Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

Replik av föregående i 1/4 skala - utan likkista. Beställd av en amerikansk konsthandlare. Påbörjad i Paris i maj 1880, fullbordad på Haiko och i Paris sommaren och hösten samma år.

Redaktionens kommentarer

Tavlan beställdes inte av en amerikansk konsthandlare, utan av amerikansk konstsamlare, som hade ett ombud i Paris. Det verkar som om Edelfelt började den slutliga duken på Haiko sommaren 1880, eftersom han 10.11.1880 skriver att Dopfärden är påbörjad på Haiko.

Förekomster i brev

Fragment 1 januari 1880
Sedan några dagar har de piano i ateljén; modellen Madame Bailey, som har fått pianopris på konservatoriet, har spelat massor av saker; hon har varit pianolärarinna och fransk guvernant i England; hon sitter för amman i Edelfelts reproduktion av Haikotavlan; han har alla dessa tavlor under arbete men är långt ifrån att vara färdig. Greve Ludovic-Napoléon Lepic gör mycket reklam för tavlan.

Paris d. 8 januari 1880 8 januari 1880
Amerikanens kommissionär ville att Edelfelt, då Alfred Koechlins porträtt hade framskridit, skulle göra en replik av tavlan, men 1/4 så stor och utan likkista. Det blir svårt att hinna med allt: Alfred Koechlin, reproduktionen av tavlan, och efter den 20 mars kommer Heimbürger, ifall Edelfelt inte får telegram efter sig till Petersburg.

Paris d. 10 mars 1880. 10 mars 1880
Edelfelt ångrar att han inte gjorde en dopfärd; då skulle han ha haft förutsättningar att få den såld, vilket inte är tänkbart med likfärden; han skulle då ha kommit undan svårigheten med likkistans färg och form, som fransmännen inte förstår.

Paris d. 16 mars 1880 16 mars 1880
Edelfelt får så mycket att göra med mindre tavlor att han varken har tid eller lust att tänka på nästa års salong.

Paris d. 21 April 1880 21 april 1880
Konsthandlarna tar livet av en med deras krångel; amerikanens ombud, Monsieur Joseph Bulla kom just och beställde på nytt reproduktionen av begravningen (ändrat till dop), som han senast refuserat.

Paris d 5 maj 1880. 5 maj 1880
Edelfelt hoppas sälja något smått till en amerikan om några dagar.

Paris d. 11 maj 1880 11 maj 1880
Edelfelt har börjat med en liten reproduktion av Salongstavlan.

Paris d. 18 maj 1880. 18 maj 1880
Edelfelt är sysselsatt med sina två tavlor, genren och reproduktionen av Salongstavlan.

Paris d. 26 26 maj 1880
Det är 28 grader varmt i skuggan; Gunnar Berndtson och Edelfelt målar i skjortärmarna; modellen Madame Bailey spelar i pausen "Ack i Arkadien äfven jag har varit", som Gunnar Berndtson gnolar. Edelfelt håller på med sina amerikanska tavlor.

Midsommardagen 1880 1 juni 1880
Osäker koppling Edelfelt måste först få sina tavlor färdiga och få pengar för dem; ett halvt års hyra ska betalas på förhand.

Paris d. 11 Juni 1880 11 juni 1880
Reproduktionen av Haikotavlan tar ännu tre veckor att göra färdig; den får vänta till september; kanske tar Edelfelt med duken till Finland. Det går inte med försäljningen av tavlan; Edelfelt har haft två förfrågningar som inte lett till något; konsthandlarna vill inte höra talas om Likfärden, även om de annars varit artiga och lovat ta småtavlor i mängd, både för New-York och London.

Paris d. 29 Juni 1880. 29 juni 1880
Edelfelt tänker bara på att komma hem; nota bene [notera dock] att han först måste flytta, betala sina skulder och få sina tavlor färdiga.

Paris d. 10 Juli 1880 10 juli 1880
Historien med "Cerises" har tagit på Edelfelt, som ofta knutit näven i byxfickan vid tanken på Carl Mannerheim, som är roten till allt ont; han lär få av amerikanen 1 500 francs i förskott för Dopfärden och kan således komma hem. Edelfelt ska gå till amerikanens kassör Jospeh Bulla för att be om pengar.

Onsdag d. 10 Nov 1880 10 november 1880
Edelfelt lägger sista handen vid doptavlan, som han påbörjade på Haiko; i övermorgon ska den sändas till Amerika; det är olyckligt att han redan fick pengarna för sex månader sedan.