Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Strandmotiv från Medelhavet i solsken. I förgrunden ett åt höger brant sluttande klipparti med lösa stenblock, bakom vilket man ser en liten, vit stad vid stranden av en vik. I bakgrunden kullar och en flik av himmeln med moln. Havet närmast staden i skugga. 00,5 x 40,5 cm. Signerad:. A. Edelfelt. Målad februari 1891.

Förekomster i brev

5 februari 91. 5 februari 1891
Osäker koppling I dag har jag raterat en aqvarell – det blåser också dugtigt fastän vädret är klart och varmt – och blåst är rysligt irriterande när man skall måla. I går gjorde jag en marin som ej var så illa –

Ospedaletti 1sta Mars 1891 1 mars 1891
föräldrarna till denna ha frågat mig om jag ville göra ett porträtt af henne, men jag afslog det emedan jag måste tänka på mina taflor nu. 10 dagar, kanske 14 bli vi här – här är ändå en så herrlig luft och strax bredvid. d.v.s. i San Remo eller Bordighera eller halfvägs till båda ställen finnas herrliga saker att måla. – Osäker koppling Ju längre jag är här desto bättre trifs jag. Jag arbetar dugtigt och behöfver bara sticka näsan utom dörren, (och det gör jag kl. 8 om morgonen för att ej sticka in den igen förrän kl. 9 på aftonen) för att känna mig säll och lycklig. Det är så gudomligt vackert och friskt här, och denna natur har hvarje ögonblick någon ny sida att visa Mest har jag gjort landskap –en figurstudie med pojken som ligga vid stranden bland småstenarne, är ej lyckad –

Ospedaletti 10 mars 10 mars 1891
Osäker koppling Lugnet här kommer jag att saknar hvart jag att kommer. Paris och fint folk och chic och denna verldens prål är ej för mig – en sådan bonde har jag blifvit. Ett ytterst noga studeradt landskap med en gammal Oljeqvarnsruin emellan citron träd har jag fått färdigt – det andra är mest påbörjadt – taflan, krogscenen, kommer att ta 5 dagar ännu.

Skärtorsdag 1891 26 mars 1891
Den här mars månad har varit svår – Vädret är ännu kyligt och mulet och då är det mycket svårt för mig att fortsätta mina taflor och studier, alla på började i solsken. Doktorn har dessutom förbjudit mig att nu måla denne i källarkaféet, der det är så fuktigt.

Cannes 4 april 1891 4 april 1891
Osäker koppling I dag hon fru M., Lily, ett ryskt Geheimeråd med familj hit för att se på mina taflor. –

Paris 21 juni 91 21 juni 1891
Osäker koppling Skall jag skicka 2 studier (landskap) från Medelhafvet till Villmanstrand?

Paris söndag 5 Juli 91 fortsatt söndag 12 Juli 91 5 juli 1891
Osäker koppling Har jag något att göra i Willmanstrand? Fru Etter tyckte visserligen att det vore af yttersta vigt att jag reste dit och gjorde min cour, men jag kan ej rigtigt inse hvarför det skulle vara nödvändigt, isynnerhet som jag ej har för afsigt att nu måla porträtt i Petersburg. – Några af de sydländska landskapen skicka jag öfver Lübeck till Finland för Ahrenbergska palatsets i Wstan räkning. Men till hvem skall jag adressera dem?

Stockholm tisdag 20 Okt 91 20 oktober 1891
Osäker koppling Nu om Järnefeltska saken: jag skickar dit upp: 1º de 3 inramade aqvarellerna, à 2400 frcs hvarje. I Marin (medelhafvet I blommande frukträd (februari, Italien) III Olivträd skulle någon Sätt dessutom i ram (Helsingforsaqvarellen) aqvarellen från Genua Palazzo Doria, eller den gröna från Provence, med en Cypress, hvilken in anser mera säljbar. 2. Oljetafla "Valescure med Esterelbergen (Provence) röda berg, fyrkantig duk; ram 800 mk. 3. provencaliskt landskap (om ram, enkel och billig kan fås) 600 mk. denna duk har blåa berg och en pinie i förgrund 4 (om ni tror att det icke väcker för mycken ond blod) – By i Tavastland. Gubben och pojken vid Grinden 2000 mk.

Det finns inga bilder för det här konstverket.