Bertel Hintzes beskrivning

Sittande naken yngling med ett brunt och vitt draperi över benen. Med bägge händern håller han ett kort, blodigt svärd, som ligger över knäna. Gulbrun karnation med mörk, grå och brun fond. 89 x 71. Antecknat på kilramen (ej Edelfelt): A. Edelfelt. Studie 1874. Akademistudie, målad i Gérômes ateljé.

Redaktionens kommentarer

Tavlan är möjligen målad redan på konstakademien i Antwerpen i början av 1874 och modellen densamma som finns på skisser daterade 1873 och Anvers, 5/1 1874. I brev från 8.1.1874 står det att en tidigare konststudent Van den Bergh sagt att Edelfelt blir bra bara han undviker de "smutsiga tonerna i öfvergångarne". Beträffande "smutsigheten" skriver Edelfelt 2.2.1874 att hans vän Sidney Adams "menade att smutsigheten i mina ljuspartier kommer av att jag använder alldeles för små penslar, och råddar hela färgskalan på en punkt där han ej såg mera än en färgton". På nakenstudierna från Paris verkar han ha fått bukt på "smutsigheten", de är i jämförelse klarare och enklare i ljuspartierna. De bruna och vita skynkena kring höften återkommer på andra nakenstudier från Antwerpen. Se H30, H39, samt H59.

Förekomster i brev

Antwerpen d 2 Januari 1874. 2 januari 1874
Edelfelt målar tors, men den blir inte bra; han begriper inte hur han skall klara sig i anatomin i concoursen [tävlingen].

Antwerpen d. 8 Januari. 74. 8 januari 1874
Osäker koppling Konstföreningen i Helsingfors ordnar tävling i figurmåleri; Edelfelt tycker det är förargligt att den kommer att hållas redan i slutet av 1874 eller 1875; det är omöjligt att till dess göra så stora framsteg att han kan vara med; han skulle vilja tävla med en historiemålning, detta tilltalar honom mest av allt, men det kan hända att han inte har sina anlag ditåt; i naturklassen har de för närvarande den vackraste modell man kan tänka sig, en ung kraftig flamländsk arbetare; Edelfelt har njutit av att betrakta menniskokroppen i dess skönhet; han förstår inte hur man hellre vill måla den döda naturen när man kan måla människan i alla dess tusende olika lidelser och handlingar. Osäker koppling Van den Bergh som var pristagare i 1870 års tävling besökte konstakademien och berömde Edelfelts tors: omdömet var att Edelfelt kommer att bli bra om han bara undviker de "smutsiga tonerna i öfvergångarne"; Edelfelt säger som Van Lerius "Ça viendra" [det kommer], måleriet fordrar ofantligt mycket övning.

Antwerpen d 2 Februari 74. 2 februari 1874
Osäker koppling Alexandra Edelfelts brev uppmuntrade Edelfelt, som "hängt läpp" över de klena framstegen i måleri; han har frågat Sidney Adams och Émile Claus om råd; de menade att han satte för stor möda på att söka skilda toner och nyanser, i stället borde han måla djärvare och enklare; av de tavlor han målat hemma anses Tajtas (Fredrika Snyggs) porträtt bra, medan juden är hård och oartistisk.

Paris d. 19 Nov. 1874 19 november 1874
Osäker koppling Allt går sin gilla gång i École des Beaux Arts; Edelfelt tycker han gör framsteg.

Paris 18 April 1875 18 april 1875
Den Lindholmska pojken kostade inget att måla; Berndt Lindholm har bekostat ramen och tillåter att tavlan ställs ut i Helsingfors; Edelfelt sänder även några nakenstudier som Alexandra Edelfelt får avgöra om de ställs ut eller inte.

Paris d. 12 Maj 1875 12 maj 1875
Edelfelt skall skicka porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier; Alexandra Edelfelt får avgöra om det lönar sig att ställa ut något annat än Lindholms pojke.

Paris d. 17 Maj på aftonen. (annandag pingst) 17 maj 1875
Edelfelt har tagit lös sina studier från ramarna för att skicka dem till Helsingfors. Idag sänder Edelfelt en låda med porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier till konsul Klingström i Lübeck för vidare befordran till Alexandra Edelfelt; han hoppas unge Lindholms porträtt hinner med på utställningen i Helsingfors.

Börjadt d. 25 Maj 1875, fortsatt senare. 25 maj 1875
Edelfelt skall snart skriva om de studier han sänt hem; han hoppas att studierna och porträttet av lilla Ragnar Lindholm kommer fram i tid; av studierna har han bara tänkt ställa ut två, Alexandra Edelfelt är säkert av samma åsikt.

Paris 31 Maj 1875. 31 maj 1875
Edelfelts studier borde lyckligen ha anlänt till Helsingfors; han borde ha förvarnat Alexandra Edelfelt på att flera av dem inte är ägnade för folks, systrarnas och fruarnas, blickar på grund av sin nakenhet; torserna, den lilla pojken som spelar flöjt och huvudena kan ju vem som helst se; han hade gärna velat måla draperier på de nakna gubbarna men då var det för sent, och målningen torkar ju inte på en dag.

Paris måndag d. 14 Juni 1875. 14 juni 1875
Det var en stor uppmuntran att Alexandra Edelfelt finner inte Edelfelts studier alltför dåliga; de är alla hopsmetade på 5-6 förmiddagar och om han får mera tid kan han göra bättre; bara han blir säkrare i teckningen, i synnerhet i konstruktionen (proportioner, rörelsen o.s.v), så kommer måleriet också att gå lättare.

Rôm. 2 Mai. 1876. 2 maj 1876
Osäker koppling En underrättelse i brevet till Pietro Krohn som Edelfelt inte kan låta bli att förundra sig över är den om auktionen och den ofantligt höga summa allt detta kom att stiga till; han tycker synd om alla dem som kastat pengar på dessa gamla studier.