Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Vårsommarlandskap med en skogsbacke, på vilken Gunnar Berndtson i grå dräkt ligger utsträckt bredvid en ung dam i gul hatt och vit klänning. Till höger en grov trädstam. Olja på trä. 18 x 23. Signerad A. Edelfelt 1878.

Förekomster i brev

Paris d. 16 Juni 1878 16 juni 1878
Edelfelt har gjort en skiss till den Heimburgerska tavlan och skulle genast slutföra den bara det vore vackrare väder; den skall nämligen målas ute; hemresan blir tidigast i medlet av juli; han skall först ha tavlan färdig, och dessutom pengar till resan, kläder, stövlar, hatt, transport för ramen och hyran.

Paris den 15, redan den 15 Juli! 15 juli 1878
Edelfelt har varit ute i Sceaux och Fontenay aux Roses och arbetat i en makalöst vacker dal med stora präktiga kastanjträd; Mille (Emil) Cedercreutz och Gunnar Berndtson har varit med honom två gånger; Edelfelt har gjort en studie av Berndtson och modellen (densamma som satt för spanskan); Pietro Krohn vill ändra Berndtsons ställning på tavlan. Edelfelt har påbörjat tavlan, under veckan har han gjort studier i Sceaux.

la Vallée d’Aulnay (près Sceaux) d. 16 Juli 1878. 16 juli 1878
Edelfelt gör den Heimbürgerska tavlan i en skogsdild [skogsäng], kallad Parc d'Aulnay; Pietro Krohn tyckte skissen var för mycket komponerad, och Edelfelt ger honom rätt; Edelfelt skall leta efter en naturligare ställning då Gunnar Berndtson kommer ut med kvinnomodellen; Hon sitter och läser, Han ligger och lyssnar och röker cigarr; han borde hitta på något poetiskt namn i stil med "Märchen aus schönen Zeit" [~saga från en vacker tid]; han hinner troligen göra färdig kvinnofiguren och landskapet inom följande vecka, resten gör han hemma; han hoppas någon av hans vänner kan ligga modell för den manliga figuren. Edelfelt får sitt kaffe och han skall ge sig ut i skogen; han hoppas få tag i det som Pietro Krohn kallar "det naturliga" i kompositionen; hittills har han inte lyckats fånga detta "imprévu" [oförutsedda]; nästan alla anklagar Edelfelt för en viss försiktighet i måleriet, inte tillräcklig oförskämdhet och ungdomlig djärvhet.

Paris d. 22 Juli 1878 22 juli 1878
Tavlans figurer blir inte riktigt bra; Edelfelt hann bara göra en flyktig skiss dagen då Gunnar Berndtson och modellen var ute; ljuset förändras i hans ateljé och han är ovan att måla i fria luften; man mår gott på landet i Frankrike. Pietro Krohn var ute på landet och kritiserade Edelfelts tavla; Edelfelt var glad att Krohn inte gick åt den alltför mycket; det vore nyttigt att ständigt ha Krohn efter sig med sina dräpande anmärkningar.

Det finns inga bilder för det här konstverket.