Bertel Hintzes beskrivning

Rokokointeriör; vid ett förgyllt konsolbord t.v. står en ung dam, halvfigur, i gul sidenklänning med lilafärgat blomstermönster, skrivande ett brev. På bordet en blomsterbulkett och en "billet doux". På väggen en tavla av amoretter efter en tavla av Boucher i Louvren. 114,5 x 87,5. Signerad Alb. Edelfelt Paris 1874. Målad i Paris juli - september 1874 på en beställning av borgmästeren C. M. Holm i Borgå efter en skiss, utförd i Antwerpen våren samma år. Vid Finska konstföreningens dukattävlan 1875 belönad med dåvarande högsta priset 20 dukater.

Redaktionens kommentarer

Beställningen gjord redan då Edelfelt reste till konstakademien i Antwerpen hösten 1873, men motivet klarnade först senare

Förekomster i brev

Antwerpen d. 2 Oktober 73. 2 oktober 1873
Edelfelt gläder sig åt Calle Holms beställning.

Antwerpen d. 23 Oktober 73. 23 oktober 1873
Edelfelt gläder sig över Calle Holms beställning, men han kan inte måla tavlan förrän mot vårsidan; i annat fall skulle det bli ett hastverk, som inte är värt 500 mark.

Antwerpen d. 29 Oktober. 73. 29 oktober 1873
Edelfelt känner sig generad över att ta emot Kalle Holms växel på 200 mark, då han inte på länge kan tänka på att göra tavlan.

Antwerpen d. 19 November 73. – 19 november 1873
Edelfelt är ledsen över att inte kunna effektivera Calle Holms beställning.

Antwerpen d. 6 December. – 6 december 1873
Edelfelt skall försöka skicka hem något till våren; de har ferier [lov] från 1 mars till 4 maj och vare sig han befinner sig här eller i Paris borde han få ihop något, Calle Holms tavla t.ex.; mot vårsidan har Edelfelt tänkt måla akvareller från gränderna i Antwerpen.

Antwerpen d. 27 Januari 74 27 januari 1874
Edelfelt borde måla åt Calle Holm, men har ont om tid; eventuellt hinner han göra det i Paris i april.

Antwerpen d. 8 Mars 1874. 8 mars 1874
Edelfelt är osäker på om han kan ansöka om stipendium redan i vår eller om han måste vänta till hösten; vad gör han om han då inte får förlängning på stipendiet?; han kan inte räkna med Kalle Holms och August Eklöfs pengar ännu, innan han målat tavlorna; i annat fall får han komma hem och missa ett helt år, mista modet och måla porträtt; om geheimerådet Samuel Antell var i senaten vore han säker på en röst; tror Alexandra Edelfelt att Edelfelt borde skriva till B.O.Schauman för att få upplysningar?

Antwerpen, lördag d 28 Mars 28 mars 1874
Alexandra Edelfelt tycks vara av samma åsikt som morbror Gustaf Brandt i den Eklöfska frågan; Edelfelt vet inte hur han skall få tid för August Eklöfs beställning då han först måste måla något åt Calle Holm; det förefaller honom obegripligt att få en månad på sig att måla en tavla och samtidigt studera vid en akademi och försöka komma in på en ateljé; om konsul Eklöf går med på att behålla sina pengar fram till att Edelfelt får tid, så går han med på förslaget; Eklöf vill ha en historiemålning med många personer, vilket han hittills bara gjort i kol på konstakademien; han vill inte skicka hem något uselt och kan inte till juni få hem något dugligt; om Eklöf vill ha en kopia ber Edelfelt att åtminstone få se sig om i Paris och först rådgöra med Adolf von Becker; han skulle i så fall inte direkt kunna söka sig till en ateljé, utan få lov att sitta på Louvren eller Luxembourggalleriet och kopiera.

Paris d. 15 Maj 74. 15 maj 1874
Ecole des Beaux-Arts har ferier [lov] i juni och juli, Edelfelt får använda tiden till att t.ex. måla Calle Holms tavla. Möjligen kan Edelfelt anlita en modell tillsammans med Adolf von Becker för Calle Holms tavla. Edelfelt har sett Peter Paul Rubens porträtt av Catharina af Medici; Edelfelt tror inte att det skulle "slå an" i Finland; om Calle Holm vill se "vackra fruntimmersporträtt" skulle han få sitt lystmäte på salongen där ett enkelt porträtt av en fransk grevinna är förtjusande vackert.

Paris d 22 Maj 74 22 maj 1874
Edelfelt skall snart börja med Calle Holms beställning; han är övertygad om att Calle Holm inte skulle tilltalas av Catharina di Medicis porträtt och går därför in på Adolf von Beckers förslag att anlita en modell och måla ett vackert fruntimmer i allmänhet; modellutgifterna kommer han att dela med Becker; han frågar Alexandra Edelfelt om råd hur han skall måla modellen, en mörk judinna.

Paris, onsdag d. 27 maj 74. 27 maj 1874
Edelfelt har börjat med ett studiehuvud för Calle Holms tavla; modellen hyr han med Adolf von Becker; hon är mycket vacker och med lite idealisering borde resultatet bli i Calle Holms smak; Catharina Medici tror han som sagt inte blir ett lyckat motiv. Edelfelt tycker det är obehagligt att ha tagit emot 200 mark av Calle Holm och 500 mark av August Eklöf utan att ännu ha gjort något för att måla deras tavlor.

Paris, tisdagsafton. 3 Juni 1874. 3 juni 1874
Edelfelt vet inte hur han skall arrangera Calle Holms tavla. Edelfelt har målat studiehuvudet för Calle Holms tavla; modellen som han hyrde tillsammans med Adolf von Becker kostade honom 10 francs.

Paris d. 11 Juni 74. 11 juni 1874
Edelfelt har gjort en färgskiss till Kalle Holms tavla, som Adolf von Becker påstår är mycket bra; ämnet är modernt med en ung flicka som fått en vacker blombukett med ett brev, och som nu stödd mot en byrå besvarar brevet; flickan är brunett, blek, hatten ponsoröd sammet, kravatten i samma färg, ljusviolett sommarklänning, byrån i rik förgyllning, fonden gul, blommorna röda; han frågar efter Alexandra Edelfelts åsikt om ämnet; den lönar sig inte att störa Calle Holm.

Paris d. 24 Juni 1874. 24 juni 1874
Calle Holm skall till Sverige; Edelfelt är glad att han inte fordrar tavlan ännu; det är svårt att få ihop någonting när man inte är herre över sin tid, efter studierna på förmiddagarna är han ganska trött på eftermiddagen när han har tid för egen målning. Edelfelt tycker ofta då han skärskådar sina studier att det ser mörkt ut med hans begåvning; han tröstar sig med att andra varit lika dåliga i början, i ateljén finns många som målar sämre och ändå tänker bli målare.

Paris d. 10 Juli 1874. 10 juli 1874
Edelfelt går in för Alexandra Edelfelts tankar om Calle Holms tavla och klär damen helt och hållet i 1700-talsdräkt.

Paris d 17 Juli 1874. 17 juli 1874
Adolf von Becker hyr Berndt Lindholms ateljé och Edelfelt har bjudits in att måla Calla Holms tavla där, eftersom den är ljusare än hans egen ateljé; på Kiala är man orolig för att han inte så fort som möjligt skall måla tavlan; Edelfelt meddelar att han nästa vecka när vacansen [lovet] börjar skall ta itu med saken; idén är densamma, med undantag för att den "vackra flickan" är klädd i 1780-talsdräkt; dräkten hyr han av en "kostymier" på Rue de Béranger, modellen har poserat i Jean-Léon Gérômes ateljé; i Paris är alla utgifterna "rysligt" dyra. Under ferierna som räcker ända till slutet av september tänker Edelfelt få färdig Calle Holms tavla, och börja på den som August Eklöf skall ha; i oktober gör han en concours [tävling] i måleri och teckning för att bli antagen till aftonskolan vid Ecole des Beaux Arts; i händelse av att han blir antagen söker han sig en bostad närmare skolan, eller vad tycker Alexandra Edelfelt?; han behöver, och skulle bara ha råd, med en liten bostad, priserna är så höga i Paris och målandet skulle han utföra vid skolan; Hartmans [Hackmans] och Brummers tavlor skulle han inte kunna göra förrän nästa sommar; det tar tid att måla en tavla; ärkecharlatanen Larsson doppade penseln i färgkrukan, väntade på inspiration och målade ett mästerverk, men en allvarlig konstnär gör aldrig på detta sätt; Leonardo da Vinci arbetade i tre år på "fruntimmersporträttet" [Mona Lisa] i Louvren, även Rafael tog tid på sig. Om Edelfelt kommer någon vart med Calle Holms tavla reser han kanske till Versailles på några dagar för att teckna av bataljmålningar i palatset och göra studier till blivande bataljscener från finska kriget 1808-09.

Paris d. 21 Juli 1874. 21 juli 1874
Edelfelt har redan varit hos kostymieren för att hyra dräkt i Louis XIV-stil för Calle Holms tavla, han valde en mattgul sidenklänning med blommor; han har två modeller på förslag; den ena är en mager flicka med fina drag som poserat på École des Beaux Arts; den andra en elegant ung fru, med ett ansikte à la Antoine Vatteau, som stått modell för Adolf von Becker; han tror han tar den andra; båda kostar lika mycket att hyra; han kan halvera utgiften genom att dela modellen med en bekant från Jean-Léon Gérômes ateljé, parisaren Bassan; accessoirerna kopierar han från Louvren; Alexandra Edelfelt ser att han vill vara samvetsgrann som nybörjare.

Paris. d 24 Juli 24 juli 1874
Edelfelt har målat accessoirer till Calle Holms tavla i Louvren. När Alexandra Edelfelt får brevet är troligen Calle Holms tavla långt framskriden; då man en gång har en klar idé går det snabbare att utföra.

Paris d. 28 Juli 1874. 28 juli 1874
Edelfelt "får gå på som en igel" med Calle Holms tavla, p.g.a. att han måste återlämna kostymen på lördag; Adolf von Becker rådde honom att hyra kostym från Babin, som är den bästa i Paris och gör dräkter för operan och theatre français; Edelfelt hittade en makalöst vacker grågul sidenklänning i Louis XV-stil; det kostar "rysligt" att måla en tavla; kostym, mannekäng, duk, seancer (Bassan betalar hälften) och färger, penslar kostar 58 francs. Det var rysligt dumt att ta emot pengar på förhand av August Eklöf; i Frankrike har man antagit följande betalningskutym: 1/3 då man börjar er tavla, 1/3 då man kommit till hälften och 1/3 då ägaren mottagit den; Calle Holms tavla är en utmärkt övning för Edelfelt. Berndt Lindholm tyckte att Edelfelt tog på sig för mycket arbete med Calle Holms tavla. Edelfelt tar tillfället i akt att lära sig något med Calle Holms tavla, och han vill visa vad han kan för hemmapubliken; han kunde ha nöjt sig med ett huvud men han vill speciellt studera händerna; byrån på skissen skall han byta ut mot en sirlig guéridon [geridong, litet bord eller en piedestal på hög fot som slutar i en plan skiva], på vilken han kommer att placera en blomstervas eller en liten marmorAmor; koiffuren [frisyren] gör han mindre för att få ett yngre utseende.

Paris d. 4 Augusti 1874. 4 augusti 1874
Edelfelt har hela veckan arbetat flitigt på Calle Holms tavla; klänningen är färdig och han skall nu börja med ansiktet; judinnan som han använde till studiehuvudet som han målade i Adolf von Beckers (egentligen Berndt Lindholms ateljé) kan han inte använda till 1700-talsdräkten som kräver ett mera blont, omarkerat och graciöst utseende; hans nuvarande modell har två dagar varit borta p.g.a. sjukdom.

Paris d. 11 Augusti 74. 11 augusti 1874
Edelfelts flicka (Calle Holms tavla) blir mer och mer färdig; huvudet och händerna orsakar ännu bekymmer; Adolf von Becker menar att tavlan ännu saknar ljus och effekt; det är svårt att måla egna tavlorna, man får oftast nöja sig med oerfarna modeller; Alexandra Edelfelt skall inte vänta sig något mästerverk; han är rädd för den finska kritiken, som inte inser att han är en nybörjare; han hör B.O.Schauman, Fredrik Cygnaeus, Fredrik Berndtson, Emil Nervander och Karl Viktor Bremer fälla sina kommentarer om att de väntade sig något mera storartat som Marius på Carthagos ruiner eller någon stor Mogul.

Paris d. 19 Augusti 187 19 augusti 1874
Den "Calle Holmska flickan" börjar bli skaplig; Edelfelt har satt en vit batistnäsduk kring halsen på henne och i bakgrunden hängt en av François Bouchers tavlor från Louvren; Adolf von Becker har gett många goda råd.

Paris, lördag d. 22 Aug. 1874 22 augusti 1874
För tredje gången har Edelfelt målat om ansiktet på "Kalle Holms flicka"; Adolf von Becker säger att det är bra nu; han kan troligen sända tavlan med Becker då han åker; Alexandra Edelfelt kan beskåda tavlan i Helsingfors hos Heimberger.

Paris d. 26 Augusti 74. 26 augusti 1874
Calle Holms tavla är så gott som färdig; det har varit en utmärkt övning att måla en tavla.

Paris d. 5 September 1874. 5 september 1874
Calle Holms "flicka" är färdig; Adolf von Becker, Peyrot och Bassan säger att den är tillräckligt bra; han har flera gånger försökt göra läpparna med bara karmin, kinderna med sinober, ögonen rent blå och mycket stora med då liknar det bara de vackra flickorna som man ser på konfektaskar.

Paris . 11 Sept. 1874. 11 september 1874
Calle Holms "flicka" tänker Edelfelt visa åt Émile Claus, som väntas komma inom de närmaste dagarna; sedan skickar han tavlan genom firman Klingström i Lübeck till Heimberger för att få ram; Calle Holm får sedan sörja för transportkostnaderna.

Paris d. 20 Sept. 1874 kl. 11 på afton 20 september 1874
Calle Holms "flicka" har ännu inte fått sin låda.

Paris d. 24 September 1874 24 september 1874
Severin Nilsson och Gerle är inga genier tycker Edelfelt; Gerle hade då han såg Calle Holms "flicka" frågat vems porträtt det skall föreställa.

Paris d. 1 Oktober 1874. – I mitt nya logis Rue Cassette 23. 1 oktober 1874
Calle Holms tavla är på väg till Finland, lådan kostade 5 francs; tillsammans med utgifterna i samband med flytten förstår Alexandra Edelfelt att "fyrkarne" [pengarna] gått åt. Calle Holms tavla skickas via Lübeck till Heimberger som sätter ram på den; Calle Holm får betala frakten.

Paris d. 12 Okt. 1874. Kl. 3 e.m. 12 oktober 1874
Edelfelt vet inte hur han skall få sin tavla exponerad på Konstföreningen då B.O.Schauman lär vara i Stockholm.

Paris Söndag morgon kl. 9 d. 18 Okt. 1874 18 oktober 1874
Alexandra Edelfelt är den kritiker Edelfelt sätter mest värde på och han är glad att hon tycker om Calle Holms tavla; kommentarerna om underkäken och hakan har han också hört från Adolf von Becker, Peyrot och Julian Alden Weir, handloven är också ful.

Paris. den 26 Okt. 1874 26 oktober 1874
Alexandra Edelfelt tycker att Calle Holms tavla vinner ju längre man ser på den.

Paris d. 2 November 1874. 2 november 1874
Edelfelt har fått brev av Alexandra Edelfelts med utklipp av den gynnsamma Schaumanska kritiken av hans tavla; "Det var ju tirr tirr bom bom så att det håller om min anspråkslösa tafla".

Paris d. 14 Nov. 1874. 14 november 1874
Edelfelt tror att Eliel Aspelin är för hygglig för att ha skrivit kritiken; han tror det är Otto Donner eller "Kaaaaarlo Peripum" [Kaarlo Bergbom]; amorinerna var tecknade efter François Boucher, som ansetts som en ypperlig dekoratör, tills Morgonbladet sablade ner honom. Citaten ur Morgonbladets artikel om Edelfelts tavla, som Alexandra Edelfelt sände gjorde honom först ond och vemodig men skrattar nu åt alltsammans; Gustave Boulanger som denna vecka undervisar vid Ecole des Beaux Arts, medan Jean-Léon Gérôme jagar, komplimenterade Edelfelts arbete; Julian Alden Weir och andra hade sagt att studien är bra; sedan kommer han hem och får i Morgonbladet läsa att han har en "miserabel teckning", att "måleriet var fullkomligt förfuskadt".

Paris d. 19 Nov. 1874 19 november 1874
Målaren Arvid Liljelund som är i Paris säger att Edelfelts tavla var bra.

Paris d. 17 Februari 1875. 17 februari 1875
Eftersom Edelfelt inte hunnit måla under veckan har han bestämt sig för att skicka några nakenstudier till tävlingen i Helsingfors; Adolf von Becker understöder honom i beslutet; Edelfelt håller på att göra en landskapsfond till en liten spelande pojke för att göra det till ett mellanting mellan studie och tavla; Becker menar att han kan ställa ut pojken och Calle Holms flicka; till Finland sänder han studierna En spelande faun, en karlrygg och en kvinnotors, vilka alla har fått beröm av Jean-Léon Gérome; han skall skriva till Calle Holm för att be honom få tavlan från Borgå.

Paris, söndagen d. 21 Februari 1875 21 februari 1875
Adolf von Becker och Berndt Lindholm tycker att Edelfelt ska be Calle Holm om att få tävla med hans tavla; Edelfelt sänder med ett brev till Calle Holm, som han ber Alexandra Edelfelt läsa igenom; Morbror Gustaf Brandt eller Cajander kunde hjälpa till med inpackningen; eftersom Edelfelt inte har några medtävlare att frukta vore det skäl att delta i tävlingen, i synnerhet som tavlan redan vunnit ett visst erkännande i Helsingfors; allt hänger på om allt går att ordna i tid från Borgå. Edelfelt ber Alexandra Edelfelt dra av alla omkostnader från de Armfeltska 800 markerna; han hoppas att Morbror Gustaf Brandt inte blir ledsen över att Edelfelt besvärar honom med att sköta tavelsändningen. Edelfelt tänker att det ändå är klokare att han skriver direkt till Calle Holm om tavlan; han skall också skriva till Morbror Gustaf Brandt och sända med kartan över Paris.

Paris d. 24 Februari på aftonen 24 februari 1875
I förra brevet skrev Edelfelt att han denna dag skulle sända sina studier, men Adolf von Becker och Berndt Lindholm har övertygat honom om att de skissartade nakna studierna inte skulle tala för honom i tävlingen; de menar att Calle Holms tavla ensam gör bättre intryck; om det inte blir för dyrt med posten skall han i alla fall skicka studierna till Alexandra Edelfelt.

Paris d. 2 Mars 1875 (fortsatt d. 3) 2 mars 1875
Carl Gustaf Estlander har också skrivit till Edelfelt och uppmanat honom att ställa ut Calle Holms tavla; Estlander verkar ta för givet att Edelfelt blir pristagaren [i Finska konstföreningens dukattävling].

Barbizon (vid Fontainebleauskogen) d. 23 April 1875 23 april 1875
Edelfelt har inte fått några pengar från Calle Holm eller Herman Frithiof Antell; det vore bra om Alexandra Edelfelt kunde skicka pengar till hyra och kläder.