Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

I en nordtysk 1500-talsinteriör sitter en ung, vitklädd flicka vid sin sybåge, medan en landsknekt i rödbrun, slitsad uniform lutar sig mot flickans stol och skrattande viskar någonting åt henne. På bröstet har han ett vapen i rött och vitt med dubbelörn. I bakgrunden en väggpanel med blomsterdekor i fälten. Högt på väggen till vänster en blå blomstervas vi ett litet omålat fönster, genom vilket solsken faller in över figurerna. 30 x 40. Signerad A. Edelfelt -79. Målad i Paris april–maj 1879 på beställning av Friherre Axel Cedercreutz för 300 mk.

Redaktionens kommentarer

Detta motiv är en avlöpare till "Hertig Karl skymfar Klas Flemings lik" (H100). Edelfelt planerade motivet för familjen Cedercreutz i mars och april 1878. Cedercreutzarna hade gjort en beställning, utan att ange något särskilt motiv. I maj och juni 1878 funderade Edelfelt på att använda detta motiv för ett verk för Heimbürger som också hade gjort en beställning utan att önska sig ett särskilt motiv. I slutet av juni 1878 beställde konsthandlaren Goupil med representant från New York motivet av Edelfelt för 1000 franc. Ett år senare återkom Edelfelt till motivet som han målade för Axel Cedercreutz. Före Edelfelt målade "Ett frieri" för Axel Cedercreutz hade han för denne planerat en scen med tvätterskor i Paris.

Förekomster i brev

Paris d. 19 november 77 19 november 1877
Säg åt Cedercreutz att Edelfelt antar deras beställning; han måste skaffa pengar för att betala sjukdomen; han vill ha pagen såld till vilket pris som helst.

Paris d. 16 Januari 78. 16 januari 1878
Porträtten av Mademoiselle Carpentier och Mannerheims syster, samt Heimbürgers beställning borde försäkra inkomster åt Edelfelt.

Paris d. 22 febr -78 22 februari 1878
Så snart Edelfelt får färdig sin tavla börjar han med friherre Cedercreutz beställning.

d. 13 mars 78 13 mars 1878
Så snart Edelfelt får tavlan färdig börjar han på med skissen till Cedercreutzes; för det priset kan de inte begära något mycket utfört; Edelfelt har funderat på en landsknekt från 1500-talet som kurtiserar en syende flicka i fönstersmyg.

Paris d. 20 mars 78. fortsatt d. 22 – 20 mars 1878
Edelfelt undrar vad han skall måla åt Heimbürger; han funderar på en kostymfigur i naturlig storlek; hos en engelsman i huset har han sett en kvinnomodell, en 18-årig flicka, som är ovanligt vacker och har förtjusande händer; hon i en kostym från renässanstiden vore fängslande för ögat; han har lust att målat något stort igen.

Paris skärtorsdag – 78. 18 april 1878
Edelfelt har börjat på en gårdsinteriör med några tvätterskor i bakgrunden; han undrar om Cedercreutz skulle nöja sig med detta, eller om de nödvändigtvis vill han något från medeltiden.

Paris d. 4 maj 1878 4 maj 1878
Edelfelt har arbetat på porträttet av friherrinnan Sofia Cotta och en skiss till Heimbürgers tavla; han har funderat på att göra en genrebit från 1500-talet, en tysk flicka som syr och en lat landsknekt som hänger bakpå stolen och kurtiserar henne.

Paris d 4 Juni 1878. 4 juni 1878
Edelfelt kommer hem när han fått pengar av Heimbürger; han har varit på Cluny och gjort några studier; han gör troligen en landsknekt som kurtiserar en flicka som broderar och kallar den något i still med "I höganloftsbur". Edelfelt hälsar till systrarna; *har Alexandra Edelfelt beslutat om flyttning till landet?; om Mamma fruktar utgifterna kan hon räkna med Edelfelt; han måste ju få pengar genom Johan August von Borns porträtt och småsakerna åt Cedercreutz.

Paris pingstdagen 1878 9 juni 1878
Edelfelt känner sig på utmärkt humör efter att ha arbetat de senaste dagarna; Edelfelt har varit på Cluny för att göra studier till Heimbürgers tavla; motivet med landsknekten framstår som allt mer idiotiskt; då Henri Dütschold såg skissen med landsknekten och flickan som broderar kommenterade han ironiskt att det är "très gentil et neuf surtout" [mycket beskedligt och nytt framför allt]; för att göra det mera originellt kunde Edelfelt fördela ljuset på ett egendomligt sätt; på Cluny gjorde Edelfelt en teckning av fönstersmygen och en liten målad skiss av trädgården; han är nästan böjd att placera de Heimbürgerska figurerna ute i det fria; han tänker inte ödsla mycket tid och tankemöda på tavlan, huvudsaken är pengarna.

Lördag mars 79. 15 mars 1879
Edelfelt tänker måla några små kostymbilder för att säljas: han skall försöka få motiv som kan intressera, för han är utled på välmålade mannekängfigurer som ingenting säger.

Paris måndag 24 mars 79 24 mars 1879
Edelfelt ser fram emot att i lugn och ro måla några småsaker tills det Koechlinska porträttet kommer.

d. 28 Mars 1879. 28 mars 1879
Edelfelt skall genast börja på med den Cedercreutzka tavlan; Citoyennen [Medborgarinnan] anser han sig kunna göra lite annorlunda; hon är så barnsligt patetisk där hon står och knyter näven; det skulle behövas något lika gripande men mera sant. Edelfelt har ännu inte skaffat kostymer till den Cedercreutzka tavlan; vädret är ruskigt och tanken på Salongen gör hans sinne sorgligt.

D. 3 april 79 3 april 1879
Edelfelt har inte kunnat börja på landsknektstavlan, eftersom Morin inte har kostymerna som behövs.

Paris d. 8 april 79. 8 april 1879
Edelfelt har börjat på den Cedercreutzka tavlan och har haft modell alla dagar. På Cedercreutz tavla har Edelfelt målat färdigt landsknekten; han hoppas få färdig den Mülhousiska tavlan på fyra dagar; han tror som Alexandra Edelfelt att han lyckas bäst då han arbetar fort.

Annandag påsk 79. 14 april 1879
Följande dag börjar Edelfelt på kvinnofiguren i den Cedercreutzska tavlan; efter den väntar Wilhelm Forsmans Citoyenne [Medborgarinna].

Paris d 20 april 79. 20 april 1879
Den Cedercreutzska tavlan är så gott som färdig; friherrinnan sade att Edelfelt kunde begära mera, även om det till en början var fråga om en skiss för 200 mark; på grund av utgifterna för kostymer och modeller kan han omöjligt begära mindre än 400 mark, och det är billigt i jämförelse med den Heimbürgerska tavlan; Edelfelt skall skriva till Mille (Emil) Cedercreutz och begära några hundra mark på förhand; det är olidligt att lägga ut för ramar och modeller, och det borde inte för köparen vara någon skillnad när han betalar, då tavlan ändå är så gott som färdig. Den Cedercreutska lilla scenen blir rätt bra vad uttrycken beträffar.

Paris d. 21 april 1879 21 april 1879
Edelfelt har skrivit till Mille (Emil) Cedercreutz med anledning av den lilla tavlan; det är inte lätt att göra något i hast, då man också vill kunna stå för det man sätter sitt namn under; Edelfelt har fått en otäck kostym åt landsknekten och får försöka skaffa sig en annan eller måla om mannens kläder "de chic" [på fri hand].

Paris d. 28 april 79 28 april 1879
Den Cedercreutzska tavlan är helt färdig; Edelfelt tycker det är synd att ge den till ett så lågt pris.

d. 8 Maj 79 8 maj 1879
Edelfelt skriver för att beklaga sig över det förfärliga vädret och sin svåra penningförlägenhet; Cedercreutz har inte skickat pengar, fastän Alexandra Edelfelt meddelat att brevet kommit fram till Mille Cedercreutz.

Paris lördag d. 10 mai -79. 10 maj 1879
Postiljonen har varit där, men inget svar från Cedercreutz; om en konsthandlare kom och bjöd mera för den lilla tavlan vore Edelfelt galen om han inte sålde den. Edelfelt har målat flitigt; han har på grund av bristen på pengar inte kunnat hyra kostymen till Citoyennen [Medborgarinnan]; den större tavlan för konsthandlaren (samma ämne som den Cedercreutzska, men i helfigur) har Edelfelt tecknat upp och hoppas få den manliga figuren färdig samma dag.

Paris d. 12 maj 79 12 maj 1879
Inget brev och inga pengar från Cedercreutz.

Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
La Citoyenne [Medborgarinnan] är nästan färdig, likaså huvudet som Fredric Rettig beställde; Edelfelt sänder dessa två tavlor, samt hans Salongstavlor och den Cedercreutzska till Helsingfors; "Gubben" Chabod får sköta avsändningen.

Paris den 22 Juni 1879 22 juni 1879
Amerikanen ville också ha Cedercreutz tavla och bjöd 1 000 francs; Edelfelt har lovat den åt Cedercreutz för 400–500. Edelfelt skickar vinterpaletån med tavlorna; Chabod har lovat skicka alla fem tavlorna i en låda.