Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Fri variant av katalog nummer 89. I en starkt mörknad interiör med kungörelser på väggen till höger står en ung kvinna, knäfigur, med vänstra handen stödd mot ett ljusgrått bord och den högra energiskt knuten vid bröstet. Ljusgrön taftkjol, mörkgrön taftblus, skiftande i blått och rödviolett, vit halsduk och vita manchetter, mörk hatt med tricolorband kring den höga kullen. Dagmått: 90 x 64. Signerad: A. Edelfelt. Paris 1879. Målad i Paris i juni 1879 på beställning av senator W. Forsman.

Förekomster i brev

Lördag mars 79. 15 mars 1879
Edelfelt tänker måla några små kostymbilder för att säljas: han skall försöka få motiv som kan intressera, för han är utled på välmålade mannekängfigurer som ingenting säger.

Paris måndag 24 mars 79 24 mars 1879
Edelfelt ser fram emot att i lugn och ro måla några småsaker tills det Koechlinska porträttet kommer.

d. 28 Mars 1879. 28 mars 1879
Edelfelt skall genast börja på med den Cedercreutzka tavlan; Citoyennen [Medborgarinnan] anser han sig kunna göra lite annorlunda; hon är så barnsligt patetisk där hon står och knyter näven; det skulle behövas något lika gripande men mera sant.

D. 3 april 79 3 april 1879
I dag har Edelfelt haft modell för att göra teckningar till Wilhelm Forsmans Citoyenne; han vill göra den på ett annat sätt denna gång; han kunde göra henne skrivande och ha ett gammalt "fruntimmer" bakom som följder pennans rörelser och kalla det "en supplik till Robespierre"; det vore bra att veta om Forsman vill ha en likadan Citoyenne, men det är inte troligt då han aldrig sett tavlan; det är på fröken Bertha Forsmans inrådan som reproduktionen blivit gjord.

Annandag påsk 79. 14 april 1879
Följande dag börjar Edelfelt på kvinnofiguren i den Cedercreutzska tavlan; efter den väntar Wilhelm Forsmans Citoyenne [Medborgarinna].

Paris d 20 april 79. 20 april 1879
Edelfelt håller med Alexandra Edelfelt om att inte göra några stora förändringar på Wilhelm Forsmans Citoyenne [Medborgarinna]; han tänker placera henne i ett rum vid ett skrivbord i ungefär samma ställning som den förra.

Paris d. 28 april 79 28 april 1879
Edelfelt skall börja med Citoyenne [Medborgarinnan] endera dagen.

Paris lördag d. 10 mai -79. 10 maj 1879
Edelfelt har målat flitigt; han har på grund av bristen på pengar inte kunnat hyra kostymen till Citoyennen [Medborgarinnan]; den större tavlan för konsthandlaren (samma ämne som den Cedercreutzska, men i helfigur) har Edelfelt tecknat upp och hoppas få den manliga figuren färdig samma dag.

Paris d. 27 maj 79. 27 maj 1879
Då Alfred Koechlins porträtt inte kommer att uppehålla Edelfelt, skall han så fort som möjligt göra undan la Citoyenne [Medborgarinnan], huvudet åt Fredric Rettig och tavlan som han börjat på för konsthandlarens räkning. Inom en månad borde Edelfelt vara klar med sina småtavlor; vädret är vackert och han har flanerat; han skall till Cluny för att måla fonden på sin tavla.

d. 3 Juni 1879 3 juni 1879
Edelfelt har börjat på Wilhelm Forsmans Citoyenne [Medborgarinnan] och räknar bli färdig till den 10 juni; modellen har ett mycket uttrycksfullt ansikte; hon är aktris vid Cluny theatern, men har stått modell för John Singer Sargent, som rekommenderade henne; ställningen är ungefär den samma som på den Mellinska tavlan, men fonden blir interiör och kostymen är bättre, ljust siden gorge de pigeon [duvhals ~ färg som skiftar efter ljuset] och gröngrå kjortel. Edelfelt har modell alla dagar och Edelfelt skriver brevet under en frukostrast; följande dag skall han skriva färdigt artikeln om Salongen.

Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
La Citoyenne [Medborgarinnan] är nästan färdig, likaså huvudet som Fredric Rettig beställde; Edelfelt sänder dessa två tavlor, samt hans Salongstavlor och den Cedercreutzska till Helsingfors; "Gubben" Chabod får sköta avsändningen.

Paris den 22 Juni 1879 22 juni 1879
Citoyenne [Medborgarinnan] och det Rettigska huvudet är färdiga; det återstår bara några små ändringar på konsthandlartavlan. Edelfelt skickar vinterpaletån med tavlorna; Chabod har lovat skicka alla fem tavlorna i en låda. Wilhelm Forsman har rest utomlands.

d. 9 juni 9 juli 1879
Den amerikanska konsthandlaren hörs inte av och Edelfelt är orolig för sin tavlas öde och för hur han skall komma hem; kanske skriver han till senator Wilhelm Forsman och får 500 mark genast. Edelfelt väntar på en modell som inte kommer. På dagarna har Edelfelt arbetat flitigt på sin Citoyenne, som han haft otur med; han har fått en slarvig modell, och en duk som inte varit riktigt torr, vilket gör att färgen slår in och börjar spricka; han har varit så förtvivlad att han funderat på att börja om hela tavlan.

Paris d. 10 mars 1880. 10 mars 1880
På natten väcktes Edelfelt av att man skrålade Marseljäsen då de amnestierade anlände; med undantag för honom, hotellvärden och några tidningskorrespondenter var alla "purs", rena anhängare, som Edelfelt kunde tänka sig i 1783 års kostym eller i nationalgardesuniform under Kommunen; mest sympatiska såg de som fått amnesti ut; de såg trötta ut och var dåligt klädda, som Edelfelt föreställde sig guldgrävare i Californien; några kvinnor som återkom från Nya Caledonien såg ut som skuggor; de väntande Citoyennerna [Medborgarinnorna] bar röda kokarder och röda buketter och gav Edelfelt inspiration till nya, annorlunda "citoyennes" än dem han hittills målat; Edelfelt såg en rörande scen då en kommunard, Collot, tidigare medlem av comité central [centralkommittén], möttes av sin gamla mor.

Det finns inga bilder för det här konstverket.