Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

På en divan med ljust, gråbrunt överdrag vilar en ung, småleende brunett - modellen Virginie - lutad mot en ljus, beigefärgad japansk sidenkudde med svart foder. Knäfigur i fas åt vänster. Sidenklänning i ljus rosa med stor vit fichu samt vita spetsar vid kragen och på ärmarna. Hon håller en uppslagen bok, som ligger på kudden. I bakgrunden mörkgröna bladväxter. 54,5 x 65. Signerad: A. Edelfelt. Paris 1880. Målad vårvintern 1880 på beställning av en amerikansk konsthandlare. (Jfr även Gunnar Berndtsons samtidigt med Virginie som modell utförda "Parisiska".)

Redaktionens kommentarer

Målad i Paris sommaren 1880 på beställning av Tooth i London. Hintze har förväxlat "Läsande parisiska" I och II. Det verk som Hintze benämner med nummer II är i verkligheten det första, målat i Paris i januari-april 1880 för H. F. Antell. Hintze nämner att denna version är målad samtidigt som Gunnar Berndtsons "Parisiska". Berndtson anlände till Paris först 17.3.1880 (brev till Alexandra Edelfelt 16.3.1880) och fanns inte på plats under största delen av den tid då Edelfelt målade den första versionen av "Läsande parisiska". Det verk som Hintze benämner med nummer I är målat från och med andra hälften av juni 1880 på beställning av Tooth i London. Edelfelts och Berndtsons "Parisiska", som torde vara identisk med "Ja - nej, vilostund i ateljén", har många likheter, främst fonden och modellens dräkt, vilket gör att de ska dateras till samma tidpunkt, som enligt Edelfelts brev till Alexandra Edelfelt är sommaren 1880. Enligt detta är dateringen 1879 för Berndtsons "Ja - nej, vilostund i ateljén" i utställningspublikationen "Gunnar Berndtson - salongsmålare" (Åbo Konstmuseum, 1998) felaktig.

Förekomster i brev

Paris d. 16 mars 1880 16 mars 1880
Edelfelt får så mycket att göra med mindre tavlor att han varken har tid eller lust att tänka på nästa års salong.

Midsommardagen 1880 1 juni 1880
Edelfelt måste först få sina tavlor färdiga och få pengar för dem; ett halvt års hyra ska betalas på förhand.

Paris d. 11 Juni 1880 11 juni 1880
Edelfelt ska åt Arthur Tooth i London måla ett läsande fruntimmer för 1000 francs; det blir litet som Ellen Edelfelts porträtt. Det går inte med försäljningen av tavlan; Edelfelt har haft två förfrågningar som inte lett till något; konsthandlarna vill inte höra talas om Likfärden, även om de annars varit artiga och lovat ta småtavlor i mängd, både för New-York och London.

Paris d. 29 Juni 1880. 29 juni 1880
Edelfelt begriper inte hur han ska få tavlan åt Arthur Tooth färdig före flytten. Edelfelt tänker bara på att komma hem; nota bene [notera dock] att han först måste flytta, betala sina skulder och få sina tavlor färdiga.

Paris d 7 Juli 1880 7 juli 1880
Edelfelt längtar hem och hoppas få undanstökade sina många Marthas bekymmer, flyttning, betalning av skulder, uppköp, samt få tavlan åt Arthur Tooth i London färdig.

Det finns inga bilder för det här konstverket.