Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Studie av den svenska sömmerskan Anna Törnblom - en ung, fyllig, leende kvinna, som håller en japansk solfjäder. Bakom henne ett draperi med en bråderad påfågel. Målad i Paris i slutet av mars och början av april 1879 (samtidigt målade Gunnar Berndtson en studie efter samma modell).

Förekomster i brev

d 5 mars 1879 5 mars 1879
Alfred Koechlin har skrivit om en utställning i Mulhouse som han vill att Edelfelt deltar i, men denna har ingenting att skicka.

Lördag mars 79. 15 mars 1879
Edelfelt tänker måla några små kostymbilder för att säljas: han skall försöka få motiv som kan intressera, för han är utled på välmålade mannekängfigurer som ingenting säger.

Paris måndag 24 mars 79 24 mars 1879
Edelfelt ser fram emot att i lugn och ro måla några småsaker tills det Koechlinska porträttet kommer.

Paris d. 8 april 79. 8 april 1879
För Mulhouse har Edelfelt börjat en tavla där färgen är huvudsaken; han använder en svensk modell som han kom i kontakt med under ett besök hos John Singer Sargent; det är en sömmerska som har arbetat hos den förnämsta damskräddaren Charles Frederick Wörth, ditsänd av Wörths svenska companjon Carlsson; Wörth hade avskedat henne på grund av bristande kunskaper i franska och hon har börjat stå modell hos en amerikansk målarinna, som i sin tur rekommenderat henne till Sargent; hon har vacker hals och eldrött hår, är timid [blyg] och pratar inte så mycket som franska modeller; Edelfelt och Gunnar Berndtson har börjat en studie med henne; på draperiet bakom målar han en påfågel; klänningen, halsens och hårets färger kan med den japanska solfjädern bilda en slags allegori över fåfängan. Monsieur Alfred Koechlin har upprepade gånger påmint Edelfelt om att tavloran till Mulhouse skall vara inlämnade den 15 april. På Cedercreutz tavla har Edelfelt målat färdigt landsknekten; han hoppas få färdig den Mülhousiska tavlan på fyra dagar; han tror som Alexandra Edelfelt att han lyckas bäst då han arbetar fort. Det är härligt väder, men Edelfelt har Mamsell Anna Törnblom som modell både i dag och följande dag och måste arbeta inne.

Annandag påsk 79. 14 april 1879
Med undantag för långfredagen och påskdagen har Edelfelt haft modell hela veckan och hans tavla för Mulhouse är klar. Edelfelt har skrivit till Alfred Koechlin, som är svår att träffa sedan denne kom in i statens tjänst; Edelfelt fick tillåtelse att skicka tavlan några dagar senare; det är en studie utan betydelse, men behaglig i färgen; ramen kostar 60 francs och med modell har han lagt ut 100 francs för att vara Koechelin till lags; han har inte stort hopp om att få tavlan såld i Mulhouse; i provinsen [landsbygden, allt utanför Paris] i Frankrike är publiken densamma som hemma.

Paris d. 21 april 1879 21 april 1879
Edelfelt har sänt iväg den Mulhousiska tavlan; det slutade med att han lade en mask i knäet på henne och kallade tavlan "souvenir de la mi-carême" [minne från midfastan].

Paris d. 23 23 maj 1879
Alfred Koechlin sade att Edelfelts tavlan i Mulhouse gör mycket lycka; Edelfelt hoppas den blir såld.

Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
Alla Edelfelts beräkningar i vår har slagit fel, Salongstavlan, Alfred Koechlins porträtt, den Mulhousiska tavlan är osåld och den amerikanska konsthandlaren som inte kommer.

Paris, tisdag d. 30 dec. 1879 30 december 1879
Det är Alfred Koechlin som köpt Edelfelts tavla i Mulhouse.

24 nov 80 24 november 1880
Osäker koppling Direktören för l’Art har beställt en akvarell, som Edelfelt ska ha färdig om en vecka; i l’Art planerar man arrangera en liten exposition; inbjudna är: Jules Bastien, Pascal Dagnan, Henri Gervex, några landskapsmålare och Edelfelt; möjligen skickas utställningen sedan vidare till London; Edelfelt har inga tavlor att ställa ut; direktören föreslog att Edelfelt ställer ut de två tavlor som finns hos Alfred Koechlin, samt skisser och teckningar.

Det finns inga bilder för det här konstverket.