Bertel Hintzes beskrivning

Ateljéinteriör med en ljus, gråbrun avdelningsskärm i bakgrunden. I förgrunden sitter en ung, brunhårig modell – Thérèse Lainville – i ljusblå klänning spelande piano, knäfigur i profil åt vänster, medan en ung, svartklädd man – Axel Berndtson – med vänstra handen på hennes axel lutar sig fram för att vända notbladen. Fullt dagsljus från från vänster. 73 x 63. Signerad: A. Edelfelt 1884. Målad i Paris i april–juni 1884 samt retuscherad på Haiko juli–augusti samma år. Beställd av konsthandlaren Hodges i New York. På grund av den i Förenta Staterna 1883 införda, till 30% av värdet uppgående importtullen vägrade Hodges att erlägga det överenskomna priset 3,600 franc, varför Edelfelt behöll tavlan (Hbl. 29.VIII.1884 uppger felaktigt, att Hodges inköpt målningen på Edelfelts utställning i Köpenhamn augusti i 1884). Kompositionsutkast i skissbok A II 1604 i Ateneum. Inköpt i november 1884 till Göteborgs Konstmuseum.

Redaktionens kommentarer

I Edelfelts skissböcker förekommer flera skisser av kvinnor vid pianot.

Förekomster i brev

Lördag d. 28 mars, på jernvägen mellan Göteborg och Jönköping 28 mars 1885
Alla talar med vänlighet om Edelfelts utställning; har verkliga vänner i Köpenhamn.

Kjöbenhavn Måndag d. 30 Mars 1885 30 mars 1885
Konstutställningen i Köpenhamn öppnar följande dag.