Bertel Hintzes beskrivning

32: Bröstbild av en ung dam i ljusblå sidenklänning med guldbrosch och svart spetsschal. Kring halsen ett svart sidenband med guldmedaljong. Inom målad oval. 32 x 27. Signerad AE 73. Sannolikt ett av de tre studiehuvuden från Antwerpen som ställdes ut under no 10 på Finska konstföreningens exposition 1876 33: Bröstbild i profil åt vänster av en ung italienska. Över axlarna en schal med gröna, rosa och grå ränder. Grå bakgrund. 37 x 32. Signerad AE 73. Utställd på samma exposition 34: Dam i svart. Bröstbild i profil åt höger av en ung dam med svart hår och böjd näsa, svarta ögonbryn och mörka ögon. Svart klänning med smal svart spetskrage kring halsen, svart stenkolsbrosch. I örat svarta stenkolspärlor. Svart bakgrund. 47 x 37. Signerad A. E. Antwerpen 1873.

Förekomster i brev

Antwerpen d. 23 Oktober 73. 23 oktober 1873
Dagarna går fort när man arbetar; modellerna sitter inte längre än två dagar, 6 timmar dagligen; på den tiden skall huvudet vara färdigt; eleven, Monsieur Emile Claus gör "fullkomligt noggrant" ett huvud på 6 timmar.

Antwerpen d 13 Nov. 1873. – 13 november 1873
Morbror Gustaf Brandt frågar hur undervisningen på konstakademien går till: huvuden och torserna målas i naturlig storlek och modellerna för de förra byts ut varannan dag och för de senare en gång i veckan; "têtes d'expression" och komposition utför man som man vill i kol eller svartkrita; med "expressionshufvud" menas ett huvud eller en halvfigur som framställs med ett givet uttryck, t.ex. hat, fruktan, hån, löje, glädje eller övermod.

Paris d. 12 Maj 1875 12 maj 1875
Osäker koppling Edelfelt skall skicka porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier; Alexandra Edelfelt får avgöra om det lönar sig att ställa ut något annat än Lindholms pojke.

Paris d. 17 Maj på aftonen. (annandag pingst) 17 maj 1875
Osäker koppling Idag sänder Edelfelt en låda med porträttet av Berndt Lindholms pojke och några studier till konsul Klingström i Lübeck för vidare befordran till Alexandra Edelfelt; han hoppas unge Lindholms porträtt hinner med på utställningen i Helsingfors.

Börjadt d. 25 Maj 1875, fortsatt senare. 25 maj 1875
Osäker koppling Edelfelt skall snart skriva om de studier han sänt hem; han hoppas att studierna och porträttet av lilla Ragnar Lindholm kommer fram i tid; av studierna har han bara tänkt ställa ut två, Alexandra Edelfelt är säkert av samma åsikt.

Paris 31 Maj 1875. 31 maj 1875
Osäker koppling Edelfelts studier borde lyckligen ha anlänt till Helsingfors; han borde ha förvarnat Alexandra Edelfelt på att flera av dem inte är ägnade för folks, systrarnas och fruarnas, blickar på grund av sin nakenhet; torserna, den lilla pojken som spelar flöjt och huvudena kan ju vem som helst se; han hade gärna velat måla draperier på de nakna gubbarna men då var det för sent, och målningen torkar ju inte på en dag.

Rôm. 2 Mai. 1876. 2 maj 1876
Osäker koppling En underrättelse i brevet till Pietro Krohn som Edelfelt inte kan låta bli att förundra sig över är den om auktionen och den ofantligt höga summa allt detta kom att stiga till; han tycker synd om alla dem som kastat pengar på dessa gamla studier.

Rom d. 18 maj (torsdag) 76. 18 maj 1876
Osäker koppling Edelfelt hoppas att B.O.Schauman har anmält hans tavlor till expositionen!

Det finns inga bilder för det här konstverket.