIIs tidehvarf. Fraiche, litet bonflicka i dragen, men med mycken chic. Hon hade bättre än det Cedercreutz'ska hufvudet, gjordt "de chic" kunnat kallas för hundra år sedan.
Fragment 17. huhtikuuta 1883
Rysligt roligt vore det om ni kunde resa med någon hemifrån öfver Petersburg,Berlin hit Jag kan ej säga hur orolig jag skulle vara om jag visste er ute på tumanhand – ehuru ingen fara ändå är på färde. Att ej Cedercreutzes resa nu – det vore ett ypperligt sällskap – så vana de äro att resa.
Paris torsdag d. 10 juni 86 10. kesäkuuta 1886
Edelfelt var på Salongen i tisdags; han ville gå ifred, men träffade friherinnan Cedercreutz med dotter, amiralskan Kraemer; amiralskan var polemiskt stämd mot den franska konsten.
Friherrinnan Cedercreutz och amiralskan Kraemer gjort visit i ateljén; de tyckte om Edelfelts verk från den senaste tiden.
Paris d. 3 mars 1887 3. maaliskuuta 1887
Det är sorgligt med fru Nordman; hemskt med obotliga sjukdomar; hur tar familjen Cedercreutz det?
Paris 20 april 88 20. huhtikuuta 1888
Epävarma yhteys Friherrinnan Cedercreutz vore det bästa ressällskapet för Berta Edelfelt.
Café Bauer, Berlin, torsdag 15 januari 1891. 15. tammikuuta 1891
På nyårs aftonen voro vi ännu hos Kræmers – mycket mycket vänligt emottagna och ombedda att bli qvar – vi kunde det ändå inte då vi stämt möte med Koka Etter kl. 1/2 9. Kræmers har en våning så enorm (halfva amiralitetet) att jag endast i palatsen sett något dylikt. Friherrinnan Cedercreutz var der, och der talades mycket om Nordmans förlofning. Casimir Ehrnrooth var abruti – med en alldeles slö blick och moltyst satt han på sin stol – det var rigtigt frappant.
Skärtorsdag 1895 11. huhtikuuta 1895
I går voro vi hos friherrinnan Cedercreutz – hon hade förut på dagen varit hos oss. Hon var lika kry som alltid. Alexis deremot hade haft en influenza attack, men var nu emellertid på teatern med fröknarna v Haartman Bergroth och Leander. Friherrinnan C. tog noga reda på expositioner, koncerter, teatrar – hon är verkligen outtröttlig.
Paris Annandag Påsk 95 15. huhtikuuta 1895
svenska presten, f.d. studentkårens ordförande och O.Dist kommer hit om en stund. Han har varit sjömansprest i Calais och haft att göra med finnar mest – har derför den allra största sympathi för vårt folk. Han har ställt till en insamling för en finsk arbetare som är här och som lider af ledgångsreumatism. Som jag och alla andra gifvit så mycket vi kunnat undvara anser jag det ej orätt att jag skickar honom till friherrinnan Cedercreutz också, icke sant?
Paris 25 April 1895 25. huhtikuuta 1895
Jag hade gifvit ett kort åt Albert de la Chapelle och friherrinnan Cedercreutz. Gick derföre omkring med gumman en stund. – Som vänligt upprepade hon fonografiskt hvart ord man sade med ljudelig stämma och tillfogade anmärkningar som icke kunde motsägas. t.ex. det är en röd kjol" eller det är en hvit baltoilett" eller "der är hästar" eller der är "får". – förunderligt rask är hon – gick omkring samvetsgrannt på utställning, utan att hoppa öfver en duk, likasom hon är på alla teatrar koncerter o.d.
Paris lördag 4 maj 1895 4. toukokuuta 1895
Herrskapet Julin voro här på visit just under frukosttimmen. De äro alla dagar på teatrar, museer, utställningar – och friherrinnan Cedercreutz med dem. Det är förunderligt att gumman aldrig är trött. Dock lär hon ej ha varit uppe i Julikolonnen på tinnarne af Notre Dame eller på Triumfbågen såsom hon alltid gör annars här i Paris.
Paris måndag 13 maj 95 13. toukokuuta 1895
I sista veckan var det musikalisk soirée hos friherrinnan Cedercreutz Fröken Leander var naturligtvis bäst – sjöng bra och intelligent – Aina Ehrnrooth också ganska bra – hennes röst är vacker och hon har gjort stora framsteg. Jag har sett Aina bara denna gång och en gång hemma hos henne för 2 månader sedan. – Men fröken Kurténs sång var icke vacker – aj, aj aj. Hon är mägta tillgjord och hennes sång är mig så osympatisk att jag har lust att blygt sticka hufvudet under vingen – Mamma vet – som när man är generad på "artistens" vägnar.
Paris 27 maj, (måndag) 95 27. toukokuuta 1895
Jag vet ej om friherrinnan Cedercreutz är här mera. Jag var med henne och fr. Haartman på hôtel de Ville som i minsta detalj besågs – vi lemnade ej sten på sten med ens ropade någon mitt namn från en ställning nära taket. Det var Picard som höll på med en plafond. För att se hur han gick till väga klättrade jag upp på en förfärlig stege i hög hatt och handskar och så kom Picard ned och förde oss vidare. När jag presenteradt honom för frih. C. sade denna på svenska: men han är glad – och strax efteråt, men han är brunett. Månne hon hade tänkt sig Picard blond och sorgsen. Mystère. Hon upprepade som alltid sista ordet eller de sista orden som man sade. Men outtröttlig är gumman, och Albert de la Chapelle och Alexis Kræmer voro alldeles matta efter allt det de hade fått springa och se med henne
Paris måndag 10 juni 95 10. kesäkuuta 1895
– Under veckan var jag en afton tillsammans med Kræmers, frih Cedercreutz, Aina Ehrnrooth, fr. Haartman och fr. Bergrooth – En del af denna karavan reste till Holland.
Paris Lördag 15 juni 1895 15. kesäkuuta 1895
Kræmer ha rest sedan de festat mycket med Aina Ehrnrooth. Alexis o. Gumma Cedercreutz reste redan tidigare till Holland.
Petersburg, söndag 14 mars 1897 14. maaliskuuta 1897
Epävarma yhteys I går var jag på middag hos Armfelts för Cedercreutzarna och Kræmers. Friherrinnan Kræmer är afgjodt grekiskt sinnad. Oskar berättar få historier men upprepar tre gånger hvarje historia för mera eftertrycks skull. De reste i dag.