Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Fri variant av föregående. Interiör med ett stort, skulpterat renässansskåp till höger och ett fönster i fonden, smyckat med fyra små glasmålningar; genom rutorna synas de diffusa konturerna av ett kyrktorn och gönskande träd. Genom förntstret faller ett klart solljus över en sittande soldat i blågrönt och rött – med ett vapen i blått och silver på den gula bröstinsatsen – som skrattande lutar sig över en ung, sittande kvinna i citrongult, vitt och svart, som arbetar med med ett broderi i gult. 65,5 x 55. Signerad A. Edelfelt. 1879. Målad i Paris april–juni 1879 på beställning av en amerikansk konsthandlare (på baksidan av ramen finns hälften av en konsthandelsetikett från New York, Fifth Avenue, med konsthandlaren Brandus namn i blyerts). 1914 kom tavlan tillbaka från Amerika och var till salu i Axel Berndtsons konsthandel i Helsingfors.

Redaktionens kommentarer

Detta motiv är en avlöpare till "Hertig Karl skymfar Klas Flemings lik" (H100). Edelfelt planerade i mars och april motivet för familjen Cedercreutz som gjort en beställning, utan att ange något särskilt motiv de önskade sig. Axel Cedercreutz fick senare en variant av detta motiv, kallad "Ett frieri" (H122). I maj och juni 1878 funderade Edelfelt på detta motiv för Heimbürger som också gjort en beställning utan att önska sig ett särskilt motiv. I slutet av juni 1878 beställde konsthandlaren Goupil med representant från New York motivet av Edelfelt för 1000 francs.

Förekomster i brev

Paris d. 16 Januari 78. 16 januari 1878
Porträtten av Mademoiselle Carpentier och Mannerheims syster, samt Heimbürgers beställning borde försäkra inkomster åt Edelfelt.

d. 13 mars 78 13 mars 1878
Så snart Edelfelt får tavlan färdig börjar han på med skissen till Cedercreutzes; för det priset kan de inte begära något mycket utfört; Edelfelt har funderat på en landsknekt från 1500-talet som kurtiserar en syende flicka i fönstersmyg.

Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20 mars 1878
Edelfelt undrar vad han skall måla åt Heimbürger; han funderar på en kostymfigur i naturlig storlek; hos en engelsman i huset har han sett en kvinnomodell, en 18-årig flicka, som är ovanligt vacker och har förtjusande händer; hon i en kostym från renässanstiden vore fängslande för ögat; han har lust att målat något stort igen.

Paris d. 4 maj 1878 4 maj 1878
Edelfelt har arbetat på porträttet av friherrinnan Sofia Cotta och en skiss till Heimbürgers tavla; han har funderat på att göra en genrebit från 1500-talet, en tysk flicka som syr och en lat landsknekt som hänger bakpå stolen och kurtiserar henne.

Paris d 25 maj 1878 25 maj 1878
Edelfelt försöker komma hem så snart som möjligt, men troligen inte före början av juli; han måste först börja på den Heimburgerska tavlan och få in lite pengar.

Paris d 4 Juni 1878. 4 juni 1878
Edelfelt kommer hem när han fått pengar av Heimbürger; han har varit på Cluny och gjort några studier; han gör troligen en landsknekt som kurtiserar en flicka som broderar och kallar den något i still med "I höganloftsbur".

Paris pingstdagen 1878 9 juni 1878
Edelfelt känner sig på utmärkt humör efter att ha arbetat de senaste dagarna; Edelfelt har varit på Cluny för att göra studier till Heimbürgers tavla; motivet med landsknekten framstår som allt mer idiotiskt; då Henri Dütschold såg skissen med landsknekten och flickan som broderar kommenterade han ironiskt att det är "très gentil et neuf surtout" [mycket beskedligt och nytt framför allt]; för att göra det mera originellt kunde Edelfelt fördela ljuset på ett egendomligt sätt; på Cluny gjorde Edelfelt en teckning av fönstersmygen och en liten målad skiss av trädgården; han är nästan böjd att placera de Heimbürgerska figurerna ute i det fria; han tänker inte ödsla mycket tid och tankemöda på tavlan, huvudsaken är pengarna.

Paris d. 1 Juli 1878 1 juli 1878
Två herrar som presenterade sig som Goupils andra jag och en företrädare för huset Goupil & Co i New York besökte Edelfelt; de beställde en liten tavla (ungefär fjärdedelen av Blanca) med två figurer efter en croquis (en landsknekt och flicka) för 100 francs att göras i höst; de tog spanskan för 500 francs utan ram; om dessa första tavlor behagar kan Edelfelt få en ständig försäljning av småtavlor hos honom; följande dag kommer modellen och Edelfelt skall retouchera händerna på spanskan; kanske hade det varit noblare att ge tavlan åt Carl Mannerheim.

Lördag mars 79. 15 mars 1879
Edelfelt tänker måla några små kostymbilder för att säljas: han skall försöka få motiv som kan intressera, för han är utled på välmålade mannekängfigurer som ingenting säger.

Paris måndag 24 mars 79 24 mars 1879
Edelfelt ser fram emot att i lugn och ro måla några småsaker tills det Koechlinska porträttet kommer.

Paris d. 28 april 79 28 april 1879
Edelfelt har börjat en ny tavla med samma ämne, men från en annan vinkel, lite mera i profil, för konsthandlaren som inte ger honom någon ro.

Paris lördag d. 10 mai -79. 10 maj 1879
Edelfelt har målat flitigt; han har på grund av bristen på pengar inte kunnat hyra kostymen till Citoyennen [Medborgarinnan]; den större tavlan för konsthandlaren (samma ämne som den Cedercreutzska, men i helfigur) har Edelfelt tecknat upp och hoppas få den manliga figuren färdig samma dag. Edelfelt har för närvarande en av Paris bästa modeller, Colarossi, som säger att Edelfelt är känd bland konstnärerna.

Paris d. 17 maj 1879 17 maj 1879
Edelfelt håller ännu på med tavlan för konsthandlaren; den blir större och bättre än Edelfelt först tänkte sig och han måste få mera betalt för den. Edelfelt har skrivit till konsthandlaren; han har flera lämpliga småskisser att sälja förutom tavlan.

Paris d. 23 23 maj 1879
För att lugna sitt samvete har han varit på Cluny för att göra fonden till en tavla.

Paris d. 27 maj 79. 27 maj 1879
Då Alfred Koechlins porträtt inte kommer att uppehålla Edelfelt, skall han så fort som möjligt göra undan la Citoyenne [Medborgarinnan], huvudet åt Fredric Rettig och tavlan som han börjat på för konsthandlarens räkning. Konsthandlaren har inte varit där och Edelfelt har skrivit till honom och bett honom bestämma en dag då han kan komma för att se tavlan. Inom en månad borde Edelfelt vara klar med sina småtavlor; vädret är vackert och han har flanerat; han skall till Cluny för att måla fonden på sin tavla.

d. 3 Juni 1879 3 juni 1879
Edelfelt har målat fonden till den andra tavlan på Cluny; det blir tusen gånger bättre då man målar allt efter naturen; om hans salongstavla vore gjord på detta sätt skulle den vara bra; hädanefter skall han inte dra ett sträck de chic [på fri hand] och Alexandra Edelfelt måste se till att han håller sig till sitt löfte; ju mera hans corpus [kropp] tilltar desto dummare och latare tycker han sig bli. Konsthandlaren som beställt landsknekten och flickan har inte hört av sig.

Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
Alla Edelfelts beräkningar i vår har slagit fel, Salongstavlan, Alfred Koechlins porträtt, den Mulhousiska tavlan är osåld och den amerikanska konsthandlaren som inte kommer.

Paris den 22 Juni 1879 22 juni 1879
Den amerikanske konsthandlaren kom och tog tavlan för 1 500 francs; Edelfelt skall göra några små ändringar och kan därför inte resa på ett par dagar. Edelfelt borde redan vara på resan men har varit tvungen att stanna några dagar till för att göra några förändringar på tavlan som amerikanen beställde. Citoyenne [Medborgarinnan] och det Rettigska huvudet är färdiga; det återstår bara några små ändringar på konsthandlartavlan.

Köpenhamn d. 1 Juli 1879 1 juli 1879
Edelfelt fick Alexandra Edelfelts brev i Köpenhamn; hans avresa sköts upp till den 28 juli då han ville få tavlan åt amerikanen färdig.

d. 9 juni 9 juli 1879
Den amerikanska konsthandlaren hörs inte av och Edelfelt är orolig för sin tavlas öde och för hur han skall komma hem; kanske skriver han till senator Wilhelm Forsman och får 500 mark genast.