Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

På en gräsbevuxen, solbelyst vårlig skogsbacke ligger en ung, elegant man – Gunnar Berndtson – i ljusblå kostym och vit väst, hållande en cigarett i handen och betraktande en ung, brunhårig parisiska – Antonia – som sitter lutad mot ett träd i förgrunden till vänster läsande för honom. Hon bär en rosafärgad klänning med volanger, stor gul hatt med plymer, körbärfärgade strumpor och svarta skor. På gräset ligger mannens gula halmhatt. I bakgrunden ljusgröna buskar och två gråbruna trädstammar. Ljus kolorit i grönt, blått, gult, grågrönt och gråbrunt. Breddformat. Signerad A. Edelfelt 1878. Målad i Meudon och Paris våren 1878 samt fullbordad på Hindhår sommaren samma år.

Redaktionens kommentarer

Målad sommaren 1878 i trakterna av Val d'Aulnay, Sceaux och Fontenay-des-Roses, inte Meudon. Gunnar Berndtson agerade modell för mannen, men ersattes av någon annan av Edelfelts vänner då denne målade färdigt tavlan i Finland. "Idyll" målades på beställning av Heimbürger och ställdes ut på Ryska konstakademiens utställning i Sankt Petersburg 1879.

Förekomster i brev

Paris d. 16 Januari 78. 16 januari 1878
Porträtten av Mademoiselle Carpentier och Mannerheims syster, samt Heimbürgers beställning borde försäkra inkomster åt Edelfelt.

Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20 mars 1878
Edelfelt undrar vad han skall måla åt Heimbürger; han funderar på en kostymfigur i naturlig storlek; hos en engelsman i huset har han sett en kvinnomodell, en 18-årig flicka, som är ovanligt vacker och har förtjusande händer; hon i en kostym från renässanstiden vore fängslande för ögat; han har lust att målat något stort igen.

Café de la Régence d. 14 april 78. 14 april 1878
Föregående dag var Pietro Krohn på utställningen och Edelfelt var på landet, i Chaville, där han var föregående vecka med Jules Bastien och Charles Baude; Edelfelt gjorde en studie, en skogsinteriör i vårstämning; möjligen kan han använda den till en tavla, med en dam i förgrunden plockandes violetter; vädret har varit härligt, så sommarvarmt att man känt sig föryngrad och förbättrad.

Paris skärtorsdag – 78. 18 april 1878
En sådan väva; Edelfelts tid har upptagits av allmänna utställningen, fru Aspelins porträtt och två påbörjade landskapsstudier. Hemkomsten i sommar beror på när den Heimbürgerska tavlan blir färdig.

Paris d. 4 maj 1878 4 maj 1878
Edelfelt har arbetat på porträttet av friherrinnan Sofia Cotta och en skiss till Heimbürgers tavla; han har funderat på att göra en genrebit från 1500-talet, en tysk flicka som syr och en lat landsknekt som hänger bakpå stolen och kurtiserar henne.

Paris d 25 maj 1878 25 maj 1878
Edelfelt försöker komma hem så snart som möjligt, men troligen inte före början av juli; han måste först börja på den Heimburgerska tavlan och få in lite pengar.

Paris d 4 Juni 1878. 4 juni 1878
Edelfelt kommer hem när han fått pengar av Heimbürger; han har varit på Cluny och gjort några studier; han gör troligen en landsknekt som kurtiserar en flicka som broderar och kallar den något i still med "I höganloftsbur".

Paris pingstdagen 1878 9 juni 1878
Edelfelt känner sig på utmärkt humör efter att ha arbetat de senaste dagarna; Edelfelt har varit på Cluny för att göra studier till Heimbürgers tavla; motivet med landsknekten framstår som allt mer idiotiskt; då Henri Dütschold såg skissen med landsknekten och flickan som broderar kommenterade han ironiskt att det är "très gentil et neuf surtout" [mycket beskedligt och nytt framför allt]; för att göra det mera originellt kunde Edelfelt fördela ljuset på ett egendomligt sätt; på Cluny gjorde Edelfelt en teckning av fönstersmygen och en liten målad skiss av trädgården; han är nästan böjd att placera de Heimbürgerska figurerna ute i det fria; han tänker inte ödsla mycket tid och tankemöda på tavlan, huvudsaken är pengarna.

Paris d. 16 Juni 1878 16 juni 1878
Edelfelt har gjort en skiss till den Heimburgerska tavlan och skulle genast slutföra den bara det vore vackrare väder; den skall nämligen målas ute; hemresan blir tidigast i medlet av juli; han skall först ha tavlan färdig, och dessutom pengar till resan, kläder, stövlar, hatt, transport för ramen och hyran.

Paris midsommardagen 1878. 24 juni 1878
Edelfelt önskar han var säker på att kunna resa hem i mitten av juli; så mycket tid behöver han för att börja en tavla och se utställningen, men han längtar hem; det är synd att Pietro Krohn kanske blir mera ledig under sensommaren och hösten då Edelfelt är borta.

Paris d. 1 Juli 1878 1 juli 1878
Edelfelt tror han kan måla färdigt Heimbürgers tavla hemma; det borde gå att få någon av sina bekanta att posera för den unga mannen.

Paris d. 3 Juli 1878 3 juli 1878
Kanslirådet Ludvig Fredrik Heimbürger har skrivit och gett sin släktings adress i Petersburg; han nämner också möjligheten att Edelfelt kan få ett förskott så snart han börjat på tavlan.

Paris d. 9 Juli 1878. 9 juli 1878
Illustration: körsbärsflickan. Förutom den Heimbürgerska tavlan gör Edelfelt ett huvud Ludvig XVI för att sälja; det är landskapsfond och körsbär i en korg; huvudet och händerna är färdiga; hatten har han fått låna av en spansk målare Gonzales. Edelfelt undrar vad han skall göra om Heimbürger inte betalar förskottet.

Paris den 15, redan den 15 Juli! 15 juli 1878
Alexandra Edelfelts brev väcker hemlängtan hos Edelfelt; hans hemresa är helt beroende av om han får in pengar; Heimbürger förstod inte hans första invit, Edelfelt skall skriva på nytt och fråga om möjligheten till ett förskott; i annat fall får han vänta på riktigt bondtur igen; han kommer hem tidigast i augusti. Edelfelt har påbörjat tavlan, under veckan har han gjort studier i Sceaux. Edelfelt har varit ute i Sceaux och Fontenay aux Roses och arbetat i en makalöst vacker dal med stora präktiga kastanjträd; Mille (Emil) Cedercreutz och Gunnar Berndtson har varit med honom två gånger; Edelfelt har gjort en studie av Berndtson och modellen (densamma som satt för spanskan); Pietro Krohn vill ändra Berndtsons ställning på tavlan. I övermorgon åker Edelfelt ut igen; på onsdag kommer Gunnar Berndtson och modellen; Edelfelt fortsätter i sin ateljé resten av veckan.

la Vallée d’Aulnay (près Sceaux) d. 16 Juli 1878. 16 juli 1878
Edelfelt gör den Heimbürgerska tavlan i en skogsdild [skogsäng], kallad Parc d'Aulnay; Pietro Krohn tyckte skissen var för mycket komponerad, och Edelfelt ger honom rätt; Edelfelt skall leta efter en naturligare ställning då Gunnar Berndtson kommer ut med kvinnomodellen; Hon sitter och läser, Han ligger och lyssnar och röker cigarr; han borde hitta på något poetiskt namn i stil med "Märchen aus schönen Zeit" [~saga från en vacker tid]; han hinner troligen göra färdig kvinnofiguren och landskapet inom följande vecka, resten gör han hemma; han hoppas någon av hans vänner kan ligga modell för den manliga figuren. Edelfelt får sitt kaffe och han skall ge sig ut i skogen; han hoppas få tag i det som Pietro Krohn kallar "det naturliga" i kompositionen; hittills har han inte lyckats fånga detta "imprévu" [oförutsedda]; nästan alla anklagar Edelfelt för en viss försiktighet i måleriet, inte tillräcklig oförskämdhet och ungdomlig djärvhet.

Paris d. 22 Juli 1878 22 juli 1878
Tavlans figurer blir inte riktigt bra; Edelfelt hann bara göra en flyktig skiss dagen då Gunnar Berndtson och modellen var ute; ljuset förändras i hans ateljé och han är ovan att måla i fria luften; man mår gott på landet i Frankrike. Staden känns het, kvalmig och otrevlig i jämförelse med landet och Edelfelt åker därför dit ut igen för att fortsätta med landskapet. Edelfelt är nu 24 år; Pietro Krohn drack Alexandra Edelfelts skål i de varmaste ordalag; Edelfelt hoppas Mamma kan förlåta hans dröjsmål i sommar; han hade kunnat börja på tavlan tidigare men mycket tid har gått åt landsmännen, vännerna och expositionen [världsutställningen]. Pietro Krohn var ute på landet och kritiserade Edelfelts tavla; Edelfelt var glad att Krohn inte gick åt den alltför mycket; det vore nyttigt att ständigt ha Krohn efter sig med sina dräpande anmärkningar.

Paris d. 23 Juli 1878 23 juli 1878
Heimbürger i Petersburg har inte hört av sig; Edelfelt har skrivit till dennes släkting, censorn i Helsingfors och uppmanat denne att så snabbt som möjligt ordna affären.

Paris d. 28 Juli 1878 28 juli 1878
Tavlan blir inte så bra som Edelfelt tänkt sig; regnskurar hindrade honom flera halvdagar från att arbeta; han hoppas i Finland få någon av sina bekanta att posera för den manliga figuren. Edelfelt var förra veckan ute i Aulnay ända till i förrgår.

Paris d. 2 aug. 1878 fortsatt d. 5, sedan jag fått pengar 2 augusti 1878
Edelfelt önskar lika mycket som Alexandra Edelfelt att han är hemma den 15 augusti; han har inte hört från Heimbürger; han har skrivit till Gustaf Wilhelm Edlund och morbror Gustaf Brandt och bett endera av dem skaffa Edelfelt 1 000 mark och sända dem per telegraf; Edelfelt skulle i bästa fall ta Alexander som avgår den 10 augusti från Lübeck och anländer den 14 till Helsingfors. Det var gubben Fredrik Berndtson som rådde Edelfelt att vända sig till Gustaf Wilhelm Edlund; Edlund borde begripa att Edelfelt har säkerhet i sina tavlor och Johan August von Borns porträtt; det var dumt att inte ta de Heimbürgerska pengarna föregående år och sätta in dem på en sparbank. Det var bra att han inte tog Heimbürgers pengar föregående år; Ludvig Fredik Heimbürger i Helsingfors har nu skickat 1 200 mark och Edelfelt är klar att resa; då Alexandra Edelfelt får brevet är han redan på väg.

Petersburg onsdag afton. 8 januari 1879
Edelfelt begav sig till Heimbürger som bor trevligt i ett mindre hus på 5:te linjen och har ett bättre galleri än Edelfelt väntade sig; Heimbürger visade en utmärkt liten tavla av Alexej Harlamoff och beställde en pendant [tavla avsedd att hängas som par till den andra tavla] av Edelfelt; Heimbürger tycktes inte hugad att köpa den stora tavlan, Carl IX, men ville bestämt ha en historisk bild, helst i samma storlek som Harlamoffs; Heimbürgers fru är en tystlåten tyska, som inte det minsta befattade sig med deras samtal; Heimbürger ville även ställa ut "Idyllen" på akademins exposition, vilket Edelfelt tillät efter att Heimbürger låtit Alexander Beggrow fernissa den.

d. 8 mars 1879. 8 mars 1879
Om tavlan står honom dyrt är det Edelfelts eget fel och blir en nyttig lektion; det var enfaldigt att måla finska landskap i Paris och franska genretavlor i Finland; men än är Polen ej förlorat; kanske kommer ännu inspiration från höjden.

Paris d 20 april 79. 20 april 1879
Den Cedercreutzska tavlan är så gott som färdig; friherrinnan sade att Edelfelt kunde begära mera, även om det till en början var fråga om en skiss för 200 mark; på grund av utgifterna för kostymer och modeller kan han omöjligt begära mindre än 400 mark, och det är billigt i jämförelse med den Heimbürgerska tavlan; Edelfelt skall skriva till Mille (Emil) Cedercreutz och begära några hundra mark på förhand; det är olidligt att lägga ut för ramar och modeller, och det borde inte för köparen vara någon skillnad när han betalar, då tavlan ändå är så gott som färdig.

Torsdag d. 2 mars 1882 2 mars 1882
Heimbürger, ljusfabrikanten har skickat skogsinteriören, den gamla till Beggrow för att säljas, ty han tycker ej om den. Det är nu tråkigt för mig, ty taflan är klen, och jag konstaterade med nöje att skärgårdstaflan var hundragånger bättre. Jag har således gjort framsteg sedan 78. Men tråkigt är det att den der smörjan står och skyltar hos Beggrow. Kostymerna förefaller redan gammalmodiga, och det hela saknar chic, är hårdt, och pojken är en vaxdocka.