Albert Edelfeltin kirjeet

Syväsukellus Albert Edelfeltin elämään ja taiteelliseen työskentelyyn – Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen, Alexandra Edelfeltille vuosina 1867–1901

Kirjeet aikajanalla ovat kronologisessa järjestyksessä, alkaen ylävasemmalta ja jatkuen alhaalle ja oikealle
  • Kirjeet
  • Suomeksi käännetyt kirjeet
  • Liittyvät kirjeet

Kirjoitus

fransk konstnär

Lähteet

Fredag d. 6 April 1877. 6. huhtikuuta 1877
Hôtelet är makalöst fint (tro inte att det är ett värdshus, här säger man ju hôtel de la reine Isabella, hôtel de Stuart – Alexandra Edelfelt kanske mera tycker om ordet palats); från trappan kommer man in i en antichambre i venetiansk renässansstil; därefter följer ett kabinett som kunde kallas galleri, där man hittar Léon Bonnats porträtt av Madame Emma Koechlin, tavlor av Gustave Jundt, Jean-Joseph Benjamin Constant, Charles-François Daubigny, Camille Corot, Alexandre-Gabriel Decamps, Alberto Pasini; salongen där det dansades är ljusblå med guld i Louis XVI-stil; i matsalen, där buffetten serverades, fanns en kamin som överst hade Koechlins och Schwartz (fruns) vapen; på kaminlisten stod: Fumus patriæ alieno igne lucentior est (Fosterlandets härd strålar klarare än den främmande elden), vilket syftade på att familjen övergett Elsass sedan det blev tyskt; väggarna var beklädda med blommor; från matsalen kom man in i ett orientaliskt galleri med kinesiska gudabilder.
Paris d. 27 maj 79. 27. toukokuuta 1879
Porträttet av Gustaf Philip Armfelt hänger i galleriet bredvid saker av Jean-Jacques Henner, Jean-Joseph Benjamin Constant och Léon Bonnat; porträttet tar sig bra ut, det är något duktigt och koloristiskt i målningen, som Edelfelt inte alltid har.
Paris d 20 febr. 1880 fortsatt d. 24 do 20. helmikuuta 1880
Alfred Koechlin presenterade Edelfelt för Jean-Joseph Benjamin Constant och andra målare, samt för Etienne Arago direktör för Luxembourgmuseet; de gick för att titta på porträttet av Koechlin, som lovordades; Constant rådde Edelfelt att göra fonden lite mörkare; Arago beklagade att han sett det, då han inte längre kunde vara opartisk i Salongsjuryn.
Lördag. Okt 1880 16. lokakuuta 1880
Resan till Spanien skulle knappast ha blivit möjlig; de 21 baden som Nikolaj Buistroff rekommenderat måste först tas i Biarritz och Edelfelt har räknat ut att de tagit slut först i dag; han har tänkt dra söderut i februari; det vore roligt att göra en resa där man hade tid på sig med Manzeys; han vill till Boruvna nästa sommar; han kan få resa till Alhambra med Jean-Joseph Benjamin Constant; om det inte blir någonting av porträtten i Petersburg kommer han troligen att tillbringa våren i Andalusien.
24 nov 80 24. marraskuuta 1880
Walter Runeberg borde som Edelfelt ha varit hos Jean-Joseph Benjamin Constant föregående kväll; Benjamin Constant är redan berömd målare och har bara målat orienten; hans ateljé är inredd så att man tror sig förflyttad till tusen och en natt och hittar allt vad en österländsk fantasi kan komma på.
Edelfelt var hos Jean-Joseph Benjamin Constant för att tala om den spanska resan; svårigheten är att Benjamin Constant vill resa redan den 15 januari för att i Sevilla göra färdigt en tavla som han påbörjat; hans överdådiga färgprakt går åt ett helt annat håll än Edelfelts måleri; Edelfelt tror ändå att han skulle lära sig mycket av att ha honom till ressällskap; en konsthandlare är på Edelfelt för att denne ska måla något därnere.
Tisdag januari -81. 18. tammikuuta 1881
Jag kunde dock ej hålla mig från att gå till Benjamin Constant
d. 2 februari 2. helmikuuta 1881
Först den 18 mars beger jag mig till Spanien. Benjamin Constant har rest i dessa dagar, och stannar der blott i 14 dagar. En Girardet, elev till Cabanel kommer kanske att resa samtidigt med mig.
torsdag d. 10 febr 1881. 10. helmikuuta 1881
Bra roligt vore det att få en treflig reskamrat till Spanien. Benjamin Constant har rest för längesedan, och torde snart vara att vänta tillbaka.
Söndag d. 4 februari 1883. 4. helmikuuta 1883
I går afton var jag bjuden på middag till dem, men kunde ej gå emedan jag förut var bjuden på annat håll till en klubb med Benjamin Constant o.a.
Paris d. 1sta Maj 1885 1. toukokuuta 1885
Salongen är sig lik år efter år; konstnärerna målar samma sak år efter år, som Benjamin Constant, Henner, Laurens.
Paris 14 april 88 sent på aftonen 14. huhtikuuta 1888
Bulla har berättat att Laurens och Benjamin Constant, som är medlemmar av juryn [för Salongen], har tyckt om "Kvinnor utanför Ruokolaks kyrka".
Paris 3 april 1901 3. huhtikuuta 1901
Demidoff var mycket med om att lätta bördan för mig i London – lofvade hyra åt mig samma rum som Benj. Constant hade i Savoy Hôtel, men det blir i alla fall gräsligt dyrt och så har Håkanson sagt att jag icke får dinera en ville der – Då skall jag springa från Miljardärhotellet till ett litet nykterhetsvärdshus för att äta två ägg och litet spenat! Nå Ja, kommer tid, kommer råd! 12 dagar stannar jag der gör hvad jag hinner fortsätter porträttet hemma om så behöfs men skall vara här den 21 på Jour de Vernissage, ty jag vill se huru detta Aino As porträtt ser ut.
10 april 10. huhtikuuta 1901
Jag är ganska förargad öfver att jag kommit hit – det blir gräsligt dyrt och förefaller mig tills vidare onödigt, isynnerhet sedan jag sett Benj. Constants mästerverk.
När jag ser hvad Benj. Constant målat, och hör hur han skrutit och ljugit och vet att han tar 18 tusen frcs för denna smörja, så säger jag mig att jag ändå är en likaså så trög som ärlig finne och en narr, en gammal narr, som troligen aldrig blir bättre.
London 14 april 1901 14. huhtikuuta 1901
I det hela taget är jag ganska nöjd med att jag flyttat hit, då jag derigenom kunnat arbeta hela dagen och verkligen nu, på tredje dagen, kommit så långt att ansigtet är nästan alldeles färdigt och likt – alla, t.o.m. tjenarne säga att det är mycket mera likt än Benj. Constants, med 20,000 frcs betalta porträtt. När skall jag komma till den aplomben och det affärsgeniet att jag kan begära och få sådana pris.