Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Redaktionens kommentarer

Pastellteckning från år 1882. Dedikation i nedre högra hörnet: à l'ami Gueldry. Signerad A. Edelfelt. 61,5 cm x 46 cm. Porträttet är känt under namnet Portätt av Jenny Carré. Bloggaren Alphonsina i bloggen Kirjeitä myllyltäni identifierar i ett inlägg från 20 januari 2015 modellen som Jenny Vaillant. Jenny Vaillant var familjebekant till Edelfelts vän Ferdinand Gueldry, och Edelfelt lärde känna henne våren 1880. Samma år födde Jenny Vaillant som ensamstående mor en dotter, Marguerite, som sedermera gifte sig med operachefen Albert Carré. Dotterns efternamn som gift kan vara en förklaring till varför modellen fått namnet Jenny Carré.

Förekomster i brev

Paris d. 4 mars 1880. 4 mars 1880
Föregående dag var Edelfelt på dans hos Gueldrys; en rolig kotiljong med improviserade maskeringar gav liv åt dansen; Edelfelt slog för en vacker och kokett flicka, Mademoiselle Jenny Vaillant, syster till sångerskan Marguerite Vaillant; Marguerites två yngre systrarna är elever vid konservatoriet och ska också ha utmärkta röster; den yngre var 16 år som Ia Forsman, men ser bättre ut; den äldre, Jenny Vaillant, uppmuntrade Edelfelt i början av kvällen och hade honom i vittnens närvaro att underteckna ett kontrakt på hennes solfjäder om att han ska måla hennes porträtt då hon blir världsberömd sångerska; Edelfelt hade många rivaler, främst hans vän Ferdinand Geuldry; Madame Gueldry sade att Mademoiselle Jenny inte hade tillräckligt med takt bland unga människor; Madame Gueldry hämtade henne från en grupp ungherrar och placerade henne bland några fula och stela elsassiskor; hennes mamma satt tyst och tycktes vara under sina båda döttrars förmyndarskap; Monsieur Gazeau med fru, vars bekantskap Edelfelt gjort 1875 i Trévise, var också där; Gazeau är nu lärare i historia vid lycée Charlemagne; de förlät inte Edelfelt för att han inte kom till Orléans då de var där; Edelfelt kan inte glömma Mademoiselle Jenny från kotiljongen; de ses senast på Salongen, på jour du vernissage [vernissagedagen], då hon kommer för att se hans händers verk; lillasystern påminner om "Ia" och ser svensk-finsk ut.

Fragment 20 mars 1880
Mademoiselle Jenny Vaillant var rolig och kokett som förr; hon tycktes ta löftet om ett porträtt på fullt allvar; hon har en parisisk chic och jargong som man endast kan ha om man är född och uppvuxen vid Place Pigalle.

Fragment 12 juli 1882
Osäker koppling och gjort någa pasteller (de första i mitt lif) som folk anse ovanliga för en icke specialist. Osäker koppling Bastien säger att jag är "habile comme un singe” och jag vet att jag har ”la patte" d.v.s ganska lätt handalag. Osäker koppling Huruvida jag säljer dessa småsaker här eller tar dem med mig till Finland vet jag ej. Det olyckliga med pastell är att teckningen genast måste sättas i glas och ram ty annars är den förstörd!

Paris, Nationalfesten d. 14 Juli 1882 14 juli 1882
Osäker koppling Jag har på de sista dagarne målat i pastell. Jag skall ta ett sådant försök med mig till Finland.

Paris d. 3 aug. 1882 3 augusti 1882
Osäker koppling Mina pasteller tar jag ej med mig, emedan jag har hopp om att få dem sålda härunder min frånvaro. Jag har bedt en engelsman adressera pengarna för en tafla till Haiko

Det finns inga bilder för det här konstverket.