Albert Edelfelts brev

En djupdykning i Albert Edelfelts liv och konstnärliga arbete genom hans brev till sin mor Alexandra Edelfelt 1867−1901

Bertel Hintzes beskrivning

"En liten genretavla (Louis XIII)...en page 16 år, som gör sin kur för en 30-årig kokett. Några hovherrar, moquanta och småleende, i bakgrunden. De båda huvudfigurerna är placerade i en fönsternisch. (brev till modern 1 & 10 maj 1880). Sannolikt identisk med den historiska figurbild med interiör från Cluny-museet, kallad "L'Education d'un prince", som Edelfelt för en amerikansk konsthandlares räkning målade i Paris maj-juni 1880 (brev till modern 4 & 11 juni 1880). Jfr även brev till B. O. Schauman, Paris 15 maj 1880, Drottning Blanca och Hertig Carl s. 239 ff.

Redaktionens kommentarer

En skiss av en syende kvinna i skissboken A II 1517:26 hör möjligen ihop med detta verk.

Förekomster i brev

Fragment 1 januari 1880
Sedan några dagar har de piano i ateljén; modellen Madame Bailey, som har fått pianopris på konservatoriet, har spelat massor av saker; hon har varit pianolärarinna och fransk guvernant i England; hon sitter för amman i Edelfelts reproduktion av Haikotavlan; han har alla dessa tavlor under arbete men är långt ifrån att vara färdig.

Paris d. 16 mars 1880 16 mars 1880
Edelfelt får så mycket att göra med mindre tavlor att han varken har tid eller lust att tänka på nästa års salong.

Fragment 20 mars 1880
Sedan följer tavlan för amerikanen som kommer dit nästa månad.

Paris d. 21 April 1880 21 april 1880
Edelfelt har i Cluny börjat på en tavla för amerikanen; enligt mannens önskan blir det ett kärlåtet ämne; Edelfelt gör en ung page som gör sin kur [uppvaktar] för ett 30-årigt kvinnfolk, som belönar hans ömma utgjutelser med ett storskratt; i bakgrunden står några hovmän som ser nyfikna och moquanta [hånfulla] ut.

Paris d. 1 Maj 1880. 1 maj 1880
Edelfelt har haft modell för en genretavla à la Louis XIII, som han tänker sälja åt en amerikanare. Hela nästa vecka har Edelfelt modell.

Paris d 5 maj 1880. 5 maj 1880
Edelfelt hoppas sälja något smått till en amerikan om några dagar.

Paris d. 11 maj 1880 11 maj 1880
För att Alexandra Edelfelt inte ska ta för allvarsamt på tungsintheten i brevet säger Edelfelt på förhand att han är på dåligt humör; han har strukit ut hela kvinnofiguren på sin tavla; tre dagars arbete och modellpengar är kastad ut genom fönstret. Som Alexandra Edelfelt vet håller Edelfelt på med en genretavla från 1600-talet; en 16-årig page gör sin kur för en 30-årig kokett; några hovherrar står moquanta [hånfulla] och småleende i bakgrunden; de båda huvudfigurerna är placerade i en fönsternisch. Monsieur Joseph Bulla, amerikanernas agent, var här i dag och var nöjd med tavlan, i synnerhet med pagens figur. I övermorgon kommer några konsthandlare; Edelfelt vill till dess ha tavlan i presentabelt skick. Följande dag har Edelfelt modell (olyckligtvis kan han inte göra något dugligt med den han har); han tänker gå och lägga sig för att tidigt stiga upp på morgonen, gå lite, ta en kall översköljning för att bereda sig att ta igen det han förlorat. Eftermiddagens raseri hade byggts upp av två dagars misslyckad målning, ytterligare stimulerat av visiter av Herman Frithiof Antell, Carl Lundström och Runebergs; Edelfelt gick ut, längs bulevarden uppåt Observatorium, där han träffade på John Singer Sargent, med vilken han åt middag.

Paris d. 18 maj 1880. 18 maj 1880
Edelfelt är sysselsatt med sina två tavlor, genren och reproduktionen av Salongstavlan.

Paris d. 26 26 maj 1880
Edelfelt håller på med sina amerikanska tavlor.

Midsommardagen 1880 1 juni 1880
Edelfelt måste först få sina tavlor färdiga och få pengar för dem; ett halvt års hyra ska betalas på förhand.

Paris d 4 juni 1880. 4 juni 1880
Edelfelt arbetar med "l’education d’un prince"; han har haft modell hela dagen; hans regelbundna arbete har lidit av medaljen; men man får bara sin första medalj på Salongen en gång i sitt liv.

Paris d. 11 Juni 1880 11 juni 1880
Edelfelt arbetar på Cluny med "l’éducation d’un prince", som blir färdig om 10 dagar. Det går inte med försäljningen av tavlan; Edelfelt har haft två förfrågningar som inte lett till något; konsthandlarna vill inte höra talas om Likfärden, även om de annars varit artiga och lovat ta småtavlor i mängd, både för New-York och London.

Paris d. 29 Juni 1880. 29 juni 1880
Edelfelt tänker bara på att komma hem; nota bene [notera dock] att han först måste flytta, betala sina skulder och få sina tavlor färdiga.