Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Porträttstudie av Antonia Bonjean, en ung, brunhårig dam i mörk klänning med stor rosett kring halsen och en tusensköna vid bröstet. Hon har bruna ögon och ett litet örhänge i vänstra örat. Halvfigur i halv fas åt höger. Mörk, neutral bakgrund. Kolorit i brunt och svart. 44,5 x 47,5. Signerad: A. Edelfelt. Paris 1879. Ursprungligen avsedd för Pietro Krohn, såsom portätt av Antonia, men överlämnad åt kommerserådet F. von Rettig för en tidigare beställning av denne.

Förekomster i brev

Lördag mars 79. 15 mars 1879
Edelfelt tänker måla några små kostymbilder för att säljas: han skall försöka få motiv som kan intressera, för han är utled på välmålade mannekängfigurer som ingenting säger.

Paris måndag 24 mars 79 24 mars 1879
Edelfelt ser fram emot att i lugn och ro måla några småsaker tills det Koechlinska porträttet kommer.

Paris d. 27 maj 79. 27 maj 1879
Då Alfred Koechlins porträtt inte kommer att uppehålla Edelfelt, skall han så fort som möjligt göra undan la Citoyenne [Medborgarinnan], huvudet åt Fredric Rettig och tavlan som han börjat på för konsthandlarens räkning. Inom en månad borde Edelfelt vara klar med sina småtavlor; vädret är vackert och han har flanerat; han skall till Cluny för att måla fonden på sin tavla.

Paris d. 15 juni 1879 15 juni 1879
La Citoyenne [Medborgarinnan] är nästan färdig, likaså huvudet som Fredric Rettig beställde; Edelfelt sänder dessa två tavlor, samt hans Salongstavlor och den Cedercreutzska till Helsingfors; "Gubben" Chabod får sköta avsändningen.

Paris den 22 Juni 1879 22 juni 1879
Citoyenne [Medborgarinnan] och det Rettigska huvudet är färdiga; det återstår bara några små ändringar på konsthandlartavlan. Edelfelt skickar vinterpaletån med tavlorna; Chabod har lovat skicka alla fem tavlorna i en låda.

Åbo, den 21 Oktober 1879 21 oktober 1879
De åkte via hotellet till en supé i Fredric Rettigs nyinredda magnifika hus; Jacob Ahrenberg gjorde sig tillräckligt bekant med Rettig för att bjudas med; fru Marie Sophie Rettig var mycket hygglig; gäster var Ernst Rönnbäck, Alfred Magnus Forsström (kallad hertigen af Geta), Carl Armfelt och Rettigs bror; tavlan öppnades med stor ceremoni och beundrades; klockan 10 intogs supén som var ytterst fin med champagne.

Det finns inga bilder för det här konstverket.